Sostinės Šiuolaikinio meno centre (ŠMC) atidaryta beveik porą mėnesių vyksianti paroda „Bendrasis kodas: 5 kontinentai, 10 bienalių, 20 menininkų“. Tai šiųmetės Europos kultūros sostinės „Kultūrų atpažinimo programos“ renginys.
Kaip ir skelbia parodos pavadinimas, meninio vyksmo geografija išties plati. Negana ištisus metus dėmesį kreipti tik į Europos kultūrą, „Bendrasis kodas“ Vilniaus gyventojams ir svečiams taip pat pristato ir Afrikos, Amerikos, Azijos bei Australijos meną.
Dalijimasis - gyvavimo sąlyga
Iš dešimties bienalių, vykusių keturiuose žemynuose ir Europoje į parodą „Bendrasis kodas“ pakviesta po du menininkus. Parodos „Bendrasis kodas“ pavadinimas pasiskolintas iš keleivinių oro bendrovių, kurios pagal partnerystės sutartis tarpusavyje dalijasi keleiviais, paslaugomis, leidimosi teisėmis ir techniniais ištekliais. Kartais keliautojai, įsigiję bilietą skristi vienos bendrovės lėktuvu, nustemba pamatę, kad jis ir įgula yra pasipuošę kitos skrydžių kompanijos atributika. Tokie šiuolaikinės ekonomikos ypatumai.
Paroda „Bendrasis kodas“ atspindi šias verslo strategijas ir kartu su Afrikos, Amerikos, Azijos, Australijos ir Europos šiuolaikinio meno bienalėmis į Vilnių skraidina geriausius meno kūrinius. Ir dvidešimt menininkų, iš kurių šeši kuria specialias ŠMC erdvei skirtas instaliacijas.
Parodos kuratorius Simonas Reesas sakė, kad dalijimasis yra viena iš pamatinių demokratijos visuomenės gyvavimo sąlygų ir menininkai demokratijos postulatą verčia idėjų mainais.
Pasaulio menininkai
Parodoje dalyvauja Edgaras Arceneaux, Matthew Brannonas, Jesperas Justas, Matthew Buckinghamas, Harris Dodgeas ir Stanya Kahn iš Jungtinių Valstijų, Shaunas Gladwellas, Kate Rohde iš Australijos. Žaliajam žemynui ir Filipinams atstovauja Alfredas ir Isabelė Aquilizanai. Savo kūrinius pristato Nadiah Bamadhaj, Wong Hoy-Cheong ir Hermanas Ongas iš Malaizijos, Yu Cheng-Ta iš Taivanio, Annika Eriksson iš Švedijos, Emre Huneras iš Turkijos, Jane Lee iš Singapūro. Kanadai atstovauja Scottas Lyallas, Jungtinei Karalystei - Grace Ndiritu, Palestinai - Raeda Saadeh, Nigerijai - Brightas Ugochukwu Eke. Parodos erdve ir meninėmis idėjomis su šiais autoriais dalijasi Lietuvos atstovas Darius Mikšys.
Saulėlydis terminale
Dauguma menininkų atvyko į parodos atidarymą. Tačiau Aquilizanų šeimai instaliacijai laiku nutūpti ant lietuviškos žemės ir pasidalyti meninėmis idėjomis sutrukdė... pasaulio padalinimas - vizos, sienos. Menininkai šešerius metus gyveno Australijoje ir tik Naujųjų metų išvakarėse gavo šios šalies pilietybę. Regis, tai ir bus sutrukdę atvykti laiku. Specialiai šiai parodai sukurtas jų darbas „įstrigo“ muitinėje Maniloje (Filipinai), bet jau šią savaitę atsidurs tarp kitų parodos darbų. Patys menininkai į Lietuvą atvyks vasarį.
Minėta instaliacija buvo parodyta Singapūro bienalėje. Ant tūkstančio bambuko kamienų kabančios skrybėlaites, kaip ir marškinėlius bei šortus Filipinuose dėvi visi - ir vargetos, ir turčiai. Pietų Azijoje yra daug ypač pigių masinės gamybos produktų. Prie šių temų ir prisiliečia A.ir I.Aquilizanai. „Man pavyko išvysti šią stulbinamą instaliaciją Singapūro jūrų uosto krovinių terminale. Ji ypač graži per saulėlydį“, - sakė parodos kuratorius S.Reesas.
Tolimos aktualijos
Lietuvišką publiką itin glumino parodos atidarymo dieną palestinietės R.Saadeh atliktas performansas. Apsikarsčiusi mėsos pjausniais ji atliko tradicinį arabų šokį. Paklausta, ar tokį veiksmą inspiravo kruvini įvykiai Gazos ruože, menininkė to nepatvirtino. R.Saadeh pasakojo, kad jos bičiuliai Palestinoje dviprasmiškai vertino jos kelionę į Vilnių. „Tu ką, važiuoji švęsti, kai pas mus dedasi tokie dalykai?“, - klausė jie. Menininkė išties atrodė prislėgta, liūdna.
B.Ugochukwu Eke 1976-aisiais gimė Nigerijoje. Jis - pirmasis, dar prieš Kalėdas atvyko į Lietuvą. Jau šiais metais sukurtas jo darbas „Santaka“ kalba apie atsitiktinį susitikimą: žmonių, kultūrų. Tai aktualu afrikiečiui, susiduriančiam su vakarietiško meno istorija ir praktika. Tiek kūrinio „statybinė medžiaga“ - buteliai, tiek ir pavadinimas pabrėžia vandens svarbą gyvybei. Plastikas, pagamintas iš naftos produktų yra užuomina į rizikingus menininko tėvynės santykius su pasauline naftos pramone.
Mindaugas Klusas