Konstitucinis Teismas (KT) pradėjo iš esmės nagrinėti „Leo LT“ bylą – ar Atominės elektrinės įstatymo 8, 10, 11 ir 20 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo nuostatos neprieštarauja Konstitucijai. Abejojama, ar valstybė užtikrino monopolijų kontrolę ir konkurencijos laisvę, taip pat klausimų kelia ir pati įstatymo priėmimo procedūra.
Kol kas viešame teismo posėdyje buvo klausomasi pareiškėjo atstovų – Raimondo Šukio, Juliaus Veselkos ir suinteresuoto asmens atstovės Birutės Vėsaitės kalbų.
Anot R. Šukio, valstybė steigdama šią bendrovę neužtikrina monopolijų kontrolės ir konkurencijos laisvės, nors ji tą padaryti yra įpareigota pagal Konstituciją. „Įstatymu įtvirtinamas nevienodas ūkio subjektų reguliavimas. Mūsų požiūriu, išskirtinių teisių suteikimas yra antikonstitucinis“, - aiškino jis.
Abejojama ir dėl to, ar „Leo LT“ įsteigimas atitiko Europos Sąjungos (ES) teisę. R. Šukio prašymu KT nusprendė prijungti prie bylos Europos Komisijos paklausimą dėl bendrovės steigimo.
Parlamentaras taip pat kvestionuoja pačią įstatymo priėmimo procedūrą, kadangi pagal tuo metu galiojusį Seimo statutą, Teisės ir teisėtvarkos komitetui padarius išvadą, kad įstatymo kai kurios nuostatos galimai prieštarauja Konstitucijai, įstatymas neturėjo būti teikiamas plenariniam posėdžiui.
KT padarė dienos pertrauką bylos svarstyme, kadangi pareiškėjo atstovai paprašė iš Vyriausybės išreikalauti kai kurią riboto naudojimo medžiagą. KT iš pradžių pats turi su ja susipažinti ir nutarti, ar verta ją išreikalauti. Posėdis bus tęsiamas rytoj.
Iki bus paskelbtas Konstitucinio Teismo nutarimas šioje byloje, sustabdytas Atominės elektrinės įstatymo 10 straipsnio 1 dalies nuostatų ir 11 straipsnio 1 dalies 1 punkto galiojimas atitinkama apimtimi.
Į KT kreipęsis Seimas prašo ištirti:
• ar Atominės elektrinės įstatymo 10 straipsnio 1 dalies (2008 m. vasario 1 d. redakcija) nuostata „Nacionalinis investuotojas – Lietuvos Respublikoje įregistruotas, pagal Lietuvos Respublikos įstatymus neribotam laikui įsteigtas ir veikiantis savarankiškas privatus juridinis asmuo, kurio veiklos tikslas yra socialiai atsakingai siekti naudos sau ir visiems savo akcininkams“ tuo aspektu, kad vienintelis nacionalinio investuotojo tikslas yra socialiai atsakingai siekti naudos sau ir visiems savo akcininkams ir neįteisintas vartotojų teisių gynimas, neprieštarauja Konstitucijos 46 straipsnio 5 daliai (valstybė gina vartotojo interesus);
• ar Atominės elektrinės įstatymo 10 straipsnio 1 dalies (2008 m. vasario 1 d. redakcija) nuostata „Nacionalinis investuotojas yra nacionalinė elektros energetikos bendrovė, per savo dukterines įmones valdanti pagrindinę Lietuvos Respublikos elektros energetikos sistemos dalį – elektros energijos perdavimo ir skirstomuosius tinklus. Siekdamas savo veiklos tikslo, nacionalinis investuotojas privačios iniciatyvos pagrindu dalyvauja įgyvendinant naujos atominės elektrinės statybos projektą Lietuvoje, taip pat Elektros energetikos įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka statant Lietuvos Respublikos elektros energetikos sistemos jungtis su Lenkijos Respublikos ir Švedijos Karalystės elektros energetikos sistemomis“ tuo aspektu, kad sukuriamas nacionalinis investuotojas, kaip savininkas, savo rankose sutelks pagrindinę elektros energijos gamybos, perdavimo, skirstymo, eksporto, importo dalį, neprieštarauja Konstitucijos 46 straipsnio 3 (valstybė reguliuoja ūkinę veiklą taip, kad ji tarnautų bendrai tautos gerovei), 4 dalims (įstatymas draudžia monopolizuoti gamybą ir rinką, saugo sąžiningos konkurencijos laisvę);
• ar Atominės elektrinės įstatymo 11 straipsnio (2008 m. vasario 1 d. redakcija) 1 dalies 1 punktas, kuriame nustatyta, kad „Lietuvos Respublikos Vyriausybė, įgyvendindama šio įstatymo 10 straipsnio nuostatas, turi teisę derėtis su akcinės bendrovės „VST“ kontrolinį akcijų paketą turinčiu akcininku dėl nacionalinio investuotojo steigimo ir visų ar dalies tokiam akcininkui nuosavybės teise priklausančių akcinės bendrovės „VST“ akcijų, sudarančių daugiau kaip 2/3 akcinės bendrovės „VST“ akcijų ir balsų visuotiniame akcininkų susirinkime, investavimo ir dėl naujų išleidžiamų nacionalinio investuotojo akcijų įsigijimo“, neprieštarauja Konstitucijos 29 straipsnio 1 daliai (įstatymui, teismui ir kitoms valstybės institucijoms ar pareigūnams visi asmenys lygūs), 46 straipsnio 4 daliai (įstatymas draudžia monopolizuoti gamybą ir rinką, saugo sąžiningos konkurencijos laisvę).
Kaip specialistai į posėdį kviečiami prof. habil. dr. Jurgis Vilemas, buvęs ūkio ministras Vytas Navickas, Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos pirmininkas Virgilijus Poderys, Valstybinės energetikos inspekcijos prie Ūkio ministerijos viršininkas Vytautas Miškinis, Užsienio reikalų ministerijos Ekonominio saugumo politikos departamento direktorius Romas Švedas, Valstybės kontrolieriaus pavaduotojas Viktoras Švedas, buvęs AB „Leo LT“ patarėjas strategijos ir valdymo klausimais Tomas Suslavičius, Lietuvos elektros energetikos asociacijos prezidentas Vladas Paškevičius.
Tomas Čyvas ir Indrė Bungardaitė
Apie tai – LNK žinių videoreportaže.