Giedrė Sankauskaitė / Savaitraštis „Ekonomika.lt“
Laiko švaistymas susitikimams, prezentacijoms ir kalbų ruošimui – nereta verslininkų klaida, siekiant pritraukti investuotojus. Aiški vizija ir dėmesys kokybiško produkto kūrimui visada turi būti svarbiausias uždavinys.
Lietuvos verslo padangėje garsiais akordais nuskambėjo žinia, kad lietuvių drabužių mainų projektas „Vinted“, mūsų šalyje žinomas manodrabuziai.lt vardu, pritraukė dar neregėto dydžio investiciją Baltijos šalyse interneto produktų kategorijoje. JAV fondas „Insight Venture Partners“ į Lietuvoje gimusią idėją investuos beveik 70 mln. litų.
„Vinted“ idėja patikėjęs JAV rizikos kapitalo fondas jau yra investavęs į tokius žinomus prekės ženklus kaip „Twitter“, „Flipboard“, „Shopify“, „Wix.com“ ir daugelį kitų technologinių verslų.
Ne pirma sėkmė
Tai ne pirma ir šio lietuvių startuolio pritraukta investicija. 2013 metų sausį bendrovė pasirašė 17 mln. litų investicijų sutartį su Londono technologijų fondu „Accel Partners“.
„Šis fondas yra investavęs į tokias įmones kaip „Facebook“, „GetJar“, „DropBox“, – savaitraščiui „Ekonomika.lt“ pasakojo „Vinted“ vykdomasis direktorius Mantas Mikuckas. Jis leidiniui teigė, kad paprastai už investicijas perleidžiama nuo 10 iki 20 proc. įmonės akcijų, ir patikino, jog šiais atvejais iš šio standarto išlipta nebuvo. „Visada turėjome viziją, kad kompaniją turi valdyti jos įkūrėjai ir vadovai“, – sakė M. Mikuckas.
Be investuojančių fondų, „Vinted“ akcininkai yra įmonės įkūrėjai Justas Janauskas (direktorius) ir Milda Mitkutė (rinkodaros vadovė).
„Sulaukę tokio masto investicijų įrodėme, jog tai, kad esi Lietuvoje, nėra jokia kliūtis kurti pasaulinio lygio įmonę, – kalbėjo M. Mikuckas ir pridūrė, kad šis įvykis suteiks įkvėpimo ir pasitikėjimo kitiems šalies verslininkams. – Dažnai manoma, kad Lietuva yra maža rinka, tad čia negalima tikėtis įspūdingo rezultato.“
Švaisto laiką
M. Mikucko teigimu, pradedantieji verslai dažnai iššvaisto begalę laiko, kad surastų ir sudomintų investuotojus.
„Koncentruojamasi į prezentacijų rengimą, siuntinėjami laiškai ir važinėjama į susitikimus“, – pastebi M. Mikuckas. Pasak jo, investuotojams iš tiesų nerūpi, ar prezentacija graži, ar ne, svarbiausia kreipti dėmesį į produkto kokybę ir pasiektus rezultatus bei pačią idėją, jos potencialą.
„Jeigu rezultatas sudomins, susitarti nėra labai sudėtinga, – priduria jis. – Patys investuotojai konkuruoja ieškodami kompanijų.“
Rekordinio dydžio investiijos sulaukusios bendrovės vadovas teigia pats investuotojų neieškojęs, šie patys siuntė laiškus, skambino ir prašė susitikti. M. Mikucko teigimu, svarbiausia tiksliai žinoti savo viziją ir koncentruotis į rezultatus.
„Tuomet ir derybinė pozicija daug palankesnė“, – prideda verslininkas.
Skirtingi investuotojų tikslai
Sparčiai besiplečiančiai įmonei jau teko atsisakyti ne vienos investicijos, nes kai kurių investuotojų tikslai yra tik sulaukti trumpalaikio pelno.
„Pamatėme, kad jie siekia tiesiog pagerinti įmonės rodiklius ir vėliau kuo greičiau tą kompaniją parduoti“, – prisimena M. Mikuckas. Jis jauniesiems verslininkams pataria kritiškai žiūrėti ir į pačius investuotojus. Svarbu įvertinti investuotojų tikslus, ar jų vizija sutampa su verslininkų.
