Dauguma krovinių gabenimu sausumos keliais užsiimančių bendrovių priverstos gerokai apkarpyti savo išlaidas. Negana to, vežėjai prognozuoja, kad laikas ruoštis blogiausiam rudens scenarijui.
Vežėjai pažymi, kad krovinių gabenimo srityje konkurencija dar labiau padidėjo, todėl kiekviena įmonė savo galimybes priversta vertinti ne taip optimistiškai kaip anksčiau.
Dar visai neseniai didesnės ir mažesnės krovinius gabenančios bendrovės lengva ranka pirko naujus vilkikus. Šiuo metu tokie pardavimai labai smuko, dauguma vežėjų apskritai nutarė atsisakyti planų pirkti naujas transporto priemones. Susidarius tokiai situacijai savo sprendimą paskelbė ir komerciniai bankai - pastaruoju metu jie griežtesnėmis sąlygomis teikia paskolas naujiems vilkikams pirkti.
Sąnaudos didėja, užsakymų mažėja
Specialistų teigimu, ties išnykimo riba atsidūrė greito pelno apakintos krovinių gabenimo įmonės, kurios neracionaliai naudojo uždirbtus pinigus arba investavo juos ne ten, kur reikėjo. Dabar, kai vežėjų sąnaudos padidėjo keliskart, o užsakymų gerokai sumažėjo, tokios įmonės susidūrė su bankroto grėsme. Kai kurios bendrovės apskritai atsisako savo verslo ir išparduoda turimus automobilius.
LŽ kalbinti smulkūs vežėjai, nenorėję skelbti savo firmų pavadinimų, teigė esantys sunerimę ir rimtai svarsto keisti verslo kryptį arba tiesiog jį parduoti. „Nesinorėtų bankrutuoti, bet kai turint įdirbį, gerų darbuotojų, automobilių parką, tenka patirti nuostolių, tampa išties neramu. Todėl pasitarę su akcininkais nusprendėme krovinių vežimo įmonę parduoti ir imtis kito verslo. Gal atėję nauji žmonės turės pakankamai entuziazmo ir sugebės ją atkurti“, - LŽ sakė vienos parduodamos įmonės įkūrėjas.
Anot jo, didžiulis bendrovės pranašumas - turimas atnaujintas automobilių parkas, nes jau šiemet didžioji dalis vilkikų bus išpirkti iš išperkamosios nuomos bendrovės. Tai, anot savininko, pagerins įmonės finansinę būklę. „Ne paslaptis, kad smukus apyvartai mėnesio įmokos bankui už vilkikus skaudžiai kerta per pelną“, - teigė jis.
Vilkikų pirkimo neplanuoja
Krovinių vežimo bendrovės „Sausumos laivai“ direktorius Nerijus Krivickas LŽ patvirtino, kad šiuo metu visos šio verslo sąnaudos yra padidėjusios. Jo teigimu, mažėja bendras krovinių srautas, pirkimai, o tai labai skaudžiai atsiliepia visiems vežėjams. Tačiau N.Krivicko vadovaujama bendrovė kol kas neketina išparduoti turimų vilkikų, nes būna atvejų, kai jų tiesiog pritrūksta. „Šiuo metu tikrai neplanuojame naujų vilkikų pirkimo. Manau, dabartiniu laikotarpiu geriau susilaikyti nuo naujų pirkinių ir pažiūrėti, kaip viskas vyks toliau“, - LŽ sakė bendrovės „Sausumos laivai“ vadovas. Jis pridūrė, kad dabar ateina sunkesnis metas, ir tai pirmiausia pajus tie vežėjai, kuriems krovinių gabenimas buvo šalutinis verslas.
Įmonės „Vilniaus dobilas“ direktorius Remigijus Žitkevičius LŽ taip pat pasakojo, kad bendrovė neketina išparduoti turimų vilkikų. Kita vertus, pirkti naujų mašinų įmonė irgi nesiruošia. „Dar prieš kelis metus jautėme, kad krizė netruks pasibelsti į vežėjų duris. Nelaukdami, kol tai atsitiks, iš anksto sustygavome plėtros strategiją, kuria sėkmingai vadovaujamės šiandien. Blogiausi laikai atėjo toms įmonėms, kurias apakino greitas pelnas. Jos neskaičiuodamos pirko naujus vilkikus, viliojo darbuotojus didesniais ir patrauklesniais atlyginimais. Dabar, prasidėjus krizei, tokios įmonės priverstos susiveržti diržus arba iš viso nutraukti veiklą“, - aiškino R.Žitkevičius.
