Klimato kaita – viena svarbiausių ES sričių, bendri aplinkos apsaugos standartai galioja visoms šalims narėms. ES pasiryžusi atkakliai kovoti su klimato kaita ir iki 2020 metų sumažinti ES šiltnamio efektą sukeliančių išmetamųjų dujų kiekį bent 20 ar 30 procentų.
„Skaičiuojama, kad transporto sektorius per metus išmeta apie 16 procentų visame pasaulyje susidarančio CO2 kiekio. Lietuvoje transportui tenka apie 22 procentai per metus išmetamo CO2 kiekio. Transporto poveikis atmosferos taršai yra labai didelis. Kuo didesni CO2 išmetimai iš įvairių pramonės šakų, tame tarpe ir transporto, tuo greičiau keičiasi atmosferos cheminė sudėtis ir spartėja klimato kaita“, – tvirtina Lietuvos hidrometeorologijos tarnybos Klimatologijos skyriaus specialistas Justinas Kilpys.
Transporto efektyvumo reguliavimas
ES šalys, anot aplinkosaugos koalicijos, galiausiai sutarė dėl naujų automobilių efektyvumo ir CO2 taršos reikalavimų, taikytinų nuo 2020 metų. Patvirtintas 95 g CO2/km tikslas reiškia, kad ateinančiame dešimtmetyje parduodami nauji automobiliai vidutiniškai 100 kilometrų suvartos apie 4,1 litro benzino arba 3,6 litro dyzelio, t .y. beveik trečdaliu mažiau nei dabar parduodamų naujų automobilių vidurkis.
„Lyginant sunkvežimių ir geležinkelių bei vandens transportą, sunkvežimių išmetimai yra didesni. Tačiau geležinkelių ir vandens kelių tinklo nėra įmanoma taip išplėtoti, kad kroviniai pasiektų visus miestelius ir kaimus, todėl sunkvežimių krovinių pervežimui atsisakyti praktiškai neįmanoma. Kitas būdas mažinti CO2 kiekį iš krovininio transporto – griežtesnių energijos efektyvumo standartų priėmimas. 2013 metų pabaigoje ES šalys priėmė sprendimą dėl naujų lengvųjų automobilių efektyvumo ir CO2 išmetimo reikalavimų. Nauji reikalavimai įpareigoja automobilių gamintojus nuo 2020 metų trečdaliu sumažinti kuro sunaudojimą ir CO2 išmetimus. Toks pat teisinis reglamentavimas įmanomas ir sunkvežimiams“, – sako J. Kilpys.
Transporto efektyvumo reguliavimas nėra naujas reiškinys – jis vykdomas ir šiandien. Pasak aplinkosaugos koalicijos, iki 2015 metų automobilių gamintojai privalo patobulinti savo technologijas siekdami, kad nauji automobiliai vidutiniškai išmestų ne daugiau kaip 130 g CO2/km, t.y. suvartotų apie 5,6 l benzino ir 5 l dyzelio 100 kilometrų.
Jau dabar automobilių rinkoje matyti pokyčiai – siūlomi nauji automobiliai, kurių kuro sąnaudos daug mažesnės nei senesnių automobilių. Transporto efektyvumo reguliavimas naudingas ne tik kovai su klimato kaita, tačiau ir pačių vartotojų kišenei, nes mažesnės sunkvežimių kuro sąnaudos atpigintų prekių pervežimus.