Renkantis automobilį JAV aukcionuose prieš tai reikėtų pasidomėti, ar lengva bus jį prisiregistruoti.
Pagal dabar galiojančias taisykles dažniausiai netinka žibintai, be to priklausomai nuo modelio komplektacijos Europoje kartai reikia įstatyti posūkio signalą atkartojančias švieseles automobilio sparnuose, galinį priešrūkinį žibintą. Lietuvos rinka nėra perpildyta amerikietiškų automobilių Europai skirtų modelių prekėmis ir gali tekti patuštinti piniginę įsigyjant originalias detales . Tačiau apie viską iš eilės.
Parsiplukdinus transporto priemonę į Klaipėdos uostą visų pirma teks susimokėti „išmuitinimo“ mokestį.
Jis apskaičiuojamas pagal kas ketvirtį metuose pasirodančias lenteles, kuriose būna nurodoma automobilio rinkos vertė Lietuvoje. Nuo automobilio kainos išskaičiuojamas 18 proc. PVM mokestis bei 10 proc. muito mokestis. Taigi, pavyzdžiui, jeigu jūsų transporto priemonės kaina, remiantis lentele, yra 20 000 litų, tuomet muitinėje sumokate 18 proc. šios sumos – 3600 litų, bei 10 proc. muito mokestį – 2000 litų. Viso - 5600 litų.
Jeigu jūsų automobilis daužtas, tuomet mokesčiai mažesni. Nepriklausomi kilnojamojo turto ekspertai įvertina remontavimo darbų kainas. Muitininkui sutikus, šios sąnaudos atimamos iš bendros sumos. O tada jau išskaičiuojama minėtų įmokų suma.
Sekantis žingsnis – atitikties sertifikato gavimas. Po to transporto priemonė registruojama, atliekama techninė apžiūra.
Atitikties sertifikatą išduoti gali technines apžiūras ir ekspertizes atliekančių įmonių asociacija „Transeksta“, valstybines technines apžiūros paslaugas teikianti „Tuvlita“, bei autorizuoti dileriai Lietuvoje.
Šiame amerikietiškojo automobilio „legalizavimo“ Lietuvoje etape gali tekti susidurti su įvairiais trukdžiais.
Bėda ta, kad veik visi atitikties sertifikatų išdavėjai dėl vienų ar kitų priežasčių kratosi šio darbo. Prisistatyti nenorėjęs asociacijos „Transeksta“ ekspertas teigė, kad gauti sertifikatus yra daug norinčiųjų, neužtenka laiko kitiems darbams.
Transporto priemones registruojančios valstybinės įmonės „Regitra“ duomenimis, šiemet importuojamų ir registruojamų Lietuvoje automobilių iš JAV dalis šoktelėjo palyginti su 2006 metais net trečdaliu ir sudaro šiek tiek daugiau nei devynis procentus.
Paskambinus į „Tuvlitos“ Vilniaus skyrių paaiškėjo, kad galima užsiregistruoti ekspertizei tik gruodžio 6 dienai. Suprantamas ir nedidelis dilerių noras suteikti apsukriesiems tautiečiams atitikties sertifikatus. Perkant kelerių metų senumo automobilį JAV galima sutaupyti bent trečdalį sumos, kurią reikėtų mokėti dileriui Lietuvoje. Suprantama, garantijos tuomet nėra, tačiau ekonominė situacija diktuoja savo sąlygas.
Jeigu jau galų gale į atsakingųjų darbuotojų rankas turite žinote, kad Susisiekimo ministerijos įsakymu visi iš JAV atgabentų automobilių žibintai turėtų įspaudą – raidę „E“. Neretai su minėtu žymėjimu naudotų žibintų rasti nepavyksta, todėl reikia pirkti naujus. Originalūs žibintai kainuoja beveik visada kainuoja ne mažiau kaip vienas tūkstantis litų. Tiesa, sklinda gandai, kad jau atsirado „laboratorijos“, sugebančios tą žymą „įspausti“.
Išradingieji tautiečiai netgi pradėjo nuomoti žibintus techninei apžiūrai. Paslaugos kaina – apie 400 litų. Nuomojant dažnai reikia perdaryti ir sujungimo mazgus, tačiau tokiu būdu galima sutaupyti bent tūkstantį litų.
