„Turime pasiųsti žinią savo partneriams, kad, žiūrėkite, mes esame hibridinių atakų teritorijoje. Žmonės sunerimę. Ir turime pasiųsti labai aiškų signalą rusams, kad yra raudonos linijos, kurių jūs nenorite peržengti“, – antradienį sakė Lietuvos diplomatijos vadovas.
„Tai turi padaryti ne tik Lietuvos ministerija, ne tik Lietuvos ir Estijos ministerijos kartu, tai turi padaryti NATO. Turi padaryti patys galingiausi sąjungininkai mūsų Aljanse“, – pridūrė G. Landsbergis.
Taip jis kalbėjo antradienį Taline su Estijos kolega Margusu Tsahkna (Margusu Cahkna) surengtoje bendroje spaudos konferencijoje.
G. Landsbergis taip pat pabrėžė, kad pirmadienį dėl Vilniuje nukritusio DHL siuntas gabenusio lėktuvo vyksta tyrimas ir šiuo metu „neatmetama nė viena versija“, tačiau „vakarykštis incidentas, be abejonės, kelia nerimą“.
Pasak užsienio reikalų ministro, incidento kontekste sąjungininkai tiek Rusijos prezidentui Vladimirui Putinui, tiek savo gyventojams turi pasiųsti žinią, kad agresorės siekis bauginti turi liautis arba bus imtasi konkrečių veiksmų, dėl kurių Aljansas turi sutarti.
„Tuomet NATO partneriai turi sutarti uždarame susitikime, kas eina po „arba...“, tačiau tai turi įvykti, kad būtų pasiųsta žinia ne tik V. Putinui, bet taip pat mūsų žmonėms. Kad tai priimama rimtai ir galvojame apie visas galimybes, kaip atsakyti į tokius atvejus“, – teigė G. Landsbergis.
Žurnalistų klausiamas, kokia konkrečiai turėtų būti NATO reakcija identifikavus hibridinius veiksmus, Lietuvos diplomatijos vadovas neatmetė Šiaurės Atlanto sutarties penktojo straipsnio aktyvavimo.
„Kalbant iš principo, ką reikėtų daryti dėl hibridinės teroristinės veiklos, kurią remia tam tikra valstybė ar valstybės veikėjai, taip, manau, tai gali pasiekti penktąjį straipsnį“, – teigė G. Landsbergis.
Šis straipsnis numato, kad užpuolimo atveju NATO narės privalo padėti viena kitai. Vienintelį kartą Aljanso istorijoje jis aktyvuotas po 2001-ųjų rugsėjo 11-osios teroristinių atakų Niujorke. Į tai atkreipė dėmesį užsienio reikalų ministras.
„Ir manau, kad jei yra terorizmo ženklų, tai būtų verta (padaryti – BNS). Nes taip pat vienintelis kartas, kai penktasis straipsnis buvo panaudotas per daugiau nei 50 NATO metų, tai iš tikrųjų buvo (padaryta – BNS) dėl teroristinės veiklos“, – sakė G. Landsbergis.
Vilniuje prie oro uosto pirmadienio rytą nukritus DHL krovininiam orlaiviui, kuriuo skrido keturių žmonių įgula, žuvo Ispanijos pilietis, dar vienas ispanas, taip pat vokietis ir lietuvis buvo sužeisti.
Sudužęs lėktuvas „Boeing 737“ priklausė Ispanijos oro bendrovei „Swift Air“, jį siuntoms gabenti naudojo kompanija DHL. Orlaivis skrido iš Vokietijos miesto Leipcigo.
Vokietijos užsienio reikalų ministrė Annalena Baerbock (Analena Bėrbok) pirmadienį pareiškė, kad orlaivio katastrofa galėjo būti nelaimingas atsitikimas arba „hibridinis incidentas“, į kurį buvo įsitraukę pašaliniai asmenys.
Lietuvos teisėsaugos, taip pat aviacijos saugos ekspertų atliekamo tyrimo duomenys kol kas nerodo, kad lėktuvas būtų galėjęs sudužti dėl išorės veiksnių.
Sąvoka „hibridinis“ paprastai vartojama apibūdinti išpuoliams, kuriems nenaudojama įprastinė karinė taktika, o, pavyzdžiui, sabotuojama infrastruktūra ar rengiamos kibernetinės atakos.
