• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Galimybė eksportuoti produkciją daugumai įmonių padeda ne tik išsilaikyti rinkoje, bet ir didinti gamybos bei prekybos apimtis, išlaikyti ir kurti naujas darbo vietas. Todėl užsienio prekybos plėtra – labai svarbus uždavinys, tuo labiau kad Lietuvos geografinė padėtis gana palanki. Būtent tai vienas veiksnių, lemiančių pagrindines automobilių eksporto kryptis, t. y. į Rusiją, Kazachstaną ir Baltarusiją.

Galimybė eksportuoti produkciją daugumai įmonių padeda ne tik išsilaikyti rinkoje, bet ir didinti gamybos bei prekybos apimtis, išlaikyti ir kurti naujas darbo vietas. Todėl užsienio prekybos plėtra – labai svarbus uždavinys, tuo labiau kad Lietuvos geografinė padėtis gana palanki. Būtent tai vienas veiksnių, lemiančių pagrindines automobilių eksporto kryptis, t. y. į Rusiją, Kazachstaną ir Baltarusiją.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Per pirmus penkis šių metų mėnesius automobilių (tiek naujų, tiek naudotų) eksportas gana ryškiai išaugo. 2013 metais automobilių eksportuota už 794 mln. litų, o per penkis pirmus 2012-ųjų mėnesius – už 659 mln. litų. Kas lėmė šį pokytį?

REKLAMA

„Transporto priemonių eksportą ištempė NVS (Nepriklausomų valstybių sandraugos) regionas, – kalbėjo Lietuvos pramoninkų konfederacijos analitikas Aleksandras Izgorodinas. – 2013 metais per 5 mėnesius transporto priemonių eksportas padidėjo 13,5 proc.“

„Ekonomika.lt“ kalbinti specialistai tikino, kad per pastaruosius kelerius metus eksporto apimčių svyravimui turėjo įtakos ir Muitų sąjunga, kuri pradėjo veikti nuo 2010-ųjų. Ji buvo sudaryta tarp Rusijos, Baltarusijos ir Kazachstano. Tai reiškia, kad visos trys šalys dabar taiko vienodus muito tarifus prekėms bei vadovaujasi vienu muitų kodeksu.

REKLAMA
REKLAMA

„Įsteigus Muitų sąjungą eksporto srautas labai stipriai sumažėjo“, – teigė logistikos paslaugas teikiančios bendrovės „Eurofire“ vadovas Jonas Kondratas.

Sudarius šią sąjungą padidėjo muitų tarifai naudotiems eksportuojamiems automobiliams, ypač keliaujantiesiems į Kazachstaną ar Baltarusiją. Nepaisant Muitų sąjungos susikūrimo, kalbinti pašnekovai pripažino, kad pagrindinės eksporto kryptys nepakito.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Kalbant apie NVS, svarbiausios trys rinkos – Rusija, Baltarusija ir Kazachstanas“, – teigė Lietuvos pramoninkų konfederacijos analitikas Aleksandras Izgorodinas.

„Eurofire“ vadovas J. Kondratas taip pat pridūrė nemanantis, kad artimiausiu metu atsiras, kas galėtų pakeisti Rusijos, Baltarusijos ar Kazachstano rinkas.

REKLAMA

Baigėsi mašinų atsargos

A. Izgorodino teigimu, labiausiai eksporto apimtys išaugo į Baltarusiją. „2012 metais transporto priemonių eksportas į Baltarusiją krito 48 proc., o 2013-aisiais išaugo 60 proc.“, – savaitraščiui pasakojo analitikas.

Anot jo, daug mašinų buvo įsigyta dar prieš įsigaliojant Muitų sąjungai, o šiuo metu „pasibaigė transporto priemonių, kurios buvo nupirktos iki Muitų sąjungos įsigaliojimo, atsargos“.

