Praėjusios savaitės pabaigoje Lenkijos parlamentiniam krašto apsaugos komitetui buvo pristatytos pakartotinio 2010-ųjų „Tu-154“ lėktuvo katastrofos tyrimo tarpinės išvados. Komiteto nariams parodytame filme atskleidžiama, kad leidžiantis lėktuve nugriaudėjo du sprogimai, rašoma „Planeta.pl“.
2010-ųjų balandžio 10-ąją Lecho Kaczynskio „prezidentinis“ lėktuvas „Tu-154“ patyrė katastrofą leidžiantis viename iš Smolensko oro uostų. Lėktuvu skrido 96 žmonės: 88 keleiviai ir aštuoni ekipažo nariai. Tai buvo aukštas pareigas Lenkijoje užimantys politikai ir kariškiai, kurie skrido į Katynės žudynių minėjimą Rusijoje. Neišgyveno nė vienas žmogus.
Tarptautinis aviacijos komitetas 2011-aisiais pateikė galutinę techninio katastrofos tyrimo ataskaitą. Joje tvirtinama, kad lėktuvas sudužo dėl ekipažo sprendimo leistis pagrindiniame oro uoste, nesirenkant atsarginio varianto, o sisteminė priežastis – skrydžio saugumo užtikrinimo klaidos ir prastas ekipažo pasirengimas.
Pirmoji lenkų sudaryta komisija pateikė analogiškas išvadas, o pagrindine priežastimi įvardijo tai, kad lėktuvas, leisdamasis stipraus rūko oro sąlygomis, nepasirinko saugaus aukščio. Taip pat buvo įvardintos ir rusų dispečerių klaidos.
Tačiau su tuo sutiko ne visi, tad atliktas dar vienas tyrimas.
Naujoji komisija, kuriai vadovavo dabartinis gynybos ministras Antoni Macierewiczius, ketvirtadienį parlamentarams pristatė kelerių metų darbo tarpinę ataskaitą. Joje tvirtinama, kad katastrofos priežastimi tapo du sprogimai – kairiojo sparno ir centrinėje lėktuvo dalyje.
Sprogimus, anot lenkų komisijos narių, liudija orlaivio pažeidimų pobūdis ir nuolaužų ant žemės išsidėstymas. Taip pat ekspertams užkliuvo lėktuvu skridusių žmonių patirtų traumų pobūdis, rašoma „Dziennik“.
Ataskaitoje tvirtinama, kad daugelio jų kūnai buvo tiesiog suplėšyti į gabalus, o 74 proc. aukų buvo iš dalies arba visiškai be drabužių, lyg juos būtų nubloškusi stipri sprogimo banga. 47 proc. žmonių stipriai apdegė. Galų gale, daugelis kūnų stipriai nukentėjo nuo skeveldrų – stiklo, lėktuvo vidaus apdailos ir net plieninių konstrukcijų detalių.
Ataskaita sulaukė kritikos ir pačioje Lenkijoje
Šioje ataskaitoje taip pat tvirtinama, kad pirmasis sprogimas sunaikino kairįjį lėktuvo sparną. Tuomet suveikė antrasis sprogmuo, kuris buvo įrengtas netoli taip vadinamojo „vadų skyriaus“ centrinėje lainerio dalyje. Būtent antrasis sprogimas nužudė dalį Lenkijos politikos elito.
Katastrofos atsitrenkus į žemę versiją antrosios komisijos ekspertai atmetė. „Tam prieštarauja visa eilė surinktų išsamių įrodymų ir daugelio eksperimentų bei tyrimų rezultatai“, – tvirtinama ataskaitoje. Ten taip pat tvirtinama, kad Rusijos tyrėjai ėmėsi priemonių, kad tikrosios katastrofos priežastys nepaaiškėtų.
Komisija tvirtina, kad trotilo, pentrito ir RDX sprogmenų fragmentus aptiko lenkų ir britų laboratorijos, kuriose buvo atliekamas tyrimas. Pažymima, kad sprogmenų pėdsakai aptikti tose lėktuvo dalyse, kurias rusų technikai keitė Lenkijos valdžiai priklausančių lėktuvų „Tu-154“ dalis 2009-aisiais. Lenkų komisija nustatė, kad trotilas aptiktas tose dalyse (iš vidinės pusės), kurių niekas daugiau, be rusų technikų, nelietė.
Komisijos pristatytas tyrimas sulaukė Lenkijos opozicijos kritikos. Pasak pirmosios komisijos nario Maciejaus Lasko, po tiek metų darbo reikia patiekti pačią ataskaitą, o ne „filmą apie ją“. Jis taip pat kritikavo specialistų pasirinkimo kriterijus komisijos darbo metu.
Rusijos valdžia neigia kaltinimus dėl sprogimo organizavimo. Šios šalies Tyrimų Komitetas pabrėžė, kad ant nuolaužų ir žuvusiųjų kūnų nebuvo aptikta sprogmenų pėdsakų, abejonių dėl katastrofos priežasčių neturima.