Mokslinė fantastika pamažu veržiasi į kasdienį mūsų visų gyvenimą. Lietuvių mokslininkas ir įmonės „My research“ įkūrėjas Aleksėjus Zaitsevskis sukūrė pirmąją pasaulyje saulės energija varomą daugiasraigtę skraidyklę (ang. multicopter, multirotor), kuri savo išvaizda šiek tiek primena filme „Atgal į ateitį“ matytas skraidančias riedlentes.
Ir vaikams, ir kariams
Nors, anot prietaiso autoriaus, saulės energija varomų daugiasraigčių skraidyklių pritaikymo galimybės dėl nepakankamai tobulos technologijos yra ribotos, įprastesniais energijos šaltiniais pasikliaunantys įrenginiai jau veržiasi į vis daugiau gyvenimo sričių. „Mūsų gaminiai dažniausiai pritaikomi filmuojant renginius. Prieš kelerius metus turėjome užsakymą ir iš policijos pajėgų“, - sakė A. Zaitsevskis. Paklaustas apie daugiasraigčių skraidyklių kainą, A. Zaistevskis sakė, kad kaina, kaip ir kiekvieno prietaiso, labai priklauso nuo specifikacijos, modelio ir pritaikymo. „Galima sukurti ir labai nebrangų žaislinį įrenginį, tačiau galima konstruoti ir policijai ar ginkluotosioms pajėgoms pritaikytas skraidykles. Kaina litais gali svyruoti nuo šimtų iki milijonų, priklausomai nuo inžinerinio sudėtingumo", - pasakojo mokslininkas.
Technologija skinasi kelią
Interneto platybėse apstu įspūdingos medžiagos, kurioje galima matyti, kaip konstruktoriai varžosi atlikinėdami triukus su keistokai atrodančiomis daugiastraigtėmis skraidyklėmis. Tačiau, tai tik pradžia – prieš porą metų Vokietijoje į orą pirmąkart pakilo ir žmogaus pilotuojama skraidyklė. Nors vaizdo medžiaga leidžia spręsti, kad tokių transporto priemonių pritaikymas kol yra ribotas, kažin ar po pirmojo brolių Wrightų skrydžio buvo įsivaizduojančių, kad praėjus 66 metams, brolių technologijos sukurta mokslo šaka leis žmonijai pirmą kartą paliesti mėnulio paviršių. Kol kas daugiasraigčiai, nuotoliniu būdu valdomi, įrenginiai yra pakankamai brangūs, tačiau juos drąsiai galima vadinti viena perspektyviausių aviacijos krypčių. Vokietijoje šie įrenginiai jau porą metų naudojami aukštų vėjo turbinų priežiūrai – tereikia prie skraidyklės pritaisyti kamerą ir pakilti viršun. Rotorinės technologijos teikiama „kabėjimo“ ore galimybė leidžia naudoti šiuos įrenginius, užuot rizikavus žmonių sveikata, lipant į keliasdešimties metrų aukščio jėgainę. Telieka įsivaizduoti kokius darbus skraidyklės galėtų nudirbti už poros dešimtmečių.
Vienintelė riba – vaizduotė
Daugiasraigčių skraidyklių panaudojimo galimybės yra labai plačios ir neapsiriboja foto įrangos transportavimu. Įsivaizduokime hipotetinę situaciją, kuomet statybų aikštelėje prisireikia nutiesti lyną nuo vieno aukšto stogo link kito. Dabar tokį darbą atlieka žmonės, tuo tarpu šiek tiek patobulėjus technologijai, tokias užduotis galės atlikti radijo bangomis valdomos priemonės. Ši aviacijos technologija dar tik žengia pirmuosius žingsnius, tačiau skraidyklėms atrandama vis daugiau pritaikymo galimybių visame pasaulyje. Pavyzdžiui Australijos mokslininkai sukonstravo skraidyklę, galinčią patekti į viesulą ir atsiųsti visus reikiamus duomenys apie šio gamtos reiškinio stiprumą ir judėjimo kryptį. Australijos ugniagesiai jau dabar naudoja skraidykles miškų gaisrų stebėjimui, taip išvengdami žmonių aukų.