REKLAMA

Į Rusiją – nauji automobiliai Vis dėlto, kitos rinkos respondentų taip pat nėra nuvertinamos. Bendrovės „Autoverslas“ pardavimo ir pervežimo planavimo vadybininkė Jūratė Dmitreva džiaugiasi išaugusia automobilių eksporto apimtimi į Rusiją. „Palyginti su praėjusiais metais, automobilių eksportas išaugo 50 proc., – kalbėjo J. Dmitreva. – Į visą Rusiją eksportuojame iki 10 tūkst. automobilių per mėnesį.“ Pašnekovė taip pat pažymėjo, kad dažniausiai į Rusiją reeksportuojami nauji automobiliai, o į Baltarusiją vežami naudoti.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Eksportas į Kazachstaną turėtų plėstis

Nors dėl bendro eksporto Kazachstanas laikomas nauja rinka, automobilių eksportuotojams ši šalis puikiai žinoma. Specialistų teigimu, valstybės ekonomika sparčiai auga, todėl eksporto apimtys, kaip prognozuojama, tik didės.

„Kazachstano rinka turi labai didelių perspektyvų, manau, kad per artimiausią dešimtmetį Kazachstano dalis tikrai padidės“, – teigia Lietuvos pramoninkų konfederacijos analitikas.

REKLAMA

Pašnekovai savaitraščiui teigė, kad valdžios politika orientuota į ekonomikos modernizavimą ir investicijas, todėl sukuriama palanki erdvė automobilių eksportuotojams iš Lietuvos.

Be to, J. Kondrato teigimu, Kazachstanas iš kitų Azijos valstybių išsiskiria santykinai aukštu pragyvenimo lygiu. „Pragyvenimo lygis Kazachstane pakankamai aukštas, palyginti su kitomis vidutinėmis Azijos šalimis“, – savaitraščiui samprotavo „Eurofire“ vadovas.

REKLAMA

Sunku konkuruoti su Ukraina

Kaip dar vieną perspektyvią rinką pašnekovai išskyrė Ukrainą. A. Izgorodinas savaitraščiui pasakojo, kad eksportas į šią šalį per pastaruosius 5 metus stipriai išaugo. Analitiko teigimu, jeigu Ukraina pasirašytų su Europos Sąjungą (ES) laisvosios prekybos sutartį per šių metų lapkritį Vilniuje vyksiantį Rytų partnerystės susitikimą, tai sukurtų geresnes prekybos sąlygas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Jeigu pasirašytų laisvosios prekybos sutartį – tai būtų gera žinia abiem valstybėms – tiek Lietuvai, tiek Ukrainai“, – samprotavo analitikas.

Vis dėlto, savaitraščio kalbinti įmonių vadovai pripažino, kad Ukrainoje egzistuoja griežtos eksporto taisyklės, be to, patys ukrainiečiai turi stiprią automobilių pramonę, su kuria Lietuvos eksportuotojams sunku konkuruoti.

REKLAMA

„Šiuo metu labai retai vežame į Ukrainą dėl pačios Ukrainos, ten labai griežtos taisyklės, – savaitraščiui sakė J. Dmitreva. – Patraukliau eksportuoti į kitas šalis.“

„Ukrainoje pakankamai stipri automobilių pramonė, todėl sunku konkuruoti“, – pridūrė J. Kundrotas.

Vis dėlto, svarbu pažymėti, kad kalbama apie transporto eksporto apimčių pokyčius, o ne eksportą apskritai, nes, remiantis Statistikos departamento duomenimis, automobilių eksportas sudaro tik nedidelę dalį viso eksporto. Pavyzdžiui, 2011-aisiais automobilių eksportas sudarė 3,8 proc. bendro eksporto, o 2012 ir 2013 metais – 2,3 proc.

Eksporto apimtys

2010 metų 1–5 mėnesiais automobilių eksportas, statistikos departamento duomenimis, sudarė 565,5 mln. litų

2011 metų 1–5 mėnesiais – 1, 5 mlrd. litų

2012 metų 1–5 mėnesiais – 659, 3 mln. litų

2013 metų 1–5 mėnesiais – 794, 1 mln. litų  

Giedrė Sankauskaitė, Ekonomika.lt

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų