Kaliningrado uoste krovinių srautas taip nuseko, kad bendrovė "Lietuvos geležinkeliai" ryžosi mažinti kai kurių prekių gabenimo tarifus rizikuodama, klaipėdiečių požiūriu, savo uosto kroviniais. Tuo metu Rusija geležinkelio tarifus pakėlė 5 proc. ir planuoja dar didinti.
Lietuvos ir Rusijos transporto ministrų susitikime gegužės mėnesį buvo aptarti klausimai, kaip, nepažeidžiant Klaipėdos uosto krovos kompanijų interesų, padėti krovinių netekusiam Kaliningrado uostui. Bet šiuo metu vyksta klaipėdiškiams nesuprantami dalykai - nors mūsų uosto verslininkai protestuoja, "Lietuvos geležinkeliai" (LG) nuolaidomis suteikė Kaliningradui komercinį pranašumą.
Siūlė atrinkti.
Gegužę Kaliningrado geležinkelių atstovai skundėsi, kad pervežimų mastas Baltarusijos, Lietuvos ir Kaliningrado srities geležinkeliais per pirmus mėnesius, lyginant šiuos su praeitais metais, smuko perpus, o į Klaipėdą - tik penktadaliu. Jų manymu, tai atsitiko dėl to, kad Lietuva šiemet nuo sausio buvo padidinusi geležinkelio tarifus 11 proc., Baltarusija - 14 procentų.
Reaguodami į tokias pretenzijas klaipėdiečiai Susisiekimo ministerijos prašė nedaryti nuolaidų trims krovinių rūšims (koksui, ketui ir karbamidui), dėl kurių abu uostai konkuruoja mažiausiu skirtumu. Kaip pavyzdį jie priminė, kiek vargo kainavo pritraukti tranzitinį rusišką ketų, kurio šiemet numatoma perkrauti apie 200 tūkst. tonų.
Iš pradžių atrodė, kad LG į Klaipėdos uosto situaciją įsigilino ir laukia Rusijos sprendimų. Tačiau netrukus, aplenkdama net Baltarusiją, kuri 30 proc. nuolaidą tranzitiniam ketui ir 57 proc. nuolaidą juodiesiems metalams pritaikė nuo liepos vidurio, Lietuva pervežimo įkainius Kaliningrado tranzitui sumažino nuo liepos 1 dienos. O garantijų, kad Rusijos kroviniai bus gabenami į abu uostus, - jokių.
LG nutiesė kelią į Kaliningradą ne tik tiems kroviniams, kurių Klaipėda nekrauna arba gauna mažai (pavyzdžiui, dujų kondensatui nuolaida sudaro 15 proc., fanerai - 20 proc., koksui ir angliai - 10 procentų). Ypatinga 35 proc. nuolaida suteikta gamyklos "Tulačermet" kroviniams, dėl kurių konkuruoja tik Klaipėda ir Kaliningradas. Galimybė mažesne transportavimo per Kaliningrado uostą kaina atpiginti pirkėjams vieno gamintojo prekę, kaip buvo perspėję susisiekimo ministrą Eligijų Masiulį verslininkai, gali išstumti iš rinkos kitus tiekėjus, gabenančius ketų per Sankt Peterburgą ir Klaipėdą be transportavimo nuolaidų. O už tokį protegavimą atsakomybė tektų ne geležinkelių bendrovei, o Lietuvai.
Rusijos spauda skelbia, kad Kaliningrado uostas tikisi nors kokio pagyvėjimo, nes dabar prieplaukos visiškai tuščios. Esą liepos 15 dieną susitikime su Baltarusijos ir Kaliningrado geležinkelių vadovais Minske dalyvavę Novolipecko, Oskolsko ir Tulos metalurgijos gamyklų atstovai įsipareigojo atnaujinti ketaus prekybą per Kaliningrado uostą ir padidinti apyvartą iki milijono tonų dar šiemet, jeigu krovos tarifas uoste neviršys 3,5 JAV dolerių už toną.
