Europos Komisijos patvirtintoje direktyvoje nurodyta, kad vairuotojai turi važiuoti taip, kad būtų užtikrinta sauga, rūpinantis aplinka mažinamas degalų naudojimas ir išmetamųjų teršalų kiekis įsibėgėjant, lėtėjant, važiuojant į įkalnę ir nuokalnę. Šias žinias turės pademonstruoti būsimi vairuotojai. Ne gyvybės draudimo bendrovės BTA ir japoniškų automobilių „Toyota“ centras „Tokvila“, rūpindamiesi tais, kurie sėdi už vairo jau ne pirmus metus, su „Valstiečių laikraščio“ skaitytojais dalijasi saugaus bei ekonomiško vairavimo rekomendacijomis.
Pasak BTA Ekspertizių skyriaus vadovo Andriaus Žiukelio, ekonomiško vairavimo kultūra kilusi iš skandinavų šalių. „Tai – naujas modernus vairavimo būdas, kai siekiama važiuoti taupiai ir saugiai. Taip tausojamas automobilis, taupomi degalai, tausojama aplinka, mažinama eismo įvykio tikimybė, didinamas saugumas keliuose“, – kalbėjo A.Žiukelis.
Pasak specialisto, Lietuvoje vairuotojai degalų taupymą dažnai sieja su ekonomiškesniu varikiu ir retai susimąsto, kad degalų išlaidos priklauso ir nuo vairavimo stiliaus. Skandinavijos ir kitose užsienio šalyse vairuotojai turi išklausyti specialų ekonomiško vairavimo kursą. Lietuvoje ekonomiško vairavimo pradžiamoksliai jau įtraukti į naujų vairuotojų mokymo programą, tačiau didelį vairavimo stažą turintiems vairuotojams teks savarankiškai atsikratyti žalingų vairavimo įpročių.
„Tokvila“ techninis konsultantas Šarūnas Stumbras „Valstiečių laikraščio“ skaitytojams, sėdantiems už vairo, pateikia 10 ekonomiško ir saugaus vairavimo patarimų. Jo teigimu, vairuotojas, norintis ekonomiškai ir saugiai vairuoti, turi ne tik tinkamai paruošti automobilį, bet ir deramai nusiteikti.
1. Automobilio priežiūra
Būtina laiku keisti automobilio oro, degalų filtrus ir uždegimo žvakes. Nors iš pirmo žvilgsnio tai atrodo tik smulkmenos, jos labai svarbios automobilio varikliui.
2. Svoris
Kuo mažiau sveria automobilis, tuo jis manevringesnis ir naudoja mažiau degalų, todėl patartina nesivežioti nereikalingų daiktų.
3. Aerodinamika
Transporto priemonių kūrėjai labai daug dėmesio skiria jų aerodinamikai – automobilių gebėjimui įveikti oro pasipriešinimą. Dėl papildomų negamyklinių kėbulo elementų prastėja automobilio aerodinamika, didėja degalų sąnaudos. Todėl patartina nuo automobilio stogo nuimti nenaudojamą daiktadėžę, o vasarą stengtis važinėti uždarytais langais. Jei elgiamasi priešingai, degalų sąnaudos gali padidėti iki 10 proc.!
4. Padangų slėgis
Sumažėjęs padangų slėgis – viena iš dažniausių priežasčių, dėl kurių sunaudojama daugiau degalų. Todėl jį reikia tikrinti bent kartą per mėnesį. Tai daryti patartina, kai padangos būna šaltos: joms įkaitus, slėgis jose padidėja.
5. Variklio tepalai
Vienas iš paprasčiausių dalykų, kurį galima padaryti nedelsiant, – pasirūpinti, kad automobilio variklis gautų mažesnio klampumo tepalo. Taip galima sutaupyti net iki 6 proc. degalų!
6. Būklės tikrinimas
Atlikti techninę automobilio patikrą patartina bent kartą per metus, o ne vien tik ruošiant jį privalomai techninei apžiūrai. Tokių automobilio dalių, kaip katalizatorius ar liambda zondas, netinkamas veikimas gali būti priežastis, dėl kurios sunaudojama net iki 40 proc. daugiau degalų.
7. Kelionės planavimas
Turbūt nė nereikia sakyti, kad trumpesnis maršrutas padės sutaupyti degalų, tačiau taip būna ne visada. Kartais daug ekonomiškiau važiuoti 200 km autostrada negu 150 km paprastu keliu, kertančiu daug gyvenviečių. Ne mažiau svarbus ir važiavimo laikas: važiuojant piko metu, kai automobilis pradeda judėti ir įsibėgėti, degalų sąnaudos būna didžiausios.
8. Elektronika
Dėl kondicionieriaus, radijo imtuvo, galinio lango šildymo labai padidėja degalų sąnaudos. Derėtų išjungti tuo metu nenaudojamą įrangą.
9. Vairavimas
Didžiausią įtaką automobilio važiavimui ir jo sunaudojamų degalų kiekiui daro pats vairuotojas! Jei vairuotojai nesistengs įsibėgėti iki leistino greičio kuo sparčiau ar pajudėti iš vietos taip, kad prasisuktų ratai, važiavimas automobiliu bus gerokai ekonomiškesnis. O siekiant dar labiau sumažinti degalų sąnaudas, reikia kuo rečiau naudoti stabdžių pedalą. Be reikalo nederėtų įsibėgėti. Juk daugiausia degalų reikia automobiliui pradėjus judėti ir greitėti. Ypač ramiai reikėtų važiuoti į kalną.
10. Pavaros
Manoma, kad važiuojant laisva pavara automobilis sunaudoja mažiausiai degalų. Tai – mitas! Rekomenduojama riedėti įjungta pavara, nes būtent tada automobiliui degalų beveik nereikia. Važiuoti laisva pavara nesaugus, ypač žiemą. Be to, pavaras reikėtų perjunginėti, kai variklio apsisukimai optimalūs ir kai galima važiuoti įjungus aukštesnę pavarą.