Apgailestaudamas, kad gera iniciatyva liko neišnaudota, Lietuvos laisvosios rinkos institutas (LLRI) ketvirtadienio (03.20) spaudos konferencijoje paskelbė pasitraukiantis iš "Saulėtekio" komisijos veiklos ir pasiūlė skelbti moratoriumą naujiems mokesčiams, apribojimams ir reikalavimams.
Nuolatinės komisijos verslo sąlygoms gerinti komisijos, kitaip vadinamos "Saulėtekiu", parengti pasiūlymai, anot instituto ekspertų, nepraeina Vyriausybės filtro.
Instituto specialistų teigimu, "Saulėtekio" siūlomi sprendimai buvo modifikuojami, vilkinami arba apskritai ignoruojami, darbo grupėms nebeteikiama informacija ir teisės aktų projektai.
Lygiagrečiai Vyriausybėje buvo priiminėjami sprendimai, akivaizdžiai prieštaraujantys verslo sąlygų gerinimo krypčiai. "Saulėtekis" tapo formalus ir neefektyvus. Tai lėmė, kad darbo grupių nariai prarado motyvaciją dirbti ir skirti savo darbo laiką, o verslo visuomenė, nesulaukdama pozityvių sprendimų, nusivylė šia iniciatyva.
Spaudos konferencijoje buvo pateikta keletas pavyzdžių, kai "Saulėtekio" pasiūlymai nebuvo įgyvendinti arba buvo iškreipiami ne gerinant, bet bloginant verslo sąlygas.
Mokesčių darbo grupė nurodė Mokesčių administravimo įstatymo netikslumą, kuris leido Mokesčių inspekcijai maksimalų tikrinimo laiką - 90 dienų - išplėsti dvidešimčia dienų akto surašymui. Darbo grupei pasiūlius įstatyme pabrėžti, kad 90 dienų tikrinimo terminas apima ir akto surašymą, "Saulėtekio" komisijoje buvo rastas kompromisas - nustatyti 100 dienų terminą kartu su akto surašymu.
Deja, Finansų ministerijos teikiamose įstatymo pataisose atsirado 100 dienų terminas, tačiau patikrinimo akto dienos įskaičiuojamos tik tuo atveju, jei aktas surašomas nuvykus pas mokesčio mokėtoją ar mokestį išskaičiuojantį asmenį. "Akivaizdu, kad tokia įstatymo formuluotė, einanti po "saulėtekio vėliava", tik kompromituoja verslo sąlygų gerinimo idėją ir šiam tikslui pasiekti taikomą įrankį", - pabrėžia instituto specialistai.
Kitas pavyzdys - muitinės darbo grupei LLRI siūlė tobulinti patikimo ūkio subjekto statuso suteikimo ir panaikinimo tvarką taip, kad visiems subjektams patikimumo statusas, vadovaujantis nekaltumo prezumpcija, būtų suteikiamas "a priori", o nepatikimumo sąlygos būtų siejamos tik su prievolių muitinei neįvykdymu.
Deja, pasiūlymui nepritarta jau pačioje darbo grupėje ir, priešingai, pasiūlyta dar labiau išplėsti patikimumo lygius ir toliau įrodinėti savo patikimumą. Tai liudija, jog pati darbo grupė, kurios veikloje vyrauja valstybės tarnautojai, nevykdo misijos - teikti pasiūlymus dėl verslo sąlygų gerinimo.
Kitų darbo grupių pasiūlymai iš viso nebuvo įgyvendinti, ministerijoms motyvuojant, kad arba problema verslui neaktuali, arba kad tai turėtų daryti kita ministerija, arba nurodant dar kitas priežastis.
Atsižvelgdamas į tai, kad pastangos išjudinti "Saulėtekį" žlugo - pritrūko politinės valios vykdyti verslo sąlygas gerinančią programą, darbo grupių nariai yra izoliuojami nuo informacijos, o siūlomi sprendimai yra iškreipiami arba ignoruojami, LLRI konstatavo, kad darbas "Saulėtekio" komisijoje ir darbo grupėse tapo neefektyvus ir pasitraukė iš "Saulėtekio" veiklos.
Ieškodamas efektyvesnių būdų, kaip patobulinti teisėkūros procesą, kurie padėtų pagerinti verslo aplinką, paskatinti darbo vietų kūrimą ir didinti žmonių pajamas, LLRI siūlo minimalius būtinus teisėkūros patobulinimus verslo sąlygoms pagerinti arba bent jau nebloginti.
Institutas siūlo paskelbti moratoriumą naujiems mokesčiams, apribojimams ir reikalavimams, nustatomiems teisės aktais, išskyrus atvejus, kai tai neišvengiama pagal tarptautinius įsipareigojimus ar įgyvendinant aukštesnės galios Lietuvos teisės aktų nuostatas.
Panaikinti teisės aktų projektų svarstymą ir priėmimą Vyriausybėje skubos tvarka.
Viešai skelbti Vyriausybės ir kitų institucijų, priimančių teisės aktus, posėdžiams teikiamus teisės aktų projektus, nurodant, kam galima teikti pastabas dėl jų ir paliekant protingą laiką projektams išnagrinėti ir pasiūlymams pateikti.
Sudaryti sąlygas visuomenei laisvai gauti informaciją apie sprendimus pradėti rengti teisės aktų projektus ir jų tikslus.
Viešai svarstyti svarbiausius teisės aktų projektus ir kt.
ELTA