Vakar „Vakarų laivų gamykloje“ (VLG) vyko iškilminga pirmo kelto estams kilio pastatymo ceremonija, kurioje dalyvavo Estijos ekonomikos, ryšių ir komunikacijos ministras Juhan Parts ir Lietuvos susisiekimo ministras Algirdas Butkevičius.
Lietuvos susisiekimo ministras neišvengė klausimo, kodėl lietuviai, t. y. AB „Smiltynės perkėla“, savo keltus statė Bulgarijoje, o estai nebijo jų statyti Klaipėdoje? A. Butkevičius sakė, jog ateityje vertėtų pamąstyti apie tai, kad tokie užsakymai turėtų likti Lietuvoje.
Pastatyti tris keleivinius keltus „iki rakto“ „Vakaruose“ užsakė automobilius ir keleivius tarp Saremos salų plukdanti Estijos kompanija „Saaremaa Shipping Company Ltd“. Juos statys bendra VLG ir Norvegijos bendrovės „Fiskerstrand Verf AS“ kompanija „Fiskerstrand BLRT AS“, kuri buvo įkurta tik pernai. VLG su šia norvegų kompanija bendradarbiavo 8 metus, o tada buvo nuspręsta „susituokti“. Abi kompanijos per šį laikotarpį kartu jau pastatė 15 keltų. Bendra jų įmonė, pradėjusi dirbti tik pernai vasarą, jau turi 7 užsakymus, kurių vertė - 150 mln. eurų. Trijų keltų estams statyba - vienas stambiausių laivų statybos projektų Lietuvoje, kurio bendra vertė - 90 mln. eurų.
Visi trys Saremos keltai, kurių grimzlė - 4 metrai, galės plukdyti iki 150 lengvųjų automobilių, 12 treilerių ir apie 600 keleivių. Tai bus labai talpūs keltai. 28 metrų aukščio keltuose iš viso bus septyni aukštai.
Pasak VLG atstovų, keltų užsakymas sudėtingas ir tuo, kad jie bus surenkami iš 37 atskirų sekcijų. Vieno kelto korpusui pagaminti bus sunaudota 1700 t metalo. Dažniausiai panašių keltų plotis būna 16 metrų, o estų naujųjų keltų plotis yra nestandartinis - 18 metrų.
Saremos salų klasės keltai skirti plukdyti keleivius trumpus atstumus. Jie nedideli, greiti, lengvai prisišvartuoja ir atsišvartuoja nuo krantinių. Tai vadinamieji pakrančių maršrutų keltai. Plaukimas tokiais keltais dažniausiai užtrunka kelias valandas. Beje, jie turės ir ledo klasę. Bus labai manevringi, nes jų pavairavimo mechanizmai galės būti pasukti 360 laipsnių. Tai vieni moderniausių keltų Europoje.
Pirmasis keltas iš Klaipėdos išplauks kitų metų vasarį, antrasis galės plaukioti jau nuo 2010 m. gegužės, o paskutinis bus baigtas 2011 m. kovą.
Vidmantas Mažiokas