Praėjusį mėnesį gyventojų pradelsti įsiskolinimai labiausiai augo finansų įstaigoms. Kita vertus, buvo ir tokių kredito institucijų, kurioms pradelsti mokėjimai smarkiai sumažėjo, tačiau apskritai tai nekompensavo portfelio padidėjimo. Tuo pačiu laikotarpiu nežymiai padidėjo gyventojų skolų suma už telekomunikacijų paslaugas, už komunalines - sumažėjo, o už kitas paslaugas ir prekes pakito nežymiai, rodo asmeninės kredito istorijos sistemos „Mano Creditinfo“ duomenys.
„Šiuo metu gyventojų dalis, kuri domisi asmenine kredito istorija, nesiekia 5 proc. Taigi dauguma užuomaršų ir toliau delsia atsiskaityti, o tie, kurie nemoka dėl kitų priežasčių, apie skolų daromą įtaką sužino negavę išsimokėtinai buitinės technikos, automobilio lizingo, ryšio teikimo sutarties ar kitų rūšių kredito produktų. Apie prastą savo kredito istoriją žmonės neretai sužino rudenį, kreipdamiesi dėl vaikų mokyklinių prekių finansavimo, taip pat siekdami įsigyti naujus prietaisus, pavyzdžiui kompiuterį ar telefoną. Vakarų šalyse yra įprasta kredito istorija pasidomėti dar prieš kreipiantis dėl paslaugų”, - pasakoja Rasa Maskeliūnienė, kreditų biuro „Creditinfo“ vyriausioji kredito rizikos analitikė.
Šiuo metu bent vienas pradelstas mokėjimas tenka 274 tūkst. Lietuvos gyventojų. Įrašas kredito istorijoje apie skolą išlieka 10 metų nuo jos padengimo dienos.
Kreditų biuro duomenimis, gyventojai liepą aktyviau nei birželį į įmones kreipėsi dėl kredito paslaugų, kurių suteikimas priklauso ir nuo kredito istorijos būklės. Praėjusį mėnesį kreditų biure buvo atlikta 209,5 tūkst. užklausų, kuriomis vertintas klientų mokumas. Tai yra 3 proc. daugiau nei birželį. Užklausų daugėjo iš visų sektorių: bankinio, vartojimo ir smulkiųjų kreditų, lizingo, telekomunikacijų ir kitų.
Kredito istorija formuojama kiekvienam 18 metų amžiaus sulaukusiam Lietuvos gyventojui. Ji susideda iš dviejų dalių – finansinių įsipareigojimų ir mokėjimų istorijos. Finansiniai įsipareigojimai – tai įvairūs kreditai bankuose, kredito unijose, lizingo, ar smulkiųjų, vartojimo kreditų bendrovėse. Mokėjimų istorija – tai pradelsti mokėjimai už šiuos kreditus ir mokėjimai už kitas paslaugas (telekomunikacijų, elektros, komunalines, draudimo, kabelinės TV ir kiti).
„Swedbank“ Asmeninių finansų instituto skaičiavimais, 200 tūkst. litų paskolą būstui trisdešimčiai metų paėmusio asmens per visą paskolos grąžinimo laikotarpį sumokėtos palūkanos, priklausomai nuo to, ar jo kredito istorija yra gera ar prastesnė, gali skirtis net 30 ar 40 tūkst. litų. Gyventojai asmeninės kredito istorijos ataskaitą kartą per metus gali gauti nemokamai savitarnos svetainėje www.manocreditinfo.lt
***
Kreditų biure „Creditinfo“ yra formuojama fizinių ir juridinių asmenų kredito istorija, nustatomi kredito reitingai bei asmenų galimybės prisiimti finansinius įsipareigojimus. Bankų, lizingo ir telekomunikacijų bendrovių inicijuotas kreditų biuras veikia nuo 2003 metų. Kreditų biurą administruojanti bendrovė „Creditinfo Lietuva“ valdo gyventojams skirtą kredito istorijos sistemą „Mano Creditinfo“, kuria automatizuotas kreditavimo sprendimų priėmimo, klientų elgesio monitoringo bei įsiskolinimų valdymo sistemas. „Creditinfo Lietuva“ priklauso tarptautinei kompanijai „Creditinfo Group“.