Kyla klausimas, kam visos šitos taisyklės reikalingos? Nuomonė, kad amerikietiškų modelių žibintų apšvietimas kelyje nėra toks geras, kaip Europoje, ginčytina. Tą patvirtino ir „Transeksta“ ekspertas teigęs, kad užjūrio transporto priemonės saugumu nenusileidžia europietiškomis. Tačiau, jo manymu, JAV automobilių registravimo sąlygos yra per daug paprastos. Ekspertas nesutinka, kad tokiu būdu galima būtų atnaujinti Lietuvos automobilių parką, nes tik maža dalis iš užjūrio atkeliaujančių transporto priemonių yra geresnės už „vietines“.
Dažniausiai kiek kitaip atrodo pirkėjams. Nesuprantami ir Susisiekimo ministerijai pateikti pasiūlymai, kad Lietuvoje galima būtų užregistruoti tik tuos iš JAV pagamintus automobilius, kurie neva atitinka Europos Sąjungos išmetamųjų dujų bei stabdžių sistemų reikalavimus. Taigi reikės tokiu atveju keisti ne tik žibintus, bet ir stabdžių sistemas. Kitaip sakant vežti iš Šiaurės Amerikos automobilių neapsimokės. Būtų sudarytos dar geresnės sąlygos patikras atliekančioms organizacijoms kyšininkauti. Ne paslaptis, kad nemaža dalis amerikietiškųjų automobilių vartotojų šalyje mieliau pasiūlytų kyšį, nei susitvarkytų mašinas pagal reikalavimus.
Panašu, kad paprastas pirkėjas papuola į verslo konkurencijos sūkurį. Iš vienos pusės automobilius iš JAV geromis kainomis siūlantys prekeiviai, iš kitos- valstybinės struktūros bei jas įtakojantys dileriai, ar savų tikslų turinčios organizacijos, kaip, pavyzdžiui, Lietuvos autoverslininkų asociacija.
Kaip teigiama „Laisvame laikraštyje“, Lietuvos autoverslininkų asociacijos prezidentas ir valdybos pirmininkas Stasys Brundza prieš kelis metus buvo priverstas pasitraukti iš automobilių verslo ir parduoti jo įmonės „Eva Auto“ akcijas po to, kai koncernas „Volkswagen“ sužinojo, kad „Eva Auto“ piktnaudžiauja partnerių pasitikėjimu. Tai yra Lietuvos rinkai skirti „Volkswagen“ automobiliai, kurie „Eva Auto“ buvo parduodami už nedidelę kainą tam, kad juos parduoti Lietuvoje ir plėsti naujų automobilių ratą, buvo perparduodami atgal į Vokietiją jau žymiai brangiau. Visą pelną susižerdavo garsusis lenktyninkas Stasys Brundza, kuris vėliau, paaiškėjus šiai istorijai, buvo priverstas parduoti savo verslą, priešingu atveju „Volkswagen“ būtų atėmusi iš „Eva Auto“ teisę prekiauti šios markės automobiliais.
Anot šaltinio, kartą dėl tokio partnerių apgaudinėjimo įkliuvęs Stasys Brundza dabar stumia Susisiekimo ministerijai pataisas, naudingas tik autoverslininkų asociacijai.
„Pirma, peršama kvaila nuomonė, kad automobilis iš JAV nesaugus ir t.t. Tai gal seni "grabai" iš Europos geresni ir saugesni? - klausia „Laisvo laikraščio“ pašnekovai, - JAV reikalavimai automobiliams yra labai aukšti ir Europa gali tik pavydėti saugumo parametrų, komplektacijos gausos. Per didžiausius dienraščius S. Brundza ir kt. "dileriukai" užsakinėja straipsnius ir „stumia“ įstatymus, trukdančius transporto priemonių iš JAV registravimui, nes nori mulkinti tautą su savo euro kainomis, nori, kad tauta toliau garbintu VW GOLF antras klases arba AUDI „bulkas“...
Remdamasis visa šia informacija sunku vienareikšmiškai nuspręsti, ar geriau pirkti automobilį JAV, ar Senajame žemyne. Aišku tik, kad atsakingoms struktūroms dar reikia sukurti tobulą registravimo sistemą su aiškiais nurodymais. Ir kad visos taisyklės tarnautų vairuotojų gerovei ir saugumui, o ne kažkieno verslo interesams.