Prognozės, kad mažmeninės kuro kainos gali pasiekti ar net viršyti 5 litų už litrą ribą, kelia nerimą Lietuvos vežėjams, tačiau jie kol kas neketina pasekti prancūzų pavyzdžiu ir imtis drastiškų protesto akcijų. Šiandien vežėjų asociacijos „Linava“ vadovas ir premjeras Gediminas Kirkilas sutarė susidariusią grėsmingą padėtį aptarti pirmadienį įvyksiančiame susitikime.
Anksčiau vežėjai, protestuodami prieš augančias kuro kainas, ketino blokuoti vienintelę Baltijos šalyse naftos perdirbimo įmonę „Mažeikių nafta“. Tačiau šiandien Nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos prezidentas Algimantas Kondrusevičius naujienų portalą „Balsas.lt“ patikino, jog kelių blokavimas ir kitos protesto akcijos, kokių šiandien imasi vežėjai Prancūzijoje, būtų kraštutinė priemonė tuo atveju, jei jokie kiti veiksmai neduotų laukiamų rezultatų.
„Prancūzai – revoliucionierių tauta, mes, šiauriečiai, - kantresni ir ramesni“, - juokavo A. Kondrusevičius. Pasak jo, kol kas susidariusią padėtį vežėjai mėgins spręsti prie derybų stalo. Daugiau nei tūkstantį transporto įmonių vienijančios asociacijos vadovas sakė padėtį kuro rinkose šiandien telefonu aptaręs su premjeru Gediminu Kirkilu. Sutarta, kad savo pasiūlymus Vyriausybei vežėjai išdėstys pirmadienį įvyksiančiame susitikime.
Pasak A. Kondrusevičiaus, Vyriausybė galėtų priimti „Linavos“ siūlymus dėl degalų importo tvarkos liberalizavimo švelninant tiek kokybinius reikalavimus, tiek įpareigojimus kaupti privalomus kuro rezervus. „Tokių priemonių reikia ne tik vežėjams, bet ir visai Lietuvos ekonomikai“, sakė „Linavos“ prezidentas.
A. Kondrusevičius kritikavo valstybės primestą prievolę visiems kuru prekiaujantiems didmenininkams kaupti kuro atsargas, sudarančias 10-12 procentų nuo jų apyvartos. „Lietuvoje esantis teisinis reglamentavimas ekonomiškai nenaudingas kitiems importuotojams, kurie dėl sudėtingų atsargų kaupimo bei laikymo procedūrų negali konkuruoti su „Mažeikių nafta“. Tokiu būdu sudaromos sąlygos monopolijai“, - sakoma ir vežėjų asociacijos pareiškime.
„Turime gamintoją, gaunantį iš savo veiklos viršpelnius – tegu šias atsargas kaupia jis arba tegul jų kaupimo kaštus prisiima valstybė, o ne užkrauna ją verslui“, - portalui „Balsas.lt“ pridūrė A. Kondrusevičius.
„Mažeikių naftos“ atstovas Jacekas Komaras portalui „Balsas.lt“ tvirtino, kad reikalavimai savo sąskaita kaupti degalus valstybiniam kuro rezervui yra viena iš priežasčių, kodėl kuras Lietuvoje būna brangesnis, nei Latvijoje. Pasak jo, kaimyninėje šalyje pusę rezervų kaupimo kaštų ant savo pečių prisiima valstybė.
Antra priežastis – skirtingi reikalavimai pačiam kurui. Lietuvoje maždaug 5 proc. dyzelino turi sudaryti biokomponentai, o Latvijoje tokios prievolės nėra. „Visa tai kainuoja pinigus ir tai lemia kainų skirtumą“, aiškino J. Komaras.
Pasak J. Komaro, dėl brangesnių degalų kalti ir Lietuvos mažmenininkai. Pasak „Mažeikių naftos“ atstovo, mažmeninės prekybos kuru įmonės Lietuvoje taiko maždaug 24 centų už litrą antkainį, o Latvijoje jis du kartus mažesnis. „Taigi, be reikalo visi pirštais rodo vien į „Mažeikių naftą“, - sakė jis.
„Mažeikių naftos“ prekybos namų duomenimis, šiandien tona A95 markės benzino Mažeikių terminale kainavo 3631.04 lito ir nuo vakar pabrango 46,29 lito. Tuo tarpu tonos dyzelino kaina per praėjusią parą krito 27,02 lito iki 3969,30 lito. Beje, didmeninės „Mažeikių naftos“ kainos Lietuvoje ir Latvijoje šiandien buvo daugmaž vienodos.
A. Kondrusevičiaus nuomone, norėdama realiai sumažinti kuro kainas, Vyriausybė turėtų peržiūrėti akcizų politiką ir šiuo klausimu derėtis su tokius akcizus nustatančia Europos Komisija. Premjeras Gediminas Kirkilas interviu „Žinių radijui“ sakė, kad Lietuva palaikytų idėją, skatinančią ES mažinti mokesčius degalams.
„Iki šiol nesame pasiekę tokio degalų kainų lygio, kaip ES įsipareigojome. Tačiau artimiausioje vadovų taryboje birželį šis klausimas bus svarstomas. Mes tikrai jį remsime – ES akcizai labai aukšti“, – kalbėjo G. Kirkilas.
Seimo narys Kęstutis Glaveckas pritaria, kad akcizų sumažinimas – vienintelė priemonė, galinti pristabdyti kuro kainų šuolį, tačiau premjero optimizmą vertina skeptiškai. „Visa tai tik kalbos, nes instrumentų, kaip ką nors realiai pakeisti, mes neturime“, - tvirtino parlamentaras.
Dabar akcizas už litrą benzino Lietuvoje sudaro 99, už litrą dyzelino – 89 centus, tačiau mūsų šalis įsipareigojusi Europos Komisijai padidinti jį dar mažiausiai 15 proc. „Tokiu atveju dyzelino litras Lietuvoje kainuotų 4,6- 4,8 lito“ - prognozuoja K. Glaveckas.
Pasak jo, importo liberalizavimas reikiamo efekto neduotų, kadangi Lietuvoje nėra stambių importuotojų, o kuro gabenimas benzinvežiais atsieitų labai brangiai. Ne ką efektyvesnis būtų ir konkurencinės priežiūros sustiprinimas, mano parlamentaras. Pasak jo, visos minėtos priemonės leistų sumažinti litro degalų kainą ne daugiau nei 3-4 centais.