Pasakojimai apie transporto priemonių savininkus, kovojančius su autoservisais dėl garantinių gedimų, yra įprasti ir tarp automobilių vairuotojų. Tačiau keturračių atveju ši problema išryškėja ypač dažnai. Kodėl taip yra?
Ekspertai pabrėžia, kad dėl keturračių eksploatavimo ypatumų gedimai šiose transporto priemonėse yra dažnesni. Skirtingai nuo automobilių, kurie važiuoja lygiomis, jiems pritaikytomis gatvėmis, keturračiai dažniausiai naudojami ekstremaliomis sąlygomis, įveikiant įvairius paviršius.
Dėl išskirtinių pravažumo savybių šios transporto priemonės yra itin mėgstamos tų savininkų, kurie mėgsta išbandyti jas sudėtingose vietovėse. Būtent šiose situacijose riba tarp įprasto gedimo ir fizinio pažeidimo yra labai menka. Nepaisant gamintojų garantijų, kad transporto priemonė veiks be problemų dvejus metus, jos dažnai grįžta į servisus anksčiau dėl būtinų remontų.
Keturratis – ne povandeninis laivas
Tinkamai prižiūrėti keturračiai dažnai pasižymi ilgesniu, nei gamintojų numatomu, eksploatacijos laikotarpiu, tačiau problemos atsiranda, kai transporto priemonės naudojamos netinkamai. Serviso atstovai dažnai susiduria su situacijomis, kai nauji keturračiai, turintys vos keliasdešimt kilometrų ridą, atvežami remontuoti dėl variklio gedimų. Daugeliu atvejų, išardžius motorą, paaiškėja, kad jame yra vandens.
„Su standartiniu keturračiu galima važiuoti vandeniu iki pakojų, o didžioji dalis entuziastų, prisižiūrėjusių bekelės lenktynių, kuriose dalyvauja specialiai paruošti modeliai, galvoja, kad keturratis – tarsi povandeninis laivas. Ne, tai yra technika su vidaus degimo varikliu: gavęs vandens, jis suges. Visi keturračiai turi vienodas garantines sąlygas, kurios neleidžia važiuoti per vandenį, taigi jį reikia naudoti atsakingai“, – paaiškina keturračių lenktynininkas Antanas Kanopkinas.
Vidaus degimo varikliai nėra pritaikyti dirbti vandenyje, todėl gamintojai savo garantinėse sąlygose aiškiai nurodo, kokią maksimalią vandens gylio ribą gali įveikti konkretus modelis. Jeigu keturratis nėra specialiai paruoštas ekstremalioms bekelės sąlygoms, bandyti pravažiuoti per gilias balas gali būti pražūtinga. Tokiu atveju, jei keturračio variklyje, pažeidus garantines sąlygas, aptinkamas vanduo, serviso specialistai neturi teisinio pagrindo atlikti remontą garantija.
Gamintojų nustatytos naudojimo taisyklės aiškiai apibrėžia, kad vidaus degimo varikliai neturėtų dirbti po vandeniu. Taigi, jei sugedusios transporto priemonės variklyje randamas vanduo, atstovai teisėtai atsisako atlikti remontą pagal garantiją, nes transporto priemonė buvo naudojama netinkamai.
Technika genda ir dėl patirties trūkumo
Pasak keturračių specialisto, transporto priemonių gedimų priežastys dažnai slypi vairuotojų požiūryje ir patirtyje. Dalis vairuotojų yra pernelyg optimistiški dėl savo keturračių galimybių ir taip juos sugadina, o kiti, dėl nepakankamos patirties ar supratimo apie techniką, taip pat sukelia jų gedimus.
„Pasitaiko, kad žmonės neteisingai jungia blokuojamą diferencialą, atlikdami sunkius darbus naudoja netinkamą pavarą H, o ne L, tuomet atsiranda daug priežasčių tam daiktui sugesti. Keturračiuose daugiausia problemų būna su diržais. Jos šalinamos nesunkiai, tačiau kainuoja brangiai, o serviso, kad pats sugedo, neapgausi: jei atidarai variatorių ir matai, kad viskas ištaškyta, o guolis sveikas, iškart aišku, kaip viskas įvyko“, – paaiškina A. Kanopkinas.
Atstovai dažniau stoja į kliento, o ne gamintojo pusę
Keturračių gamintojai, kaip ir bet kurios kitos transporto priemonės gamintojai, pateikia pirkėjams gaires, kaip tinkamai naudoti jų produktus. Pavyzdžiui, visi „CFMoto“ prekės ženklo keturračių savininkai gauna išsamias naudojimo instrukcijas, kurių laikymasis užtikrina optimalų transporto priemonės veikimą ir padeda išvengti garantinio aptarnavimo atsisakymų.
Pažeidus šias nustatytas sąlygas, pavyzdžiui, viršijus mechaninių komponentų eksploatavimo ribas, garantija nebegalioja. Tai panašu į situacijas su automobiliais: jei vairuotojas netinkamai eksploatuoja transporto priemonę, pavyzdžiui, tempiant per sunkią priekabą, ir dėl to sudega sankaba, gamintojas šios žalos neatlygina. Tokiu atveju kyla klausimas – ar gamintojas turėtų būti atsakingas už žalą, kai vartotojas akivaizdžiai nesilaiko nurodymų?
„Galiu pasakyti, kad bet kurio keturračio atstovas yra tarpinė tarp kliento ir gamyklos. Dažniausiai visi atstovai yra kliento pusėje. Jie mato, kad labai dažnai keturratį nusipirkusiam klientui pasakojant naudojimo instrukciją, jam jau dega akys ir jis nieko nebegirdi.
Dėl to naudojant daromos lemtingos klaidos, dėl jų išlenda gedimai. Bet jeigu importuotojas problemą gali išspręsti neskausmingai, jis bus pasiruošęs tą geranoriškai padaryti“, – gamintojų ir atstovų verslo subtilybes trumpai paaiškina A. Kanopkinas.
Dauguma negarantinių gedimų užfiksuojama tarp keturračių, kurie yra intensyviai naudojami laisvalaikio pramogoms. Tuo tarpu keturračiai, skirti darbams sodybose, paprastai yra eksploatuojami pagal gamintojo rekomendacijas, todėl jie retai sugenda rečiau.