Nors maršrutinių autobusiukų vairuotojai ir įmonių savininkai prašė nebranginti jų teikiamų paslaugų, Kauno miesto savivaldybė priėmė gyventojams nepalankų sprendimą - ekonominiu sunkmečiu didinti viešojo transporto bilietų kainas.
„Keistas sprendimas: kauniečiams atstovauti turinti institucija, net paslaugos teikėjams prašant to nedaryti, padidina vieno svarbiausių poreikių kainas“, - taip valdininkų sprendimą komentavo Kauno regiono smulkiųjų ir vidutinių verslininkų asociacijos pirmininkas Arturas Mackevičius. Anot jo, nė viena valdžia, kuriai rūpi žmonių gerovė, nedidins jokių paslaugų kainų, jei tik to galima išvengti, rašo „Lietuvos žinios“.
Verslininkų asociacija raštu kreipėsi į Kauno miesto merą. Dokumente buvo išsakytas prašymas nekeisti važiavimo maršrutiniais autobusiukais kainų. Tačiau politikai, priimdami sprendimą, į jį neatsižvelgė.
Keliaus kitaip
Verslininkų asociacijoje maršrutinių autobusiukų vežėjams atstovaujantis Mindaugas Stabingis teigė smulkių ir vidutinių įmonių vadovus apklausęs telefonu. Tik keletas iš jų pritarė didesnėms bilietų kainoms.
Jo nuomone, nuo sausio 1-osios 0,5 lito pabranginus maršrutinių taksi bilietus, nemažai keleivių rinksis važiavimą troleibusu, autobusu arba nuosavu automobiliu.
„Nuolatinis bilietas važiuoti troleibusu ir autobusu kainuoja 70 litų. Sumažėjus degalų kainoms, daugumai bus patogiau važinėti nuosavu automobiliu“, - įsitikinęs M. Stabingis.
Kauniečiui, vykstančiam į darbą ir namo maršrutiniu autobusiuku, prireiks 5 litų. Už šią sumą žmogus galės nusipirkti 1,5-2 litrus degalų savo automobiliui.
M. Stabingio nuomone, tai, kad neatsižvelgiama į smulkiųjų verslininkų prašymus, galima įvardyti kaip norą juos sužlugdyti: „Savivaldybė gina tik savų transporto įmonių interesus“.
A. Mackevičius suabejojo, ar troleibusų ir autobusų parkai, atpigus degalams ir pradėjus mažėti darbuotojų atlyginimams, turi pagrindo trečdaliu didinti talonėlių kainas. Neatmetama galimybė, kad miestui priklausančių bendrovių sąnaudos didėja, nes jos vadovai įdarbina sau parankius asmenis, kurie gauna nemenkus atlygius.
Maži laimėjimai
Kauno miesto savivaldybė, kasmet transporto paslaugoms kompensuoti išleidžianti šimtus tūkstančių litų, padidinusi bilietų kainą greičiausiai nieko nelaimės. „Sumažės keleivių, bankrutuos dalis vežėjų, pilsime mažiau degalų, mokėsime mažiau mokesčių, atsiras daugiau bedarbių. Kam nuo to geriau?“ - retoriškai klausė M. Stabingis.
Prieš metus padidinus maršrutinių autobusiukų paslaugų kainas nuo 1,5 iki 2 litų, apie 20 proc. sumažėjo keleivių ir veiklą nutraukė apie 20 proc. smulkiųjų verslininkų.
Motyvai netvirti
Kauno miesto savivaldybės Transporto skyriaus vedėjo Pauliaus Kero aiškinimai, kodėl nuspręsta padidinti visuomeninio transporto paslaugų kainas, netvirti.
Jis sakė, kad savivaldybė gavo raštus tik iš norinčių kelti paslaugų tarifus įmonių. P. Keras nebuvo linkęs sureikšminti Kauno regiono smulkių ir vidutinių verslininkų asociacijos rašto, nes jį parašė ne patys vežėjai, o jų atstovai.
P. Kero tvirtinimu, apskaičiuota, kad vidutiniškai Kaune pervežti vieną keleivį kainuoja 2,10 lito. Anot valdininko, nelogiška, kad maršrutiniais autobusiukais keleiviai vežami pigiau nei už savikainą, t. y. už 2 litus. Paklaustas, iš kur gavo tokių duomenų, Transporto skyriaus vedėjas sakė: „Iš pačių įmonių“.
Vardydamas tarifus kelti privertusias aplinkybes P.Keras minėjo ir ketinamą didinti PVM mokestį.
Nesiūlo branginti
P. Keras LŽ įvardijo ir kelias įmones, kurios neva prašė branginti vežimo paslaugas. Tačiau telefonu tų įmonių vadovai tvirtino priešingai. „Mes nepritarėme branginimui, bet susimąstyti privertė norimas pakeisti PVM tarifas. Tiesą pasakius, kol tai neįvyko, reikėjo nieko nekeisti“, - sakė „Girobuso“ savininkas ir Kauno maršrutinių taksi įmonių asociacijos pirmininkas Gintaras Girkantas.
Dešimt stambesnių vežėjų vienijančios organizacijos vadovas teigė, kad maršrutinių autobusiukų savininkai yra pasiskirstę į kelias stovyklas. Tų, kurie prašo didinti tarifus, yra mažuma.
Įmonės „Geltonas žaibas“ direktorė Skirmantė Jurevičienė sakė, kad kol kas vežėjai dirba nenuostolingai, todėl savivaldybei didinti jų paslaugų įkainių tikrai nevertėjo: „Blogiausia, kad į mūsų prašymus nekelti kainų visiškai neatsižvelgta“.
Anot jos, vežėjai turės išlaidų, nes iki Naujųjų metų privalės pakeisti esamus bilietus naujais. Be to, Kauno rajone visuomeninio transporto bilietų kainos nepakito, o kai kurie rajono maršrutai driekiasi per miestą. „Vadinasi, konkuruosime ne tik su troleibusais ir autobusais, bet ir su Kauno rajono maršrutinių autobusiukų įmonėmis“, - teigė S.Jurevičienė.
Įmonės savininkas, pats dirbantis vairuotoju Juozas Tumelis sakė, kad kasdien girdi kauniečių priekaištus dėl nuolat brangstančių paslaugų. „Žmonės pasipiktinę, jų nuotaikos tikrai blogos“, - sakė J. Tumelis.
Pasak jo, vykstantieji į darbą maršrutiniais autobusiukais nuo Naujųjų metų kasdien išleis po vieną litą daugiau nei dabar. „Už šią sumą žmogus galėtų nusipirkti pusę kepaliuko duonos...“, - aiškino vairuotojas.
J. Tumelio nuomone, branginti bilietų nebuvo jokio reikalo. Juo labiau kad vežėjams uždarbio tikrai užteko: „Kasdien bendraujame su keleiviais. Nenorime pralobti, tik užsidirbti gyvenimui“.
Kristina Kučinskaitė