Nauda geležinkeliams
Klaipėdos jūrų krovinių kompaniją (KLASCO) valdančio koncerno "Achemos grupė" logistikos direktorius Arvydas Vaitkus, paklaustas, kaip vertina "Lietuvos geležinkelių" nuolaidas metalo kroviniams į Kaliningradą, sakė negalįs patikėti tuo, apie ką kalbame, nes jokių oficialių raštų nėra matęs.
"Galbūt įvyko klaida, tai būtų visiškai nesuprantama. Tai reikštų, kad neįvertinta visa logistikos grandinės kaina: mažesni uosto krovos tarifai, jūrinis frachtas. Jei taip nutiktų, kiltų rimta grėsmė, kad metalo kroviniai išeis iš Klaipėdos. Sudėjus į vieną vietą pajamas, kiek prarastų kompanija, kiek "Lietuvos geležinkeliai" ir Klaipėdos uostas iš rinkliavų, susidarytų didelė žala. Todėl nežinia, ar valstybė ką laimėtų, ar daugiau pralaimėtų", - susirūpinęs kalbėjo A.Vaitkus.
KLASCO sunerimo, kad vieni klientai jau atsiuntė paklausimą, kodėl ketaus prekyboje Lietuvos geležinkelių bendrovė išskyrė vieną kryptį - Kaliningradą. Jie praneša, kad dėl "Tulačermet" ekonominių pranašumų gali būti priversti nutraukti pardavimą. Pasikeitimai išryškėtų po 2-3 mėnesių, nes iki vasaros pabaigos bus vykdomos pasirašytos sutartys.
LG Krovinių vežimo direkcijos vadovas Stasys Gudvalis, telefonu LŽ paklaustas apie ketų, atsakė retoriškai: "Ar mes privalome rūpintis privačiomis bendrovėmis, ar "Lietuvos geležinkeliais", kur dirba 13 tūkst. žmonių? Mes turime garantijas, nes esame pasirašę susitarimą su Rusijos metalo gamintojais."
Rusija nuolaidų neteikia
Vakar į Klaipėdą Baltarusijos geležinkelininkų delegaciją atlydėjęs "Lietuvos geležinkelių" generalinis direktorius Stasys Dailydka LŽ patvirtino, kad sumažinti tarifus Kaliningrado tranzitui nuspręsta nesulaukus Rusijos nuolaidų. Netgi atvirkščiai - kai Rusija nuo liepos 1 dienos visus geležinkelio tarifus padidino 5 proc., o nuo kitų metų, sprendžiant iš viešų pranešimų, numato įkainius kelti dešimtadaliu.
"Mes savo žodžio laikomės, o Rusijos sprendimas mums nėra naudingas, nes brangsta pervežimai Klaipėdos kryptimi. Per kur gabenti, spręs krovinio šeimininkas. Kol kas Klaipėdos pranašumas - aukšto lygio uosto technologijos. Iki šiol tai suveikdavo. Ar bus nuolaidų Kaliningradui poveikis - šiandien negalima atsakyti. Teks grįžti prie šio klausimo po keleto mėnesių", - aiškino S.Dailydka. Pasak jo, derinant tarifus su ketaus ir juodųjų metalų gamintojais kalbėta ne apie nusistovėjusius kiekius, o apie papildomus. "Tulačermet" kroviniai per Klaipėdą negabenami nuo 2008 metų pavasario dėl komercinių priežasčių. Jeigu ketų ši įmonė imtų vežti per Kaliningradą, seniai prapuolusių krovinių negalima būtų vertinti, jo nuomone, kaip nuostolių Klaipėdos uostui. Vis dėlto didžiajai daliai krovinių, vežamų į Klaipėdos uostą, yra suteikta nuolaidų, siekiančių 50-70 procentų.
Naujasis Baltarusijos geležinkelių vadovas Anatolijus Sivak LŽ patvirtino, kad suteikdami nuolaidų Kaliningrado tranzitui visų pirma atsižvelgė į naudą geležinkelių bendrovėms, o ne į pasekmes Klaipėdos uostui. Abiejų šalių geležinkelininkai įsitikinę, kad, jei Rusija nesudarys sąlygų, kad jos krovinių siuntėjai norėtų vežti krovinius per Kaliningradą, Lietuvos ar Baltarusijos geležinkelių suteiktos nuolaidos čia tikrai nepadės.
Vida BORTELIENĖ