Kalba yra pagrindinė žmogaus bendravimo su pasauliu priemonė, todėl daugybę metų medikai, lingvistai ir kitų sričių mokslininkai tyrinėja įvairius kalbos raidos etapus bei sutrikimus. Kalbos sutrikimus gali lemti įvairios medicininės ir net psichhologinės priežastys, pavyzdžiui, po sunkių traumų ar ligų pasitaiko atvejų, kad žmonėms pasireiškia tam tikrų kalbos sutrikimų ar net tenka iš naujo mokytis kalbėti, skaityti, rašyti. 5-8 proc. mokyklinio amžiaus vaikų susiduria su disleksija – specifiniu skaitymo, rašymo ir tarimo sutrikimu.
Į klausimą, kas yra disleksija, VšĮ Kalbos korekcijos centro logopedė-ekpertė Dr. V. Makauskienė sakė: „Disleksija vadinamas skaitymo sutrikimas, kuris atsiranda dėl galvos smegenų žievės zonų, dalyvaujančių skaitymo ir rašymo procesuose nepilnavertės veiklos, minimalios smegenų disfunkcijos (pvz., afazijos, alalijos atvejais). Dažnai šių pažeidimų nustatyti negalima. Taip pat disleksija gali atsirasti dėl suvokimo klausa, rega silpnumo, neišsivysčiusios kalbos, kai jos raida žymiai vėluoja.“
Siejama su paveldėjimu
Esama medicininių prielaidų, kad disleksijos atsiradimas gali būti susijęs su paveldėjimu: „Šiuo atveju paveldimas kai kurių psichinių funkcijų ar pažintinių procesų raidos sutrikimas, silpnumas. Kitos priežastys gali būti ilgalaikės somatinės ligos, aplinkos veiksniai (pvz., dvikalbystė, nepakankamas kalbinis bendravimas ir dėmesys vaiko kalbos plėtotei). Pagal tai, kokios skaitymo operacijos yra sutrikusios, skiriamos disleksijos rūšys: foneminė, gramatinė, semantinė, optinė ir pan.“, – kalbėjo V. Makauskienė.
Apie tai, su kokiomis problemomis susiduria žmonės, sergantys disleksija, specialistė sakė: „Dažniausiai mokiniai, kuriems nustatyta disleksija, nepastebi garsų (fonemų) požymių, iškraipo garsinę skiemeninę žodžių struktūrą, t.y. skaitydami praleidžia priebalsius ir balsius, įterpia nereikalingų garsų, sukeičia vietomis skiemenis. Semantinės disleksijos atveju vaikas gali gana sklandžiai skaityti, tačiau nesuvokia perskaityto žodžio ar sakinio prasmės dėl nepakankamos foneminės ir skiemeninės žodžių analizės bei žodžių gramatinių ryšių sakinyje nežinojimo. Agramatinė disleksija atsiranda dėl mokinių neišsivysčiusios kalbos gramatinės sandaros trūkumų.“
Painiojamos panašios raidės
Anot logopedės, nesuprasdami galūnių, priesagų, priešdėlių reikšmės, nevartodami jų šnekamojoje kalboje, mokiniai skaitydami spėlioja, skaito labai lėtai, neatpažįsta gramatinių žodžių ryšių iš konteksto. Optinės disleksijos atveju žmonės sunkiai atpažįsta raides. Dažniausiai painiojamos optiškai panašios raidės – p-b-d, s-š, e-ė.
Dažnai vėluojant vaiko kalbinei raidai tėvai nerimauja dėl galimų kalbos raidos sutrikimų. Apie tai, kokie pirmieji šio sutrikimo požymiai ir, ar disleksija gali laikui bėgant progresuoti, V. Makauskienė sakė: „Pirmieji disleksijos požymiai išryškėja vaikui pradėjus lankyti mokyklą. Normalaus intelekto mokiniams būdingos foneminė, optinė ir gramatinė disleksija. Sunkėjanti mokymosi programa reikalauja vis geresnių skaitymo įgūdžių. Mokiniai turi perskaityti ir suprasti tekstinius matematikos uždavinius, lietuvių kalbos, pasaulio pažinimo ir kitų mokomųjų dalykų užduotis. Jei vaikui neteikiama reikalinga logopedo ar spec. pedagogo pagalba, jis laikui bėgant susiduria su vis didesniais mokymosi sunkumais, jaučia nepasitikėjimą savo jėgomis, gali prarasti mokymosi motyvaciją“, – kalbėjo V. Makauskienė.
Skaitymo problemas įveikia ir suaugusieji
Apie tai, kokiais būdais gydoma disleksija ir, ar ji visiškai pagydoma, pašnekovė sakė: „Disleksiją padeda įveikti ar sušvelninti logopedinė ir spec. pedagogo pagalba. Pagrindiniai darbo uždaviniai yra išmokyti pažinti, diferencijuoti remiantis klausa visus žodžio elementus (garsus, skiemenis), mokyti nustatyti jų nuoseklumą žodyje, mokyti taisyklingai tarti visus gimtosios kalbos garsus, žodžių struktūrą, taisyklingai skaityti ir rašyti. Mokiniai mokomi suvokti artikuliacines ir akustines garsų savybes, atkreipti dėmesį į panašiai skambančių žodžių reikšmes, formuojami garsinės analizės ir sintezės įgūdžiai. Darbo tikslai priklauso nuo disleksijos rūšies, sutrikimo pobūdžio ir sunkumo.“
Apie tai, kaip galima padėti žmogui, kurį kamuoja šis sutrikimas, specialistė sakė: „Pastebėjus, kad vaiko skaitymo tempas yra labai lėtas, ji daro daug klaidų, lyginant jo skaitymą su bendraamžiais, rekomenduojama logopedo konsultacija. Kuo anksčiau pradedama teikti tinkama ir kvalifikuota pagalba, tuo geresnių rezultatų galima tikėtis ateityje. Įveikti ar sušvelninti skaitymo problemas galima padėti ir suaugusiems.“
Disleksija karjerai netrukdo
Tai, kad disleksiją turintis žmogus gyvenime susidurs su tam tikromis kliūtimis karjerai, įrodė ir ilgas įžymybių sąrašas, kurios turi šį sutrikimą. Disleksija buvo diagnozuota žymiems aktoriams Whoopi Goldberg ir Tomui Cruise'ui, dainininkei Cher, genialiam filmukų kūrėjui Waltui Dysney'ui, dailininkui Pablo Picasso, žymiam vaikų rašytojui Hansui Christianui Andersonui, genealiajam dailininkui Leonardo da Vinci, D. Britanijos politikui, premjerui Winstonui Churchill'ui, JAV vadovams George'ui Washingtonui ir John F. Kennedy.