Dvidešimt dvejų metų pianistas studijuoja Maskvos valstybinėje P. Čaikovskio konservatorijoje ir jau pelnė laureatų vardus keliuose svarbiuose tarptautiniuose konkursuose. Vienas svarbiausių laimėjimų – sidabro medalis (II-oji vieta) tarptautiniame F. Chopino pianistų konkurse Varšuvoje 2010 metais, o šiais metais Vokietijoje jis pelnė German Piano Award apdovanojimą.
L. Geniušas priklauso tai retai atlikėjų kategorijai, kurios meną reikia priimti kaip visumą, o ne smulkmenų ir detalių rinkinį. Pats patraukliausias jo bruožas yra kritiškas požiūris į tradicinę muzikos kūrinių interpretaciją. Kol bendraamžiai iš visų jėgų stengiasi sužavėti tiek klausytojus, tiek muzikos industrijos atstovus, L. Geniušas imasi rimtesnės misijos ir nepaliaujamai ieško atlikimo stiliaus, kuris būtų modernus, perteikiantis amžiaus dvasią.
Jo repertuare sutinkame kūrinius, kuriuos meistriškai perteikti pavyksta ne kiekvienam brandžiam pianistui. Tarp jų – ir P. Hindemitho ciklas „Ludus tonalis“ („Tonacijų žaismas“), savotiškas J. S. Bacho „Gerai temperuoto klavyro“ atitikmuo XX amžiuje. Ciklas turi paantraštę „Kontrapunkto, tonacijų ir skambinimo fortepijonu studijos“ ir yra sudarytas iš 12 fugų bei moduliuojančių interliudų.
„Hindemitas tapo vienu iš mėgstamiausių ir labiausiai mane traukiančių kompozitorių tuo momentu, kai pradėjau plėsti savo akiratį klasikinės muzikos erdvėje, domėtis XX amžiaus kompozitoriais ir jų kūryba. Man tada buvo 15–16 metų“, – sako pianistas. „Ludus tonalis“ yra nepelnytai užmirštas, nepopuliarus ir retai atliekamas, nors įdomus klausytis, „idealus bei vienas iš dešimties geriausių XX a. kūrinių fortepijonui“.
I-oje koncerto dalyje klausysimės „Ludus tonalis“ interpretacijos, atskleisiančios jaunojo talento meistriškumą.
II-oje dalyje skambės P. Hindemitho orkestrinė muzika, kurią L. Geniušas atliks kartu su Mindaugo Bačkaus vadovaujamu Klaipėdos kameriniu orkestru. „Keturi temperamentai“, pasak Luko, „yra vienas iš svarbių Hindemitho opusų, ypatingas savo programa ir idėja. Aš ne iš karto jį suvokiau ir pamėgau (kaip įvyko su „Ludus Tonalis“). Kai gavau pasiūlymą pagroti jį su Kremerata Baltica tuomet prasidėjo „antroji meilė“! Dabar laukiu trečiosios“.
Klasikinio ir romantinio fortepijono repertuaro pagrindu užaugęs pianistas teigia: „atėjo laikas, ir pradėjau giliau nerti į XX amžiaus amžiaus muzikinę kūrybą, meilė kuriai iki šiol neišblėsta. Nėra lengva įtraukti šiuos kūrinius į koncertines programas, bet, kaip matosi iš rugsėjo koncertų, aš stengiuosi! Atskiri dalykai žavi mane ir XXI amžiaus kūryboje, bet, sakykim, aš dar paieškoje! “
Paklaustas, kaip jaučiasi koncertuodamas Klaipėdos koncertų salėje ir skambindamas savo tėvelio, pianisto Petro Geniušo išrinktu fortepijonu „Steinway & Sons“, Lukas atsakė: „jaučiuosi puikiai, turiu daug gražių prisiminimų, susijusių su Klaipėdos koncertų sale ir, apskritai, Klaipėda. O instrumentas tikrai yra vienas šauniausių Lietuvoje, tėtis neapsižioplino!“
Lukui Geniušui jau teko pasirodyti su Hamburgo, Duisburgo, BBC Škotijos, Varšuvos filharmonijos simfoniniais orkestrais, Lietuvos valstybiniu simfoniniu, Kremerata Baltica, Šv. Kristoforo kameriniu ir kitais orkestrais. Su Klaipėdos kameriniu orkestru jis muzikuos pirmą kartą.
Dvidešimt metų gyvuojantis klaipėdiečių kolektyvas siekia darnaus ir kokybiško skambesio. Platų stilistinį spektrą aprėpiantis jo repertuaras pastaruoju metu pasipildė keliomis monografinėmis programomis. Prasiplėtė ir su orkestru dirbančių pasaulinio lygio solistų bei dirigentų ratas. Repeticijose ir koncertuose maksimalaus meninio rezultato reikalaujantis meno vadovas M. Bačkus teigia, jog „kelias į tobulumą iš tiesų neturi pabaigos.“
Rugsėjo 19-ąją kviečiame paklausyti darniai ir temperamentingai muzikuojančių Luko Geniušo ir Klaipėdos kamerinio orkestro. Prieš koncertą, 17 valandą, vyks susitikimas su atlikėjais, o koncerto pradžia – 18 valandą.
Lukas Geniušas (nuotr. Organizatorių)
Užs. Nr. 1005R