Kariuomenės atstovai atvirauja – mūsų kariai džiaugiasi nauju transportu ne tik todėl, kad jis saugesnis, bet ir kur kas labiau pritaikytas Lietuvos miškams ir upėms – be vargo pravažiuoja praktiškai bet kur.
Kai reikia prisiglausti prie žemės ir pasislėpti nuo priešo – jis nusileidžia. O norėdamas įveikti duobes, griovius ar net mūsų upes – pakyla. Pneumatinės pakabos raumenis Rukloje, mechanizuotoje pėstininkų brigadoje „Geležinis Vilkas“ demonstruoja naujieji Lietuvos kariuomenės pirkiniai – JLTV – šarvuoti kovinės paramos visureigiai.
„Tai yra pati pažangiausia šiuolaikinė platforma, kokia tik gali būti“, – sako brigados generolas Artūras Radvilas.
Lietuvos kariai džiaugiasi pirmaisiais 50, pagal 2019 m. sudarytą beveik 150 mln. eurų vertės kontraktą iš JAV iki Vokietijos atplaukusiais, o iš ten iki mūsų tralais atvežtais visureigiais. Iš viso jų bus 200, taigi po kone 750 tūkst. eurų už vienetą.
Krašto apsaugos viceministras Margiris Abukevičius sako: „Kontraktas apima tikrai ne tik šitų transporto priemonių įsigijimą, bet ir apmokymus, ryšio įrangą. Ir tai ilgalaikis bendradarbiavimas. Visos 200 transporto priemonių Lietuvą turėtų pasiekti iki 2024 m.“
Lietuva viena pirmųjų NATO narių sudarė sutartį su amerikiečiais dėl šių visureigių pirkimo. Jais dabar apsirūpina ir patys amerikiečiai.
JAV ambasadorius Robertas Gilchristas sako: „Šią lengvą taktinę transporto priemonę dabar diegia JAV kariuomenė – visos jos sritys. Ji pakeičia „Humvee“.
„Tai ne veltui mūsų didysis partneris pereina prie šito modelio. Ir iš principo, pažiūrėkite: galima reguliuoti jo aukštį, pravažumas jo visai kitoks, apsauga žymiai didesnė nuo visokių skeveldrų ir kitų dalykų, kurie būna mūšio metu. Tai mobilumas jo yra labai geras“, – sako A. Radvilas.
Už tiek, kiek Lietuvai kainuoja vienas toks visureigis, galima būtų nusipirkti du naujutėlaičius, prabangius „Rolls Royce Phantom“ limuzinus. Bet joks limuzinas neįveiks nei pusės metro vertikalaus slenksčio, nei stačių nuolydžių ir pelkių. Daugiau nei 6 tonas sveriantys JLTV visureigiai be vargo važiuoja miškais, grioviais ir negiliomis upėmis – įveikia iki 60 proc. nuolydžius.
„Jis nebijo jokių duobių, nebijo jokių pelkių, mašina važiuoja, kur nori – mūsų vairuotojai bandė užklampinti, bet nepavyko“, – sako A. Radvilas.
Kuriant šį šarvuotą visureigį buvo labai galvojama apie pačių kariu saugumą. Transporto priemonėje laisvai turi tilpti keturi kariai. O penktas galėtų atsistoti ant pagrindo ir stovėti bokštelyje – veikiausiai rankose laikydamas kulkosvaidį.
12,7 mm kulkosvaidžiai pagal mūsų poreikius sukomplektuotuose JLTV dar nesumontuoti, bet jau netrukus bus. Visureigiai turės ir kitą įrangą, juose gali būti įrengta ir prieštankinė ginkluotė. Ir visa tai gabens variklis į kurį bus galima pilti tiek dyzeliną, tiek žibalą ar aviacinį kurą.
6,6 litro variklis gali įbėgėti šią transporto priemonę iki maksimaliai 110 km/h greičio. Su pilnu baku galima nuvažiuoti idealiomis sąlygomis iki 500 km.
Įvažiavus į bekelę nuvažiuojamas atstumas, žinoma trumpėja, bet juk svarbiausia, kad jis įveikiamas.
JLTV projekto vadovas Darius Paukštė sako: „Judama dideliu greičiu, didelėmis apsukomis per įvairias kliūtis, tai klausimas, gali naudoti ir 30 litrų, ir 60 litrų. Gali naudoti ir mažiau šiek tiek.“
Moderniausi pasaulyje taktiniai šarvuoti visureigiai JLTV pirmiausia bus skirti „Geležinio Vilko“ ir „Žemaitijos“ batalionams. Lietuvos kariuomenė jau parengė ir kelias dešimtis šių visureigių vairuotojų ir 15 mechanikų.