Taip renginį, vyksiantį lapkričio 22 dieną „Piano.lt“ koncertų salėje, apibūdino jį organizuojantis festivalio „Vilnius Jazz“ prodiuseris Antanas Gustys. Nors balso ir fortepijono duetas, atrodytų, kuo puikiausiai tinka šiai jaukiai kamerinei salei, šį sykį koncerto herojai – ypatingo mastelio duetas. Tai bene iškiliausios Portugalijos džiazo scenos asmenybės - vokalistė Maria João ir pianistas Mário Laginha, surenkantys pilnas sales prestižiškiausiuose Europos ir pasaulio festivaliuose.
Maria João, vadinama vieno gražiausių pasaulio balsų savininke – išskirtinė menininkė, džiazo dainininke ją galima vadini tik pačia plačiausia prasme. Savo kūryboje Maria João laisvai ir nerūpestingai plaka džiazą ir roką, garsinę klounadą ir folkloro elementus, tarp kurių spinduliuoja ir portugalų fado, ir brazilų sambos, ir afrikietiškos muzikos atspalviai. Nepaprastai artistiška, žaisminga ir nuoširdi Maria João sugeba pakerėti bet kokį klausytoją, tiek dainuodama su Joe Zawinul Syndicate'u, tiek vesdama emocionalius ir užburiančius improvizacijų dialogus su Bobby McFerrinu, tiek perdainuodama Tomo Waitso dainas.
Lisabonoje gimusios Maria João gyslomis teka portugalo ir mozambikietės kraujas. Iki 27-erių ji nė negalvojo apie muzikanto kelią, o aktyviai užsiiminėjo sportu: profesionaliai mokėsi Rytų kovų meno, dirbo plaukimo trenere. Ji netgi neklausė muzikos, ir tik sykį gyvenime buvo džiazo koncerte. Tačiau 1982-aisiais, draugų paskatinta, pradėjo mokytis Lisabonos Hot Clube steigiamoje džiazo mokykloje. Maria pataikė į dešimtuką – jos karjera džiazo scenoje prasidėjo svaiginančiu tempu ir jau po metų vokalistė subūrė stulbinančios sėkmės sulaukusį kvintetą, įrašė debiutinį albumą bei ėmė skinti pripažinimo laurus ne tik gimtosios Portugalijos, bet ir Vokietijos, Ispanijos, Danijos, Olandijos, Austrijos, Šveicarijos džiazo festivaliuose.
Maria João (nuotr. Organizatorių)
Pelniusi netikėto atradimo džiazo pasaulyje titulą, pasimėgavusi džiazo klasika, Maria João ėmė ieškoti savojo stiliaus ir naujų iššūkių. Didžiulį poveikį jos kūrybinei laisvei ir besiformuojančiam unikaliam stiliui padarė japonų laisvojo džiazo pianistė Aki Takase, pakvietusi dainininkę muzikuoti duetu. Taip gimė vienas žymiausių novatoriškų duetų, 1987–1990 stulbinęs garsiausių Europos džiazo festivalių auditorijas.
Naujo, iki šiol besitęsiančio kūrybinio flirto pradžia vokalistei tapo 1991-ieji, kai Maria João naujai atrado dar jos debiutiniame albume dalyvavusį pianistą ir kompozitorių Mário Laginha. 1993 duetas pristatė pirmąjį savo albumą „Dancas“, kurį išleido žymioji Verve leidybinė kompanija.
Kol Maria João užsiiminėjo sportu, jos būsimasis kūrybinis partneris Mário Laginha nuosekliai mokėsi muzikos ir siekė klasikinio atlikėjo karjeros. Nacionalinėje konservatorijoje baigęs fortepijono specialybę, pianistas netrukus pasuko džiazo link ir sulaukė milžiniško pripažinimo, debiutavęs džiazo scenoje su Lisabonos džiazo sekstetu. Kaip lyderis ir kūrėjas Mário Laginha debiutavo 1993, jau bendradarbiaujant su Maria João, prieš tai bemaž dešimtmetį pagrojęs su įvairiomis džiazo grupėmis.
Jo pirmas autorinis albumas „Hoje“ su savo kvintetu buvo įrašytas 1994, 2006 išleistas pirmas solinis jo darbas „Songs and Fugues“. Šiandien universalus pianistas gerai žinomas tiek džiazo, kiek klasikinės muzikos scenose, vertinamas kaip vienas talentingiausių ir novatoriškiausių Portugalijos muzikantų. Šalia žinomiausio jo projekto – dueto su Maria João, Mário Laginha groja duetu su pianistu Bernardo Sassetti, komponuoja kinui ir teatrui. Kaip kompozitorius ir pianistas jis pasirodė projektuose su Hamburgo radijo bigbendu, Lisabonos Metropolitan orkestru, Hanoverio filharmonijos orkestru, Remix ansambliu, nacionaliniu simfoniniu Porto orkestru, Briuselio simfoniniu orkestru.
Visgi plačiausiai žinomas jo projektas - Maria João ir Mário Laginha duetas. Užsimezgęs 1983-iaisiais, išsiskleidęs 1993-iaisiais, po bemaž dešimties individualaus stiliaus formavimo ir šlifavimo metų, jis tapo išskirtinės kūrybinės partnerystės pavyzdžiu. Ne tik dėl savo ilgaamžiškumo, bet ir dėl unikalaus, kaskart naujo ir gaivaus skambesio, liudijančio šių neordinarinių kūrybinių asmenybių sukauptą turtingą muzikinę patirtį. Tai tarsi maža kūrybinė laboratorija, inspiracijų savo muzikavimui ieškanti daugybėje sričių – nuo baroko fugos, portugalų bei brazilų populiariosios ar roko iki Indijos bei Afrikos tradicinės muzikos – ir nuolat subrandinanti netikėtus muzikinius vaisius.
Tokius kaip su Triloku Gurtu ir Wolfgangu Muthspieliu įgrotas albumas „Cor“ (1998), kuriam įkvėpimo ir medžiagos duetas sėmėsi Mozambike ir Indijoje; arba 2000 Brazilijoje įrašytas albumas „Chorinho Feliz“, kuriame be kitų dalyvauja tokie muzikantai kaip Gilberto Gil ar roko dainininkas Lenino, arba 2001 gyvai įrašytas „Mumadji“; arba bendro kūrybinio gyvenimo 25-metį ženklinantis albumas “Chocolate", kur šalia savitai interpretuojamų džiazo standartų skamba ir jųdviejų dainos, kurioms žodžius sukūrė Maria João, o muziką - Mário Laginha. Kiekvienas šio nepaprasto dueto albumas – atskira istorija. Kartais kuriama tik duetu, o kartais bendradarbiaujant su ryškiausiais džiazo šviesuliais, tokiais kaip Ralph Towner, Dino Saluzzi, Manu Katché...
Pasitelkę meistriškai valdomą platų raiškos priemonių arsenalą, „harmonijos magas“ Mário Laginha ir „balso akrobatė“ Maria João kuria unikalią, turtingą emociniais vingiais, į konkrečius stilistinius rėmus neįspraudžiamą muziką, kur šalia neginčijamos meistrystės ir aiškių formų randa vietos intuityvus kūrybiškumas, atviri, sykiais net intymiai emocionalūs balso ir fortepijono dialogai.