Šalia didžiųjų prekybos centrų pamažu dygsta vis daugiau smulkių specializuotų parduotuvėlių, kur siūloma šviežios duonos, kavos, vyno ar kitų išskirtinių produktų.
Niša tokioms parduotuvėlėms Lietuvoje plėstis tikrai yra, teigia rinkodaros strategijos specialistas Linas Šimonis. Svarbu tik pasirinkti tinkamą strategiją bei ryžtis kažką naujo pradėti pirmam.
„Vienintelis būdas mažoms krautuvėlėms konkuruoti su didžiaisiais prekybos centrais – daryti ką nors kitaip. Išskirtinumų gali būti keletas: galimybė apsipirkti greičiau, pasiūlyti ilgesnį parduotuvėlės darbo laiką ar pirkėjus vilioti kitokių prekių asortimentu. Lietuvoje gana sparčiai plėtojamos trečiosios kategorijos – išskirtinių prekių – mažos parduotuvėlės. Nepaisant ekonominių sunkumų, vis daugiau žmonių gręžiasi į šias parduotuves, nes jie ieško išskirtinio skonio, kokybės produktų, kurių nenusipirksi įprastame prekybos centre“, - pastebėjo L. Šimonis.
Svarbu ne dydis, o įvaizdis
Pašnekovo teigimu, tai, kad mažos parduotuvėlės steigiasi net sunkmečiu, stebinti neturėtų, nes ateinanti tokių krautuvėlių tendencija nepriklauso nuo ekonominės situacijos.
„Krizė baigėsi prieš dvejus su puse metų. Dabar yra įprastas gyvenimas. Sunkmetis buvo tada, kai gyvenome ne už tiek, kiek uždirbame, o kiek uždirbame ir dar pasiskoliname. Buvo labai daug suvartojama iš skolintų pinigų. Dabar mes išleidžiame tiek, kiek uždirbame, tik nedidelis nepatogumas likęs, kad reikia grąžinti ir skolas, kurias suvartojome“, - į dabartinę situaciją filosofiškai žvelgė rinkodaros specialistas L. Šimonis.
Anot jo, steigiant specializuotą parduotuvėlę svarbu ne tiek jos dydis, kiek sukuriamas įvaizdis.
„Svarbu yra nujausti, numatyti būsimas tendencijas, nebijoti kreivų aplinkinių žvilgsnių, ryžtis kažką daryti pirmam. Kai esi ne dvidešimt penktas, o pirmas, po tam tikro laiko visi tave pripažįsta tos srities ekspertu. Lyderį aplenkti yra labai sunku, tačiau mažos parduotuvėlės versle svarbu ne tiek dydis, kiek žmonių nuomonė. Jeigu ji bus labai stipri ir teigiama, padaryta viena kita klaida gali būti dovanota“, - sakė L. Šimonis.
Ne praturtėjimui, o saviraiškai
Pirmąją specializuotą vyno krautuvėlę Lietuvoje įsteigusi „Vyno klubo“ direktorė Rasa Starkus pripažino, kad mažoms parduotuvėms išgyventi nėra lengva, tačiau pasaulyje pastebima tendencija, kad jų steigiama vis daugiau.
„Tokios parduotuvėlės dažniausiai būna šeimos įmonės, kur parduodami mieli daiktai, kuriais savininkai patys labai domisi ir žino, kaip juos galėtų pateikti pirkėjui pačiu tinkamiausiu ir patraukliausiu būdu. Maža parduotuvėlė – tai labai asmeniška žmogaus saviraiškos dalis“, - svarstė pašnekovė.
Moteris pasakojo pastebinti, kad tuo metu, kai steigė savo parduotuvėlę, daugiau tokių aplink nebuvo, tačiau praėjus devyneriems metams, įvairių specializuotų parduotuvių poreikis išaugo gana ženkliai.
„Kiek tai yra mada, parodys laikas, nes ir dabar yra tokių parduotuvėlių, kurios atsidaro ir neilgai trukus užsidaro. Kiek ilgai jos veikia, priklauso nuo savininkų lūkesčių. Jeigu jie galvoja, kad tai yra geras praturtėjimo būdas, klysta. Tai turi būti gyvenimo būdas“, -verslo subtilybes aiškino R. Starkus.
Anot jos, lietuviams trūksta atsidavimo darbui, gal todėl ne visos naujos parduotuvės išsilaiko.
