Nuo liepos 15 d. šiauliečiai už važiavimą miesto viešuoju transportu mokės daugiau – bilietas spaudos kioske kainuos 1,70 Lt. Nuolatinis bilietas brangs nuo rugpjūčio 1-osios – kainuos beveik šimtą litų. Tokiam sprendimui pritarė Šiaulių miesto savivaldybės taryba.
Nors kai kurie politikai suabejojo kainų ir skaičių pagrįstumu, prašė atidėti sprendimo priėmimą ar laiką, nuo kada bilietus branginti, daugumai labiau rūpėjo, kaip gelbėti „Busturą“, o ne padėti šiauliečiams – savo rinkėjams. 19 iš 27 politikų pritarė branginti bilietus.
Bendrovė „Busturas“ bilietus prašė pabranginti, tačiau nežadėjo, kad gerins paslaugų kokybę. Ir toliau pigesniais bilietais bus prekiaujam tik kioskuose, tad keleiviams teks pirkti brangesnius pas vairuotojus.
Brangina, bet paslaugų negerina
Šiaulių miesto taryba pritarė, kad už važiavimą viešuoju transportu šiauliečiai brangiau mokės jau nuo liepos vidurio.
Vienkartinis autobuso bilietas, perkamas spaudos kioske, kainuos 1,70 Lt. Dabar jis kainuoja 1,40 Lt. Vienkartinis bilietas, perkamas autobuse, kainuos tiek, kiek dabar kainuoja mikroautobuso bilietas – 1,80 Lt. Mikroautobusų vienkartinio bilieto kaina bus 2 litai.
Pabrangsta ir dabar 73,50 Lt kainuojantis mėnesinis autobuso bilietas. Jis kainuos 97 Lt.
Šiaulių miesto savivaldybės administracijos Ekonomikos skyriaus vedėjo pavaduotoja Rasa Macienė savaitraščiui „Šiauliai plius“ teigė, kad iš trijų pasiūlytų bilietų branginimo variantų buvo pasirinktas tas, kuris labiausiai tinka išaugus „Busturo“ sąnaudoms dėl pabrangusio kuro. „Į bilietų kainą įskaičiuotas ir vienas milijonas litų. Jo reikia įgyvendinant ES finansuojamą projektą, kurio dėka bus įsigyti aštuoni nauji dujomis varomi autobusai“, – sakė vedėjo pavaduotoja.
R. Macienės teigimu, „Busturas“ dabar neišgyvena. Bendrovės sąnaudos padidėjo 18 procentų, tad ieškoti išeities būtina.
O kaip pasibaigė ketinimas mieste įdiegti elektroninį bilietą? „2008–aisiais buvo toks projektas, tačiau dėl sunkmečio jo įgyvendinimas buvo sustabdytas ir dabar jis yra įšaldytas“, – teigė vedėjo pavaduotoja.
Sprendimas – skubotas
„Busturas“ autobusų bilietus paprašė branginti birželio 7 dieną. Praėjus vos 21 dienai, politikams jau buvo pasiūlytas sprendimo projektas. „Ar pakanka tokiam klausimui aptarti 21 dienos?“, – teiravosi Jonas Zolubas ir klausė, ar pagrįsti „Busturo“ pateikti skaičiai – ar jie realūs? J. Zolubas priminė Tarybai, kad 2009 metais „Busturo“ pateikti skaičiai bilietui branginti buvo pateikti nepagrįsti, ir kalbėjo apie auditą. „Turi būti analizė ir jautrumams žmonėms, priimant tokius sprendimus“, – sakė J. Zolubas.
Tarybos nariams šis pranešimas, panašu, buvo nė motais.
Dar prieš Tarybos sprendimą savaitraštis „Šiauliai plius“ darbo grupės teiravosi, ar kam nors kilo klausimas, ar nevertėtų pabranginus bilietus įpareigoti „Busturą“ tapti lankstesniu ir gerinti paslaugų kokybę. Juk šiuo metu vienkartinius bilietus galima įsigyti tik spaudos kioskuose. Kioskų nėra Zokniuose, jų labai mažai pietiniame miesto rajone. Maža to, kioskai trumpiau dirba savaitgaliais, o įprastomis dienomis langelį užveria jau 17 valandą. Kodėl bilietais neprekiauja prekybos centrai? Kodėl jų negalima įsigyti, pavyzdžiui, „Perlo“ terminaluose?
