„Jie praėjo pro šalį beveik nepažvelgdami į mus. Sulaižytos roko žvaigždės elgtųsi priešingai, o šie buvo tarsi tylūs ir nedraugiški žvėrys, kurie gali bet kada užpulti, sudraskyti ir užstaugti. Jie nei šypsojosi, nei kalbėjo, judėjo sunkiai ir lėtai, o juodos odinės jų striukės buvo prikniedytos į visas puses styrančių aštrių smaigų ir vinių. Grėsmingi spygliai ant alkūnių ir aulinių batų. Vienas iš jų pečius buvo apsisiautęs juoda mantija, o rankas nusidažęs baltai. Tai nebuvo spektaklis. Jiems tai buvo tikra, jie spinduliavo savąją neapykantą mums, susirinkusiems jų paklausyti.“
Romanas „Nacionalsatanistas“ yra Erlendo Erichseno, buvusio GORGOROTH ir MOLESTED būgnininko, pirmasis kaip rašytojo kūrybos vaisius, gimtojoje Norvegijoje, gana žymioje leidykloje „Damm“ išleistas 2005-aisiais. Vos pasirodžiusi ši knyga sukėlė diskusijų bangą. Erichsenas į tai reaguoja ramiai bei tikisi, kad romanas bus išleistas ir užsienyje: „Mano romanas skiriasi nuo kitų, aprašančių muzikos pasaulį. Tai nėra tipiška rokenrolo knyga, kuriose rašoma apie seksą, narkotikus ir koncertus, tai – romantiškas pasakojimas.“
Taigi, džiugu patvirtinti autoriaus žodžius – kelių entuziastų dėka vienas iš užsieninių leidimų pasirodo ir lietuvių kalba. Tai, matyt, apskritai pirmoji grožinės literatūros knyga lietuviškai, susijusi su metaliniu judėjimu.
Knygoje autorius grįžta į paskutinį praeito tūkstantmečio dešimtmetį, vaizduodamas tuometinę Skandinavijos pogrindinės subkultūros, vadinamos black metalu, realybę. Black metalo grupės GORGOROTH koncerte apsilankę keliolikmetis romano herojus ir jo bičiulis nutaria įkurti savo grupę STORMVOLD – tokia romano pradžia.
Apie norvegiško black metalo fenomeną jau daug prišnekėta ir pridiskutuota, tačiau Erlendas Erichsenas į šį reiškinį žvelgia iš kitos – kūrybinės – perspektyvos. Versdama romano puslapius, jaunoji alternatyvaus jaunimo karta, galbūt pirmąsyk girdinti šį žodžių junginį – black metalas – gaus progą panirti į istorinio laikotarpio peripetijas.
Subkultūra, balansuojanti ant beprotybės ašmenų, iš dalies buvo jaunatviško maišto apraiška, tačiau giliai savyje ji turėjo ir, matyt, tebeturi stiprią, valingą potenciją. Tą, beje, romano autorius taip pat siekia pabrėžti. Įsitikinimas, kad jie – geriausi, Friedricho Nietzchės antžmogio, Dievo mirties ir valios galios idėjos yra „Nacionalsataniste“ aprašomų black metalo judėjimo atstovų varomoji jėga.
Erichseno istorija – tai pasakojimas apie neapykantą bendruomeniškumui, masiškumui, krikščionybei ir modernybei; tai pasakojimas apie panieką taikai ir solidarumui. Tai priešiškumo, nihilizmo ir ledinio Norvegijos šalčio pašlovinimas. Dar vienas autoriaus tikslų – parodyti, kaip dekadansas gali būti ir kažko kito pradžia bei atvirkščiai.
„Romanu „Nacionalsatanistas“ noriu įrašyti black metalą į grožinės literatūros puslapius, nes šis judėjimas to nusipelnė“, – teigė Erichsenas dienraščiui „Aftenposten“, pridurdamas, kad nenorėtų, jog ekstremalaus black metalo subkultūros gyvenimas būtų ironizuojamas. Romane „Nacionalsatanistas“ tiesioginių aliuzijų į dabartines perspektyvas nėra, tačiau tarp eilučių galima išskaityti autoriaus požiūrį į tai, kaip subkultūra vystėsi iki mūsų dienų. „Stormvold“ istorija atspindi norvegų black metalo pakilimo ir transformacijos iš nedidelės ir uždaros bendruomenės į vienos didžiausių Norvegijos eksporto prekės istoriją.
Knyga „Nacionalsatanistas“ bus pristatyta birželio 12 dieną „Kilkim žaibu“ festivalio metu netoli Joniškio. 21:00 val. visi besidomintys kviečiami prie „Ledo Tako“ prekyvietės.