Remiantis Komisijos užsakomų rinkos tyrimų rezultatais, ES šalyse didžiausias skirtumas tarp internetinių ir tradicinių parduotuvių kainų pastebimas moteriškų kvepalų sektoriuje. E. parduotuvėse prabangūs moteriški kvepalai – įskaitant prekės pristatymą – kainuoja vidutiniškai 15,7 proc. pigiau nei tradicinėse parduotuvėse. Antroje vietoje rikiuojasi batų sektorius (4,8 proc.).
ES lygmens tyrimų išvadoms pritaria ir Lietuvos e. komercijos specialistai. „Mūsų rinkoje padėtis kone identiška. Arba eini į prabangią kvepalų parduotuvę senamiestyje ar prekybos centre ir už visos tos prabangos išlaikymą susimoki, arba tą patį produktą pigiau perki internete“, – teigė didžiausios Lietuvoje internetinės parduotuvės moterims sau.lt rinkodaros vadovė Julija Šumakovė.
Žemų kainų paradoksas
Pasak sau.lt atstovės, būtent kvepalai yra ieškomiausia ir perkamiausia e. parduotuvės prekė. „Lanvin Eclat D‘Arpege“, „Calvin Klein Euphoria“, „Versace Bright Crystal“, „Thierry Mugler Alien“ – šių ir kitų prestižinių prekinių ženklų parfumerijos gaminius Lietuvos interneto prekeiviai dažniausiai parduoda bent keliolika procentų pigiau nei daugelis tradicinių didmiesčių parduotuvių.
Paradoksalu, tačiau ne visuomet tai yra konkurencinis pranašumas. Skandinavijoje ar Didžiojoje Britanijoje internetu perka trys iš keturių vartotojų, o Lietuvoje e. parduotuvėmis kol kas naudojasi tik kas penktas pirkėjas. Iš to kyla ir nepasitikėjimo problema, vadinamasis žemų kainų paradoksas. Dėl ryškaus kainų skirtumo moterys kartais suabejoja internete siūlomų prekių „tikrumu“ ir originalumu.
Ši problema akcentuojama ir ES dokumentuose, skirtuose internetinės prekybos plėtrai. Visame Senajame žemyne nepasitikėjimas dėl internete perkamų prekių autentiškumo, kokybės bei išlaikytos prekinės išvaizdos laikomas rimtu e.komercijos vystymo trukdžiu.
Kodėl pigiausi kvepalai?
„Nėra taip, kad tradicinio prekybos modelio atstovai yra gobšuoliai, o mes – gerieji „svieto lygintojai“. Tiesiog mūsų verslo modelis leidžia eliminuoti gausybę išlaidų, dėl to ir galime pasiūlyti mažesnę kainą, ypač kvepalų“, – teigė sau.lt rinkodaros vadovė. Taigi kaip paaiškinti visoje Europos Sąjungoje fiksuojamą vidutinį keliolikos procentų skirtumą tarp kvepalų kainų tradicinėse ir interneto parduotuvėse?
Be patalpų nuomos ir prabangos, kuria įprastai pasižymi tradicinės parfumerijos parduotuvės, išlaidų, įvardijamos tokios papildomos sąnaudos kaip parduotuvės darbuotojų algos bei pirkėjams nemokamai pauostyti siūlomų mėginių kaina. Be to, didžiausi interneto prekeiviai paprastai dirba be tarpininkų ir pasižymi didesniais centralizuoto sandėliavimo pajėgumais. Tai leidžia iš tiekėjų išsiderėti palankesnes didmenines kainas.
„O už tai, kad žemomis kvepalų kainomis kartais tiesiog netikima, turime padėkoti negarbingiems prekeiviams, kurių internete, deja, vis dar pilna“, – perspėja sau.lt atstovė J. Šumakovė.
Europa – už internetą
Žmonių pasitikėjimo e. parduotuvėmis puoselėjimas yra vienas iš ES Vartotojų politikos strategijos prioritetų. E. komercijos plėtrą Briuselis vadina esminiu instrumentu kuriant bendrą rinką ir didinant ES gyventojų ekonominę gerovę. Aukščiausios kokybės kvepalų sektorius yra laikomas vienu sėkmingiausių pavyzdžių, kaip skaitmeninių technologijų revoliucija gali transformuoti konkurencinę aplinką ir sumažinti galutinę kainą vartotojui.
Remiantis ES ekspertų skaičiavimais, pardavimams internetu pasiekus 15 proc. rinkos dalį ir išnykus paskutiniams prekybos barjerams tarp šalių narių, e. komercija dėl išsiplėtusio pasirinkimo ir sumažėjusių kainų ES gyventojams per metus sutaupys milžinišką 700 milijardų litų suma. Ši pinigų suma sudarytų 1,7 proc. bendro ES vidaus produkto.