„Lietuvoje labai dažnai galvojama, kad užtenka sukurti gerą interjerą, atsivežti bet ko ir visi plūs. Reikia pačiam daug dirbti, domėtis, atsivežti įdomų produktą, o ne galvoti, kad gali miegoti iki dešimtos ryto, puotauti, o kažkas kitas dirbs už tave. Kai žmonės tai supras, tada viskas bus kitaip“, - dėstė „Vyno klubo“ savininkė.
Paklausta, ar vadovaujant mažai parduotuvėlei jaučianti didžiųjų prekybos centrų konkurenciją, R. Starkus svarstė, kad Lietuvoje apskritai vartojimo rinka maža.
„Vienam įsteigti ir išlaikyti mažą parduotuvėlę sunku, nes vienas dirbti negali. Reikia samdyti keletą darbuotojų, o jiems išlaikyti reikalinga atitinkama apyvarta, kurios dydį nulemia prekybos centrai. Tačiau apskritai problema yra ne prekybos centrai, o žmonių pirkimo įpročiai. Žmonės ieško patogumo ir nedidelės kainos, o mažos parduotuvės siūlo kokybę“, - sakė pašnekovė.
Idėjas reikia kurti, o ne kopijuoti
Kiek daugiau nei dvejus metus „Itališkai kepyklėlei“ vadovaujanti Žydrūna Damulytė prasitarė verslą kūrusi tada, kai krizės dar nesijautė, tačiau šiuo metu pirkėjų sumažėję, todėl tikimąsi geresnių laikų ateityje.
„Kai kūrėmės, buvo palanki ekonominė situacija, turėjome didelį klientų srautą – matyt žmonės jau buvo pribrendę tokiai vietai“, - svarstė kepyklėlės savininkė.
Vis dėlto, moteris teigė sėkmės recepto nežinanti. „Turbūt reikia labai daug dirbti, susitelkti ir padaryti viską, ką gali padaryti geriausio. Niekada nenuleisti rankų, tvirtai laikytis pradinės idėjos. Jeigu žmogus yra labai aktyvus, užsidegęs savo idėja, pasiryžęs labai daug duoti savo smulkiam verslui, atsidaryti krautuvėlę gali būti nesunku, tačiau jeigu nėra vidinio užsidegimo, niekada nesulauksi gerų laikų“, - tvirtino Ž. Damulytė.
Sunkmetį pašnekovė sakė jaučianti iki šiol, todėl sakyti, kad viskas jau praėjo, dar anksti. „Kepyklėlė gyvuoja iš idėjos, ne pelno. Tikimės geresnių laikų ir pelno ateityje“, - vylėsi pašnekovė.
„Lietuviai turi tokį bruožą – žiūrėti, ką kaimynas daro, ir padaryti taip pat. Vertėtų susirasti naujų idėjų, Lietuvoje daug dalykų nėra, kurie yra visur kitur. Lengviausia pasižiūrėti į savo kiemą, niekur neišvažiuojant ir padaryti taip pat. Pasižiūrėkime aplinkui plačiau į viską. Gal reikėtų važiuoti ilsėtis ne į Turkiją, o norinčiam pradėti savo verslą žmogui išvykti svetur ir pasivaikščioti didelio miesto gatvėmis bei idėjų verslui susirasti pačiam“, - teigė „Itališkos kepyklėlės“ savininkė.
Išliks originaliausi
Rinkodaros strategijos specialistas L. Šimonis prognozavo, kad ir ateityje mažos specializuotos parduotuvėlės turės perspektyvą. „Ateityje, manau, kad steigsis mažų parduotuvėlių tinklai ir tos parduotuvėlės, kurios sugebės gerai specializuotis bei pasiūlyti ką nors išskirtinio, tikrai gyvuos. Milijoninės apyvartos nebus, bet gyventi ir tokiam verslui išsilaikyti bus galima“, - svarstė rinkodaros strategijos specialistas.
Ar ateityje mažos parduotuvėlės plėsis, „Vyno klubo“ savininkės R. Starkaus svarstymu, daug priklausys nuo rinkos, ekonominės situacijos. „Nemanau, kad jos visos užsidarys, turėtų atsirasti įdomesnių, įvairesnių, bet trūksta žmonių supratimo, turi keistis mentalitetas, nes šiuo metu daugiau vadovaujamasi emocijomis, o ne protu“, - sakė ji.