Kalbėdamas apie Lietuvoje veikiančius rizikos kapitalo fondus, M. Mikuckas pastebi, kad padėtis šalyje gerėja. Tačiau, pasak pašnekovo, jie kapitalo dydžiu ir patirtimi vis dar negali prilygti tiems, kurie valdo milžiniškas pinigų sumas.
„Matau lietuviškus fondus kaip gerą tarpinę stotelę, galinčią padėti kompaniją pasiruošti kitai investicijai, kuri ateitų iš pasaulinio dydžio fondo“, – įsitikinęs pašnekovas.
Plėsis dvigubai
Kaip konstruktyviai panaudoti gautą investiciją? „Vinted“ vykdomasis direktorius teigia pirmiausia ketinantis stiprinti savo produktą.
„Tai bandysime padaryti stiprindami savo komandą, pritraukdami talentingiausius specialistus. – pasakoja vyras. – Mūsų biure Vilniuje šiuo metu dirba daugiau kaip 50 žmonių. Per dvejus metus planuojame plėstis iki 100.“ M. Mikuckas puikiai suvokia, kad specialistų gali ir pritrūkti, todėl neatmeta galimybės pritraukti jų iš užsienio. „Šiuo metu jau deramės dėl to su viena JAV kompanija“, – leidiniui atskleidžia jis.
Kita kryptis, kuriai „Vinted“ skirs nemažą investicijų dalį – rinkodara.
„Tokiose rinkose kaip JAV neužtenka turėti gerą produktą, – įsitikinęs M. Mikuckas. – Turi tapti žinomas, o tai kainuoja.“
Jau šiuo metu JAV rinkoje veikiančios „Vinted“ ir apie plėtrą galvojančios bendrovės direktoriaus skaičiavimais, be 6–8 mln. JAV dolerių biudžeto, skirto vien rinkodarai, šiame žemyne net neverta ką nors pradėti.
Rytuose sudėtingiau
Vakarų rinkose sparčiai besiplečiančios platformos vadovas kiek skeptiškiau vertina Rytų rinkas.
„Rytų rinkose reikėtų įdėti daugiau pastangų, kad augtume, negalime tikėtis ir tokio didelio pelno“, – sako M. Mikuckas. Pasak jo, šiuo metu svarbiausios yra Vakarų rinkos, nes čia yra didžiausias vartojimas.„Rytų rinkos paprastos atrodo iš pradžių, nes ir žmonių mentalitetas kiek panašus, tačiau iš tiesų jos yra labai sudėtingos“, – pastebi verslininkas.
Vienu iššūkių Vakaruose verslinininkas įvardijo ir aršią konkurenciją.
„Vien Amerikoje turime tris ar keturis tiesioginius konkurentus, – atskleidė jis. – Skirtingose Europos rinkose taip pat turime bent po kelis konkurentus, kurie stengiasi lygiai taip pat, kaip ir mes.“
Daugiau investicijų
Sėkmės istorijos visada motyvuoja ir gali padidinti jau ir taip suaktyvėjusį verslininkų veiklumą, mano leidinio „Ekonomika.lt“ kalbinti ekspertai.
„Vien įdarbintų žmonių, kurių dalis vėliau pakeis savo darbo vietą, patirtis bus naudinga rinkai“, – teigia „BaltCap“ investicijų direktorius Kornelijus Čelutka ir priduria, kad per pastaruosius metus tokio tipo verslų Lietuvoje itin padaugėjo.
Pradedančių verslų skatinimo programos „StartupHighway“ įkūrėjas ir vadovas Rokas Tamošiūnas įsitikinęs, kad tokio masto investicijos naudą pajus visa Lietuvos rinka. Jis neabejoja, kad šiais metais galima sulaukti ir daugiau nemažų investicijų iš rizikos kapitalo fondų.
„Neabejoju, kad šie metai bus patys įspūdingiausi, kupini entuziazmo“, – optimizmo neslėpė R. Tamošiūnas.
FAKTAI: Investicijos į startuolius
„Yplan“ – 32 mln. litų
„Brolis Semiconductor“ – 21,4 mln. litų
TRAFI – 1,7 mln. litų
„AdDuplex“ – 1,38 mln. litų
„TransferGo“ – 1,2 mln. litų