Beveik keturias paras ant seklumos Baltijos jūroje "sėdėjęs" bendrovės "Baltlanta" žvejybos laivas "Rytas" sekmadienį pats įplaukė į Danijos Neksio uostą ir dabar stovi jame. Remdamasi danų spauda Lietuvos žiniasklaida pranešė esą laivo kapitonas buvęs girtas, todėl ir nepataikęs į uosto vartus bei užplaukęs ant seklumos.
"Rytas" - vienas iš keturių nedidelių "Baltlantos" laivų, žvejojančių Baltijos jūroje. Balandžio 28 d. jis plaukė į Neksį, esantį Bornholmo saloje, parduoti žuvį. Laive buvo 18 tonų kilkių. Tačiau esant dideliam rūkui 22.30 val. netoli uosto vartų laivas užplaukė ant seklumos.
Danų spauda praneša esą 62 metų kapitonas Mykolas Karaciejus buvęs girtas, todėl ir padarė avariją. Tačiau "Ryto" kapitonas yra Mykolas Jurlovas, kuriam iki pensijos liko 2 metai. Tadas Karaciejus yra kito "Baltlantos" laivo "Atlant", kuris kartu su "Rytu" plaukė į Neksio ir, atsitikus incidentui, jam padėjo, kapitonas. Dėl jo jokių problemų nėra.
UAB "Baltlanta" direktorius Bronius Bikulčius oficialių pranešimų, kad kapitonas M. Jurlovas buvo girtas, sekmadienį dar nebuvo gavęs. Danų policija "Ryto" kapitoną incidento naktį paėmė 4 val. Jis buvo apklausiamas 12 valandų, nes angliškai nekalba, reikėjo rasti vertėją. Teigiama, kad M. Jurlovas tvirtino išgėręs tik tada, kai jo laivas lietė gruntą.
B. Bikulčiaus teigimu, vanduo į laivą nesisunkė, aplinka neužteršta, nė vienas iš 6 įgulos narių per incidentą nenukentėjo, laivas, atrodo, nepažeistas - tai svarbiausia.
Penktadienį svarbiausias rūpestis buvo nutempti "Rytą" nuo seklumos. Laivui "Atlant" pabandyti tempti savo kolegą danai neleido. Jie reikalavo, kad tai darytų specializuotas laivas - vilkikas. Pasak B. Bikulčiaus, Neksio uoste vilkiko nebuvo, tad reikėjo jo ieškoti.
Kai tik buvo leista, iš "Ryto" buvo iškrauta dalis sužvejotų kilkių, ir naktį iš šeštadienio į sekmadienį laivas pats pradėjo plūduriuoti. Paleidus variklį vakar "Rytas" nuplaukė nuo seklumos, įplaukė į uostą ir prisišvartavo. Taigi vilkiko pagalbos jam neprireikė.
Danų reikalavimu iš laivo išpumpuota 18 tūkst. litrų dyzelino. Prieš tai buvo prašoma 100 tūkst. Danijos kronų dydžio piniginės garantijos tam atvejui, jeigu būtų prapilta kuro ar kitaip užteršta aplinka. Laimei, nieko nenutiko. Žinoma, kuro išpumpavimas "Baltlantai" kainuos ir papildys jos nuostolius, patirtus dėl šio incidento.
Danai jau pareikalavo sumokėti 40 tūkst. Danijos kronų (18,5 tūkst. Lt) baudą. Laive apgadintas krovinys - kelias dienas žuvis buvo laikoma be ledo. Nežvejojo ne tik "Rytas", bet ir "Atlant". Pastarasis po incidento žvejoti išplaukė tik sekmadienį apie pietus.
Anksčiau šie laivai bazuodavosi Klaipėdoje ir į Neksį neplaukdavo. Pirmą kartą pabandė - ir incidentas. Beje, buriuotojai sako, kad į plaukimas į Neksį yra gana sudėtingas.
Kada "Rytas" grįš į Klaipėdą, B. Bikulčius pasakyti negalėjo. Neksio uoste laivą turės apžiūrėti ir narai, ir klasifikacinės bendrovės, t. y. Rusijos registro, atstovai. Tokiais atvejais, kai laivo dugnas liečia gruntą, paprastai prarandama klasė. Tik tada, jeigu bus įsitikinta, kad laivo būklės yra tinkama plaukioti, kai Lietuvos saugios laivybos administracija (LSLA), gavusi visus duomenis priims sprendimą ir apie tai praneš Danijos jūrų administracijai, pastaroji duos leidimą "Rytui" išplaukti. Jeigu vis dėlto paaiškėtų, kad laivas patyrė didelių pažeidimų ir nei dirbti, nei plaukti į Klaipėdą negali, tada jis bus remontuojamas Danijoje.
Jeigu paaiškės, kad M. Jurlovas avariją padarė girtas, jį baus LSLA - gali tekti atsisveikinti ir su kapitono diplomu. B. Bikulčiaus teigimu, bendrovė kapitoną, jeigu pasitvirtins jo kaltumas, baus finansiškai - reikalaus atlyginti bent dalį dėl incidento patirtų nuostolių.
Dalia BIKAUSKAITĖ