Mados srityje turite ne vienerių metų patirtį. Kaip manote, ar norint atrodyti stilingai ir madingai, būtina kiekvieną sezoną atnaujinti spintą?
Tikrai ne! Mados pasaulyje dirbu 10 metų ir dabar labiau nei bet kada džiaugiuosi tuo, kad pagaliau pradedame žengti pirmus žingsnius link tvaresnio vartojimo. Vartotojai darosi vis žingeidesni, renkasi atsakingiau, atranda greitosios mados alternatyvas, į aukštumas iškelia romantiškąjį vintažą ir panašiai.
Šiuolaikinis stilingas žmogus yra tikrai ne tas, kuris nuolat atnaujina savo drabužinę, bet tas, kuris geba atrodyti ir jaustis gerai įvairiuose deriniuose pritaikydamas jau turimus drabužius.
Žinoma, mes niekada nenustosime pirkti, o mados pasaulio blogio sinonimu paversti taip pat nevertėtų. Nereikia visko suabsoliutinti: mada yra viena iš kūrybinių industrijų, todėl drabužis ar aksesuaras yra tam tikro kūrėjo materializuota idėja, ilgainiui – galinga tarptautinės ekonomikos dalis, o kartu, rūbas yra įrankis kiekvienam jį dėvinčiajam sustiprinti individualumą, kurti profesinį ar tiesiog asmeninį įvaizdį.
Dažnai net nepagalvojame, kad mados industrija gali būti tarši. Greitoji mada užvaldė mūsų įpročius, bet jos poveikis gamtai lieka šešėlyje. Kokie atsakingo vartojimo principai turėtų būti taikomi, kad kuo labiau sumažintume poveikį gamtai?
Mados industrija tikrai pelnytai ir labai gėdingai tituluojama antrąja labiausiai planetą teršiančia industrija. Vis dėlto, mados pasaulis nėra kažkoks blogio burbulas, kuris yra nuo visų mūsų izoliuotas. Madą kuria žmonės ir ją kuria žmonėms, tad atsakomybė yra tikrai ne tik industrijos, bet ir vartotojų.
Godumas yra visos problemos pamatas. Godumas gaminti kuo pigiau, greičiau ir be jokių skrupulų – lygiai taip pat, kaip ir vartoti kuo greičiau, kuo daugiau ir negalvojant nei iš kur tie daiktai kilę, nei apie jų kokybę, nei kas nutiks po to, kai jie taps atliekomis.
Pagrindinis pokyčių variklis yra vartotojas: jeigu mes pirksime atsakingai ir domėsimės prekinių ženklų verslo skaidrumu, etika ir vertybėmis – natūralu, kad tai kuo greičiau pasitempti ir konkurentus. Gal visgi geriau turėti mažiau, bet kokybiškų, originalių, ilgaamžių daiktų? Greitoji mada niekur nedings, nes ji suteikia galimybę visiems čia ir dabar dėvėti naujausias tendencijas už prieinamą kainą. Bet, jeigu vartotojo spaudimas šios industrijos etiniam perversmui bus vis didesnis, neabejoju, kad pokyčiai bus pastebimi.
Nors vis dar įprasta apsipirkinėti greitosios mados parduotuvėse, tačiau vis labiau populiarėja rūbų mainytuvės ar įsigijimas iš antrų rankų. Ar pati praktikuojate tokį spintos atnaujinimo/išvalymo būdą?
Aš tiesiog švenčiu vintažo ir daiktų iš antrų rankų išpopuliarėjimą! Ne tik drabužių ar aksesuarų, bet ir interjero detalių, baldų, knygų ir t.t.
Pati jau dešimtmetį renku vintažinių aksesuarų kolekciją, jų ieškau kelionių metu ir tam skiriu tikrai daug dėmesio. Tokie daiktai ne tik džiugina savo originalumu, bet man tampa tarsi tiltu į mados istoriją. Turiu nemažai ir garsių mados namų kūrinių, kuriems 20, 30, 70 ar daugiau metų. Patys seniausi mano turimi daiktai – galvos apdangalas ir vėduoklė – skaičiuoja jau po 100 metų.
O jei kalbame apie kasdieninius drabužius, tai jau seniai stengiuosi vadovautis taisykle: nekaupti ir ateičiai išsaugoti tik emocinę vertę turinčius nenešiojamus daiktus. Jie tarsi mano asmeninio vintažo skiltis drabužinėje – neabejoju, kad kažkada bus vėl sėkmingai pritaikyti!
O jeigu drabužiai man nebėra tinkami, perleidžiu juos kitiems. Lygiai taip pat mielai perku ir iš antrų rankų ir labai palaikau įvairiausias platformas ir renginius, kurie skatina dalinimosi kultūrą.
Pastaruoju metu ypač ryškėja „Vinted“ platformos populiarumas. Ar esate išbandžiusi tokį drabužių įsigijimo/pardavimo būdą? Kokius privalumus pastebite?
„Vinted“ yra tarptautinis fenomenas. Aš jau daug metų gyvenu tarp Vilniaus ir Florencijos ir žaviuosi matydama nepaprastą „Vinted“ pasisekimą Italijoje. Pati platformoje parduodu savo drabužius bei aksesuarus ir galiu pasakyti, kad esminiai privalumai yra begalinis pasirinkimas, patrauklios kainos, bei sukurta žavinga tarptautinė bendruomenė.
Ką patartumėte mėgstantiems apsipirkinėti/pardavinėti „Vinted“? Į ką vertėtų atkreipti dėmesį ten renkantis ir parduodant drabužius, kad sandoris būtų sėkmingas, o įsigyti rūbai – prasmingai panaudoti?
Norint parduoti sėkmingai, visgi reikia sukurti patrauklias nuotraukas, nes kitu atveju tektų siūlyti mažesnę nei nusistovėjusi panašių produktų kainą. Labai svarbu ir detalus aprašymas.
„Vinted“ yra ne tik platforma, bet ir bendruomenė, tad būkime pagarbūs ir nepamirškime pamatinės sąmoningo vartojimo idėjos.