„Su atspausdintu popieriaus lapu lėktuvu grįžau namo iš Kipro! Oi, kiek nervų man tai kainavo“, – savo pasakojimą socialiniame „Facebook“ pradėjo Dovilė.
Moteris pasakoja, kad atostogų Kipre metu ją apvogė – ilgapirščiai nugvelbė telefoną, fotoaparatą ir asmens tapatybės (ID) kortelę. Dovilė teigė, jog iš karto kreipėsi į vietinę policiją, gavo dokumentą, kuriame buvo pateikti jos kortelės duomenys.
Pagalbos telefonas neveikė
„Kitas žingsnis, norint grįžti namo, kreipimasis į ambasadą arba konsulatą tam, kad išduotų laikiną ID. Kreiptis galime į bet kurią ES atstovybę, bet problema tame, kad nei viena savaitgalį nedirba, o skrydis pirmadienį anksti ryte.
Tačiau vėliau pavyko išsiaiškinti, kad galime vykti į oro uostą, ten prisistatyti ir oro linijų, su kuriomis skrendame, darbuotojas turi skambinti į Lietuvos valstybės sienos apsaugos tarnybą ir klausti, ar mane įsileis. Bet, jūs įsivaizduokite, Lietuvos Valstybės sienos apsaugos tarnybos darbuotojai nekalba angliškai! Atsiliepusi pareigūnė teigė, kad angliškai nekalba, nes tai esą „nėra įrašyta į jos pareigybės aprašymą”, – apie absurdišką situaciją pasakojo Dovilė.
Moteris džiaugėsi, jog su bendravęs kiprietis leido pačiai dar kartą paskambinti į Lietuvą – Dovilei teko vertėjauti pačiai, kad galėtų gauti leidimą sugrįžti į namus.
„Mano istorija baigėsi sėkmingai, nes turėjau policijos raportą apie vagystę, ID kortelės kopiją ir nuostabią lietuvaičių kompaniją, su kuriomis nuvertėm kalnus! O ką daryti žmonėms, kurie pavyzdžiui, nekalba angliškai, yra vyresnio amžiaus, nemoka ieškoti informacijos internete, neturi pažinčių ir taip toliau?“, – svarstė vilnietė.
Apie savo karčią patirtį, laukiant valstybės institucijų pagalbos, papasakojusi Dovilė prisiminė ir dar vieną sunkiai sveiku protu suvokiamą detalę.
„Šioje istorijoje būtų buvę viskas ir paprasčiau, jeigu būtų veikęs konsulinės pagalbos nelaimės atveju numeris. Nelaimės atveju, gautume informacijos iš mūsų Lietuvos Užsienio reikalų ministerijos. Bet nieko! Įsivaizduojate, nelaimės atveju konsulinės pagalbos numeris, kuris turi veikti visą parą, neveikia!“, – stebėjosi moteris.
VSAT: galbūt dialektai skyrėsi
Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) Vilniaus rinktinės Vilniaus oro uosto užkardos vadas Audrius Šantaras portalui tv3.lt teigė, jog visi oro uoste budintys ir į skambučius atsiliepiantys VSAT pareigūnai moka anglų kalbą.
„Budėtojais ar pamainos vyresniaisiais skiriami tie žmonės, kurie bendrauja anglų kalba“, – pažymėjo A. Šantaras.
„Toje pamainoje dirbo pareigūnė budėtoja ir yra bendraujanti anglų kalba. Nepasakyčiau, kad laisvai, bet anglų kalbos lygis gana pas ją aukštas yra ir susikalbėti tiksliai susikalba“, – aiškino Vilniaus rinktinės Vilniaus oro uosto užkardos vadas.
Jis teigė nežinantis apie situaciją, kurią papasakojo Dovilė. Apie tai, kad VSAT pareigūnė galėjo nesusišnekėti anglų kalba, anot jo, jokių nusiskundimų negauta.
„Negaliu atsakyti, kas galėjo būti, bet gal, skyrėsi anglų kalbos dialektai – anglas šneka vienaip, kiti kalba kitaip, tos tartys... Bet pareigūnė pas mane bendraujanti anglų kalba, tai yra ta, kuri atlieka budėtojo funkcijas ir ta kuri tuo metu atsiliepinėjo į skambučius“, – aiškino A. Šantaras.
URM ginasi: telefonas veikia visą parą
Užsienio reikalų ministerijos (URM) Informacijos ir viešųjų ryšių departamentas portalui tv3.lt patvirtino, kad informacija apie konsulinę pagalbą URM bendrosios informacijos telefonu ir elektroniniu paštu teikiama visą parą, o nusiskundimų dėl telefono linijos ministerija nėra gavusi.
URM teigimu, dėl Dovilės aprašytos situacijos į ministeriją konsulinės pagalbos kreipėsi du asmenys.
„Jiems URM budintis darbuotojas išaiškino galimas asmens grįžimo į Lietuvą procedūras. Nusiskundimų dėl neveikiančios telefono linijos URM negavo“, – teigiama URM Informacijos ir viešųjų ryšių departamento atsiųstame atsakyme.
„Lietuvos Respublika neturi savo diplomatinės atstovybės Kipre, todėl praradęs kelionės dokumentą šioje šalyje Lietuvos pilietis dėl grįžimo dokumento išdavimo gali kreiptis į bet kurios ES valstybės narės diplomatinę atstovybę Kipre“, – rekomendavo URM.
Kiek vėliau užsienio reikalų ministro atstovas spaudai Kęstutis Vaškelevičius portalui tv3.lt patvirtino, jog dėl Dovilės paskelbtos istorijos aiškinamasi, ar iš tikrųjų kilo techninių nesklandumų dėl konsulinės pagalbos telefono linijos.
Anot jo, nesklandumų dėl pagalbos numerio yra kilę anksčiau, tačiau klaidos yra ištaisytos.
„Kai Turkijoje buvo bandymas įvykdyti perversmą, tai tiesiog mūsų piliečiai skambino, buvo apgultis, buvo šimtai tų skambučių ir tuo metu dar buvo ta sistema nesutvarkyta. Mes iš karto kitą dieną viską sutvarkėme. Tas konsulinės pagalbos numeris veikia visą parą, budi žmonės“, – teigė K. Vaškelevičius.
Pasak pašnekovo, netekus asmens tapatybės pažymėjimo pilietis gali grįžti iš užsienio ir pasitelkęs VSAT pagalbą, kaip pasakojo vilnietė Dovilė. Vis dėlto užsienio reikalų ministro atstovas patarė tokiais atvejais kreiptis į užsienio šalies Lietuvos ar kitos ES valstybės atstovybę.
„Savaitgaliais paprastai atstovybės nedirba, bet yra budintys telefonai. Pavyzdžiui, ir pas mus buvo ne vienas, kai konsulas, nors savaitgalį nedirbo, bet atvažiavo šeštadienį, sekmadienį ir išdavė asmens grįžimo pažymėjimą“, – tikino K. Vaškelevičius.