Rinkos bei verslų smulkumas Lietuvoje kelia nemažai problemų. Pasak kalbinamos šalies leidėjų asociacijos vykdomosios direktorės Aidos Dobkevičiūtės-Džiovėnienės, leidybos verslas traukiasi, o leidyklos stengiasi orientuotis į konkretų segmentą.
„Verslo knygų skaitytojų nėra daug, juo labiau, pastaruoju metu specifinės tematikos knygų leidėjai susiduria su milžinišku piratavimu. Poilsiui, laisvalaikiui skaitytojai vis dar renkasi popierines knygas, tačiau jeigu leidinio reikia edukacijai, dažnai jo kopiją susiranda internete. Knyga šiandien yra prabangos prekė“, – aiškina ji.
Anot Lietuvos leidėjų asociacijos vykdomosios direktorės, specializuotos literatūros segmentą mažina ir tai, kad šiandien labai paprasta atsisiųsti elektroninę ar popierinę knygą iš užsienio originalo kalba, mat išsilavinusiam vartotojui vertimas nėra būtinas. Tad, jos nuomone, leidėjams teks plėsti leidybos sąvoką ir griebtis interaktyvių produktų, orientuotis į kitas veiklas.
„Ar ateityje turėsime verslo literatūros lietuvių kalba – sunku pasakyti. Tikiuosi, kad apskritai neišnyks lietuviškos knygos, o jų leidybai bus sukurtos tokios sąlygos, kad verslas klestės ir galės plėstis“, – pasakoja ji.
Skaitytojai ištikimi
Tačiau leidyklos „Eugrimas“, kurios specializacija – verslo literatūra, direktorius Saulius Petrulis sako nenorintis tapyti padėties tokiomis niūriomis spalvomis kaip A. Dobkevičiūtė-Džiovėnienė.
„Verslo knygų leidėjų nėra daug, nes tai specifinis segmentas: reikia pažinoti autorius, turėti ryšių su leidėjais, sudaryti kolektyvą, kuris greitai išverstų ir parengtų knygą“, – aiškina jis ir priduria, kad pastaruosius metus segmentas stabilizavosi, susiformavo skaitytojų ratas.
S. Petrulis pasakoja, kad tai daugiausia verslininkai, investuotojai, vadybininkai, žmonės, siekiantys karjeros. Anot leidėjo, šis ratas labai ištikimas, uždirba didesnes pajamas, bet dėl užimtumo ne visuomet turi laiko ieškoti knygų ir domėtis naujovėmis.
Leidėjas pasakoja, kad pastaruosius metus populiariausios buvo knygos apie krizę, o dabar dominuoja savišvietos, saviugdos ir tobulėjimo temos.
„Matyt, jeigu nebus didesnių sukrėtimų, panašios temos turėtų išlikti populiarios. Lietuvoje, kaip ir visame pasaulyje, verslo literatūros segmente dominuoja amerikiečių autoriai ir leidyklos. Pačios populiariausios mūsų leidžiamos knygos yra Malkolmo Gladwello „Virsmo taškas“, „Mirksnis“, Timothy Ferriso „Keturių valandų darbo savaitė“, pastaruoju metu populiarėja Michaelas Lewisas, rašantis apie ekonomikos krizę“, – vardija leidėjas.
Tačiau, jo teigimu, Lietuvoje dar ne itin populiari socialinės atsakomybės tematika, kuria užsienyje išleista labai daug knygų. Lietuvių autorių knygų pasitaiko viena kita, nors S. Petrulis jų mielai leistų daugiau.
„Tačiau trūksta autorių. Knygų leidybos verslas nėra labai pelningas, o užsiėmęs verslininkas ar investuotojas ne visuomet tam gali skirti laiko, o jo šis procesas reikalauja nemažai“, – aiškina jis.
Knygos brangsta
Leidyklos vadovas pasakoja, kad pastaruoju metu knygos brangsta dėl krizės, augančių mokesčių, didėjančių leidybos išlaidų.
„Tačiau retas klientas šiandien perka už visą kainą: laukia akcijų ir Knygų mugės, – šypteli jis. – Verslo knygos apskritai brangesnės: jų kaina apie 30–50 litų. Tačiau jeigu kartojame knygos leidimą, stengiamės padaryti kišeninį variantą, tuomet jų kaina siekia 15–20 litų.“
S. Petrulis pripažįsta, kad elektroninės leidybos išvengti nepavyks, bet tai plės skaitytojų ratą.
„Tai perversmas, tad kaip ir kiekvienoje rinkoje, dalis leidėjų prisitaikys, o kiti, kurie laikysis įsikibę popierinių knygų, turės išnykti“, – prognozuoja „Eugrimo“ vadovas.
