Nepriklausomai nuo to, ar pavarų dėžė yra mechaninė ar automatinė – jos funkcija išlieka nepasikeitusi. Vis dėlto, mechaninės arba automatinės pavarų dėžės naudojimo principas nėra absoliučiai identiškas.
Pavyzdžiui, vairuodami automobilį su mechanine pavarų dėže, pavaras perjungiame naudodami sankabos pedalą ir pavarų svirtį, esančią dešinėje pusėje. Viskas pakankamai aišku ir paprasta.
Naudotis automatine pavarų dėže yra taip pat lengva ar netgi lengviau. Vairuotojui tiesiog reikia įjungti reikalingą pavarą: P, R arba D ir toliau tiesiog naudojatės Jums skirtais instrumentais: dviem pedalais ir vairu.
Skirtingos konfigūracijos
Mechaninės pavarų dėžės konfigūracija per daugelį automobilio gyvavimo dešimtmečių praktiškai nepasikeitė. Šiuo metu pavaras perjungiame naudodami H raidės konfigūraciją. 1, 3 ir 5 pavaros surandame pavarų svirtį palenkę į viršų, o 2, 4 ir 6 pavarą galime įjungti svirtį palenkę žemyn. Paprasta, ar ne?
Norėdami vairuoti automobilį su automatine pavarų dėže, susiduriame ne su viena ir ta pačia, bet su skirtingomis konfigūracijomis.
Įprastai, automobiliai su automatine pavarų dėže naudoja vertikalią pavarų svirties konfigūraciją. Norėdami įjungti „Drive“ pavarą – pavarų svirtį traukiame link savęs arba atvirkščiai – stumiame į pačią aukščiausią padėtį.
Žinoma, automobilių pramonėje galėdavome išvysti ir kitokių, neįprastų sprendimų. Pavyzdžiui, „Jaguar“ markės automobiliai anksčiau būdavo aprūpinami „J“ formos pavarų perjungimo mechanizmu, o dabar turi apvalų ratuką, kuris vairuotojui leidžia pasirinkti norimą pavarą.
„Mercedes Benz“ automobiliuose automatinę pavarų dėžę valdome ne su tradicine pavarų perjungimo svirtimi šalia porankio ar puodelių laikiklio, o su svirtimi esančia šalia vairo.
Priežastys skirtingos
Kiekvienas automobilių gamintojas galėtų įvardinti skirtingas, tik jiems būdingas priežastis, kurios leistų atsakyti į klausimą – „Kodėl visi naudoja skirtingas automatinių dėžių pavarų perjungimo konfigūracijas?“
Pavyzdžiui, „Mercedes Benz“ pavarų perjungimo svirtį šalia vairo sumontavo dėl kelių priežasčių. Pirmoji – šis sprendimas leidžia logiškiau išnaudoti šalia porankio atsiradusią erdvę. Šiuo atveju – inžinieriai sumontuoja multimedijos valdymo konsolę. Antroji priežastis – technologijų dėka inžinieriai gali nebenaudoti sudėtingų ir brangių sujungimo mechanizmų. Dabar pavarų dėžės darbą kontroliuoja sudėtingus algoritmus turintys kompiuteriai.
Kai kurie gamintojai konkrečią pavarų perjungimo konfigūraciją pasirenka dėl saugumo ir noro užbėgti įvykiams už akių, kuomet už vairo sėdi išsiblaškęs, žioplinėjantis ir vairavimu neužsiimantis vairuotojas. Pavyzdžiui, „Lexus“ ir „Toyota“ anapus Atlanto būdavo labai dažnai kritikuojama dėl neaiškaus ir sudėtingo pavarų perjungimo modelio, kuris JAV vairuotojams pasirodė pernelyg sudėtingas.