77 vilkikų parką turinčios bendrovės „Logistus“ transporto direktorius Marius Baravykas sutiko, kad tenka išgyventi ne geriausius laikus. Kol kas visi įmonės vilkikai nestovi be darbo, nors M.Baravykas pripažįsta, kad įmonei tenka verstis anksčiau sukaupto pelno sąskaita. „Nebankrutavome, nes turėjome užsiauginę storoką lašinių sluoksnį. Kita vertus, laikai tikrai ne patys geriausi. Lauksime, žiūrėsime kas bus toliau“, - kalbėjo M.Baravykas.
Paklausa sumažėjo
Bendrovės „Hansa lizingas“ Komercinio transporto lizingo skyriaus vadovas Ramūnas Macas teigė, kad šiandienos problemos pasaulinėse finansų rinkose, kylanti infliacija ir sumažėjęs vartojimas daro įtaką ir transporto sektoriaus augimui. „Didžiulio perversmo rinkoje neturėtų būti, tačiau apie vykstančius pokyčius galima spręsti žvelgiant į pirmąjį šių metų veiklos ketvirtį, kai išperkamosios nuomos paslaugų, palyginti su tuo pačiu 2007 metų laikotarpiu, sumažėjo 20 proc. Jau atsiranda tokių įmonių, kurios nebeišgali susimokėti už anksčiau įsigytus naujus vilkikus, todėl natūralu, kad norintieji išgyventi šį sunkų periodą privalės gerai pagalvoti apie investicijas ir ateities perspektyvas“, - LŽ pabrėžė R.Macas.
Jis įspėjo, kad blogiausia bus iki 5 vilkikų turinčioms įmonėms ir rinkos naujokėms. „Bendromis jėgomis su vežėjais mėginame išvengti įmonių bankroto. Tokia pat padėtis buvo per vadinamąją Rusijos krizę, tada išgyveno įmonės, radusios bendrą kalbą su lizingo paslaugas teikiančiomis bendrovėmis“, - pridūrė R.Macas.
Bankrutuos penktadalis įmonių
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ prezidentas Algimantas Kondrusevičius pripažino, kad pastaruoju metu daugelis vežėjų vos suduria galą su galu. Jo įsitikinimu, sunkūs laikai dar tik prasidėjo, todėl problema ateityje tik aštrės. „Vežėjams iš tiesų atėjo sunkūs laikai. Užsakymų mažėja, degalai nuolat brangsta, daugelis prisipirkę naujų vilkikų, už kuriuos jau nebeišgali mokėti bankams. Mes neturime statistikos, tačiau matome, kad jau dabar kai kurios įmonės priverstos nutraukti veiklą arba nukreipti savo žvilgsnį į kitas rinkas. Tačiau blogiausias periodas dar neprasidėjo. Manau, kad iki šių metų pabaigos iš krovinių pervežimo rinkos pasitrauks ne mažiau kaip 15-20 proc. įmonių“, - pesimistinėmis prognozėmis dalijosi A.Kondrusevičius.
„Linavos“ prezidentas teigė, kad esama ir kito svarbaus momento - naujų konkurentų atsiradimas į Europos Sąjungą pernai įstojus Rumunijai ir Bulgarijai. „Jų vežėjai - labai stiprūs ir dideli konkurentai, atėję į rinką, kurioje mes jau dirbome. Mus kol kas gelbsti trečiųjų šalių rinkos, ypač Rusija, Kazachstanas, Ukraina, Baltarusija. Tai didelis Lietuvos vežėjų šansas ir rezervas, kur dar galima dirbti“, - aiškino jis.
Pavojus, proga ir galimybė
Tiek rinkos analitikai, tiek patys vežėjai sutinka, kad šiuo nelengvu periodu būtina nepasiduoti panikai ir iš visų jėgų eiti pirmyn. Krizė netruks nuolat, krovinių gabenimas sausumos transportu vis tiek išliks. Iki šių metų pabaigos taps aišku, kurios įmonės adaptuosis ir išgyvens, o kurios bus pasmerktos bankrotui.
Asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius Valdas Gilys sakė, jog krizės akivaizdoje ieškoti būdų, kaip visiems drauge iššokti iš šios beprotiškos blogų aplinkybių karuselės. „JAV prezidentas Johnas Kennedy, pergyvenęs vieną didžiausių pasaulio karinių krizių, yra pasakęs: „Žodis krizė, užrašytas kinų rašmenimis, susideda iš dviejų dalių: vienas jų reiškia pavojų, kitas - progą ar galimybę“, - kiek optimistiškiau kalbėjo V.Gilys.
Paulius Ugianskis