Užuot pirkę ir žymėję bilietėlius, klaipėdiečiai vis dažniau lipa į miesto autobusus tuščiomis rankomis ir keiksnoja valdžią. Nebeapsikęsdamas tokios situacijos VšĮ Klaipėdos keleivinis transportas zuikiams pažaboti jau turi sudaręs savo planą, o Seimas savo ruožtu ruošia jiems gerokai didesnes baudas.
Pabrangus važiavimui viešuoju transportu ir dėl ekonominės situacijos mažėjant gyventojų perkamajai galiai, su didesne jėga atgimsta keleivių „taupymo“ tradicijos - tas pats bilietėlis vienam keleiviui išlipus perduodamas kitam ir taip keliauja iš rankų į rankas.
Kontroliuojančios institucijos turi netgi pavadinimus atskiroms zuikių kategorijoms. Anot Klaipėdos keleivinio transporto direktoriaus Gintaro Neniškio, protingieji zuikiai - tie, kurie stovi autobuso priekyje prie komposterio su nepažymėtu bilietėliu ir stebi, ar stotelėje nestovi kontrolierių automobilis. Ekonominiai zuikiai mano, jog pirkti bilietėlių apskritai neverta, nes tikimybė pakliūti į rankas kontrolieriams ne tokia ir didelė, o bauda maža, todėl net ją ir susimokėjus „išeinama į pliusą“.
„Labai džiaugtumėmės, jeigu per tris pirmuosius šių metų mėnesius nuostoliai siektų tik iki pusės milijono litų“, - reziumavo G. Neniškis.
Panašu, jog tokie rūpesčiai nesvetimi ir kitiems miestams. Praėjusią savaitę Kauno meras Andrius Kupčinskas paragino Seimą greičiau svarstyti įstatymą, numatantį didesnes baudas viešojo transporto keleiviams, važiuojantiems be bilietų. Dar praėjusių metų spalį įregistruotame įstatymo projekte numatyta taikyti baudas nuo 40 iki 100 litų vietoje dabartinių 10 ir 20 Lt.
Vis dėlto, anot G. Neniškio, įstatymas nebus priimtas labai greitai, taigi uostamiestis svarsto savas poveikio priemones - jau sudarytas veiksmų planas, kurį įgyvendinus, keleiviai į autobusus būtų įlaipinami tik per priekines duris. Jo teigimu, tokia praktika taikoma daugelyje Vakarų šalių, nieko geresnio nesą išrasta, taigi ir mums reikėtų eiti tuo keliu. Įlipdamas per priekines duris keleivis netektų galimybės prasmukti be bilietėlio - tai kontroliuotų vairuotojas.
Pasak G. Neniškio, šiuo atveju nekalbama apie piko metą - tik per priekines duris keleiviai liptų ne piko metu, savaitgaliais arba į ne ypač populiarių maršrutų autobusus.
Tačiau iki tol, kol bus įgyvendinta ši, atrodytų, paprasta tvarka, laukia dar daug darbo - reikia sulaukti Tarybos pritarimo, nes šiuo metu taisyklėse numatyta, jog keleiviai įlaipinami ir išlaipinami per visas duris. Taip pat reikėtų baigti diegti elektroninio bilieto sistemą, susitarti su vairuotojais dėl padidėjusio krūvio ir numatyti jų kontroliavimo būdus, kad būtų išvengta pačių vairuotojų piktnaudžiavimo.
Tikimasi, jog visus šiuos darbus pavyks padaryti iki birželio pirmosios.
„Įžvelgiu neteisybę“
Jelizaveta DAUGININKIENĖ, AB Klaipėdos autobusų parko generalinė direktorė:
Kiekvienas turi pirkti bilietėlį ir važiuoti, nes važiuoti be jo yra labai negražu. Tai - vagystė. Dabar žmonės sunkiau gyvena, bet tai nereiškia, kad jie gali nemokėti už paslaugą. Mes norime įgyvendinti Europoje galiojančią tvarką - įlipi per priekines duris ir būtinai ar pasižymi bilietėlį, ar parodai, žodžiu, įrodai, kad sumokėjai. Tada būtų daugiau tvarkos. Galimas variantas, kad net nebereikėtų kontrolierių. Išvengtume ir nepasitenkinimo dėl asocialių asmenų bei tokių, kurie leidžia sau elgtis autobuse taip, kaip jie nori. O netgi taisyklėse yra numatyta, koks turi būti keleivis, kaip jis turi elgtis.
Baudos yra viena iš zuikių drausminimo priemonių, tačiau jos eina į valstybės biudžetą, nors išlaidos dėl kontrolės tenka mums. Čia įžvelgiu neteisybę. Anksčiau taip nebuvo. O kuo bauda didesnė, tuo zuikiui daugiau nemalonumų. Dabar jos per mažos, baudos dydis turi siekti mėnesinio bilieto kainą - pagavo tave, ir susimokėjai už visą mėnesį.
Giedrė Norvilaitė