Nuo 2022 metų, kai Rusija įsiveržė į Ukrainą, Europos šalys dažnai vartoja šį terminą apibūdindamos prieš jas nukreiptus veiksmus, jų manymu, kylančius iš Maskvos.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!
Buvo juokinga klausyti šio "lėktuvų eksperto" politinių postringavimų.
Net ir po lėktuvo avarijos be Laurinavičiaus "trigrašio" neapsieita, nors šiuo klausimu šis dvaro ruporas neišmano nieko.
Bet juk žiniasklaidai reikia parodyti, kad šis "savas" "skalikas" yra "reikšmingas" ir "svarbus".
O tai tik dar labiau menkina žiniasklaidos vardą.
Kokia žiniasklaida, tokios ir naujienos. Tokie ir "aviacijos" ekspertai".
Pirmą kartą nepriklausomos Lietuvos istorijoje, leisdamasis, netoli Vilniaus oro uosto nusileidimo tako, nukrito ir sudužo krovininis "Boing" lėktuvas.
Ši žinia apskriejo pasaulio naujienų agentūras. Žuvo lėktuvo pilotas. Kiti du lėktuve skridę asmenys bei piloto padėjėjas buvo nugabenti į ligoninę.
Tai viskas, kas pirmadienį buvo žinoma.
Visgi Lietuvos žiniasklaida apie šį įvykį kalbėjo visą dieną. Naujiena išskirtinė. Situacijos analizė menkai ką pasakė apie įvykį, bet puikiausiai iliustravo, kaip veikia lietuviška žiniasklaida.
Pirmiausia faktai: nukrito, sudužo, žuvo.
Toliau - aplinkybės ir kontekstas.
Ekspertų ir institucijų pasisakymai.
Politikų nuomonės. Liudininkai. Gelbėjimo tarnybų darbuotojų įspūdžiai. Ekstremalių situacojų sistemų darbas.
Apie spūstis aplink oro uostą buvo pranešta tik praėjus pusantros valandos po įvykio, kai vairuotojai jau buvo "susmigę" į mirtinus kamščius.
Ką apie tai rašė socialiniai tinklai?
Kaip situaciją matė Vilniaus "garsenybės"? Kaip jos jaučiasi?
Buvo įpintas politinis kontekstas ir visos įmanomos versijos.
Vakare televizijos laidoje pas Jakilaitį buvo pasodintas nepamainomas "lėktuvų ekspertas", konservatyno ruporas, dvaro "skalikas" M. Laurinavičius - jis tiesiog spirgėjo, kaip norėjo kažką įžvelgti, nors tuo klausimu nenusimanė nieko.
Jis ėmė šnekėti apie Rusiją, apie jūroje nutrauktą kabelį, norėjo įžvelgti sabotažą ar teroristinį išpuolį.
Žiniasklaidą ir Laurinavičių užvaldė nauja naujiena. Antisemitizmas išgaravo kaip dūmas.
"Nemuno aušra" liko kaip eilinė partija.
Lietuva ir Laurinavičius jau gyvena nauja naujiena.
Dabar jam jau neįdomu, kaip Paluckas formuoja Vyriausybę.
Dabar Laurinavičius jau reiškiasi naujame amplua - kaip "lėktuvų ekspertas".
Net ir šiuo klausimu konservatyno ruporas nori daryti poveikį visuomenei bei skatina sąmokslo teorijų plitimą.
Gėda televizijos kanalams, kurie neapsieina be angažuoto "politologo" Laurinavičiaus paslaugų, nes kur tik jis pasirodo, visada ir visur prisideda prie visuomenės streso lygio kėlimo bei neapykantos ir keršto skatinimo.
O juk Jakilaičio laidoje būtų užtekę vienintelio žmogaus - ilgamečio piloto Kęstučio Zagrecko paaiškinimų, nes tai buvo vienintelis aviacijos ekspertas. Tik jo pasisakymas ir buvo reikšmingas ir vertas dėmesio.
Visi kiti laidos "dalyviai" net išsižioję klausė šio piloto pastebėjimų - kad norint sukelti nelaimę, nebūtinos jėgos iš išorės - pakanka gedimo lėktuvo viduje arba tyčia pakreipti elektromagnetines bangas ir taip suklaidinti pilotus.
Aviacijos ekspertas K. Zagreckas aiškino, kad leisdami lėktuvą pilotai dažniausiai naudojasi automatizuota sistema.