Norintys taupyti miestiečiai netenka galimybės to daryti – perka brangesnius bilietus autobusuose. Žinoma, jei pavyksta prasibrauti per keleivių gausą iki vairuotojo. Gal menkos galimybės įsigyti pigesnius bilietus naudingos „Busturui“?
Visuomeniniu transportu besinaudojantys šiauliečiai neturi galimybės pirkti ir nuolatinių bilietų tik darbo dienoms, savaitėms. Seniau tokia galimybė buvo suteikta. Kituose miestuose gyventojai gali pasirinkti, kokį bilietą įsigyti, o šiauliečiams siūlomas vos vienas variantas – mėnesinis bilietas.
Darbo grupės vadovė atsakė, kad niekas nepasiūlė įpareigoti bendrovę klientams siūlyti daugiau bilietų variantų, palengvinti jų įsigijimą, todėl toks klausimas ir nesvarstytas. Įdomu, kodėl valdininkams patiems tokių minčių nekilo? Reikia, kad kas nors pirštu pabaksnotų?
„Gaisrininkų“ sprendimas
Politikas Artūras Visockas ragino Tarybą pirma išspręsti bilietų įsigijimo klausimą ir klausė, kiek politikų važinėja autobusais. Į šį klausimą salė reagavo juoku. A. Visockas teiravosi, ar keleiviai turės galimybę įsigyti ne tik mėnesinį bilietą, bet ir savaitinį ar skirtą tik darbo dienoms. Klausimą pristačiusi pranešėja pažadėjo, kad bus kuriama darbo grupė, kuri šiuos klausimus spręs vėliau.
Pasigirdo siūlymų sprendimo projektą priimti, tačiau bilietus branginti nuo kitų metų sausio mėnesio. Diskusijoms užsitęsus Jonas Bartkus, Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų atstovas, pasiūlė tausoti laiką ir aiškino, kad buvo galima anksčiau rimčiau diskutuoti, o ne gilinti žinias per posėdį. Užsitęsusios diskusijos nepatiko ir socialdemokratui Vytautui Juškui, kuris ėmė mokyti politikus, kiek kartų šie turi teisę per posėdį pasisakyti ir kiek – replikuoti.
Politikai pasijuokė ir vėl diskutavo, kad reikia strateguoti „Busturo“ veiklą, sužinoti tiksliai, kiek pasiteisins bilietų brangimas. „Darbietis“ Aidas Gedvilas pasiūlė bilietus branginti ribotam laikui, pavyzdžiui, iki kitų metų, ir tada įvertinti situaciją.
Socialdemokratas Arvydas Mockus siūlomą sprendimo projektą pavadino „gaisrininkų“ sprendimu. Jo nuomone, būtų verta susimąstyti, ar nereikia mažinti bilietų kainų. Tokiu atveju reikėtų mažiau kompensuoti moksleiviams ir pensininkams už naudojimąsi miesto transportu.
A. Mockus teigė, kad klausimas dėl autobusų bilietų brangimo išnagrinėtas neišsamiai. „Tvarkietis“ Alfredas Lankauskas pasigedo paties „Busturo“ strateginio požiūrio. „Perkame senus autobusus, išmetame senesnius. Aš negirdėjau, kad „Busturas“ rašytų projektus, kuriuos finansuotų ES. Mūsų autobusai – baisūs. Gėda bus per Europos krepšinio čempionatą“, – sakė jis.
Kone valandą pasikalbėję politikai vis dėlto pritarė, kad autobusų bilietai brangs. Iš 27 Tarybos narių tam pritarė 19 politikų, keturi nebalsavo, kiti susilaikė.
Oksana LAURUTYTĖ