Skaito ir automobilyje
Kalbinamas „Microsoft Lietuva“ generalinis direktorius Kristijonas Kaikaris pripažįsta, kad šiandien išsirinkti knygą dėl didelės pasiūlos nėra lengva.
„Vadovui tinka bet kokia knyga, nors visuomet po ranka turiu leidinių apie lyderystę, bendravimą, asmeninį tobulėjimą ir harmoningą gyvenimą. Tačiau esu įpratęs vienu metu skaityti kelias knygas: vieną profesinę, kitą istorinę, o trečią – autobiografinę, mokslinės fantastikos ar tiesiog kokį trilerį“, – pasakoja jis.
K. Kaikaris sako pasikliaunantis kolegų, draugų rekomendacijomis, bet kartais ir pats įdomių leidinių ieško internete.
„Per keliones nepraleidžiu progos aplankyti svečios šalies knygyno ar peržvelgti oro uostų knygų lentynų turinį“, – sako jis ir priduria, kad laiko skaityti visuomet būna per mažai.
Vis dėlto knygų galima rasti ne tik vadovo darbo stalo stalčiuje ar lentynoje prie lovos, bet ir automobilyje.
„Mėgstu Briano Tracy’io bei Dale’o Carnegie’o knygas, kurių beveik neskaitau nuo pradžios iki pabaigos, bet atsiverčiu vieną ar kitą skyrių ir pasižymiu patikusias mintis. Nors knygų nesirenku pagal tai, ar galėsiu informaciją pritaikyti darbe“, – aiškina jis.
Savaitraštis „Ekonomika.lt“ paklausė, kokias knygas rekomenduotų bendrovių vadovai.
Vytas Zabilius, „Ober-Haus“ generalinis direktorius
Iš profesinės literatūros labiausiai patiko Michaelo Hillo knyga „How to think bigger“, draugai iš JAV atsiunčia daug literatūros apie nekilnojamąjį turtą. Lengvesnes knygas skaitau laisvalaikiu, paskutinė buvo apie Antonį Gaudį.
Chrisas Robbinsas, „Bitės“ generalinis direktorius
Jimo Collinso knyga „Good to Great“; Stepheno Covey’aus „The Speed of Trust“ – kaip sukurti ilgalaikį darbuotojų, partnerių ir klientų pasitikėjimą; Shinobu Ishizuka „The Zappos Miracle“ – puiki knyga apie klientų aptarnavimo kompaniją; Richardo Bransono „Screw Bisuiness as Usual“; Danielio Pinko „Drive“ – apie tai, kaip žmonės iš tiesų priima sprendimus, nepakeičiama lyderiaujant, dirbant rinkodaroje ir vadyboje; ir Carmine’o Gallo „The Apple Experience“.
Laura Blaževičiūtė, „Tele-3“ generalinė direktorė
Mano vadovavimo pradžiamokslis – Jacko Welcho „Winning“, labai naudinga Stepheno Covey’aus „The Speed of Trust“, kiekvienam vadovui rekomenduočiau Adamo Smito „Tautų turtas“, o paskutinė įspūdį palikusi knyga – Bernardo Werberio „Tanatonautai“.
Jurgita Petrauskienė, „VSA Vilnius“ direktorė
„Rath&Strong“ knyga „Six Sigma Team Pocket Guide“ – puiki atmintinė, primenanti, kaip tinkamai valdyti projektus. Taip pat „Business model generation“. Alexanderio Osterwalderio ir Yveso Pigneurio knyga – praktiškas verslo modeliavimo, procesų valdymo vadovas, labai naudingas kuriant naują produktą. Įmonėje ši knyga tapo privaloma visiems vadovaujamas pareigas užimantiems darbuotojams.
FAKTAI
Knygos ir skaitymas Lietuvoje
Nuo 2008 m. išleidžiamų knygų pavadinimų kasmet mažėjo 15–20 proc. Drastiškas kritimas stabilizavosi 2011-aisiais, bet sumenkęs tiražų vidurkis nepakito ir sudaro 1, 2 tūkst. vienetų
Beveik kiekviena išleista popierinė knyga per kelias dienas nuskenuojama ir nelegaliai platinama internete
Lietuvoje spausdintoms ir elektroninėms knygoms taikomas skirtingas PVM tarifas: e. knyga vertinama kaip programinė įranga. Todėl leidėjai prašo įteisinti e. knygos statusą ir taikyti mažesnį PVM
Tyrimai rodo, kad Lietuvoje daugiau nei pusė suaugusiųjų visiškai neskaito, o skaitantys tam skiria 17 minučių per dieną.
25 proc. geriausiai besimokančių studentų skiria 59 proc. daugiau laiko skaitymui nei tiek pat blogiausiai besimokančių
Perskaitęs vieną knygą studentas išmoksta 45 naujus žodžius.