Penktasis tarptautinis fotomeno festivalis Kaunas Photo žiūrovus kviečia į neeilinę pavasario – vasaros programą. Ką tik iš Australijos sugrįžęs Kaunas Photo meno vadovas Mindaugas Kavaliauskas Lietuvos žiūrovams pristatys Europoje analogų neturinčią parodą – Šiuolaikinė fotografija iš Australijos.
Nuo gegužės 20 d. iki birželio 22 d. keturiose erdvėse: F Galerijoje, Ryšių istorijos muziejuje, Fujifilm fotografijos galerijoje ir - penkiolikos autorių darbai, pasakojantys apie Žaliojo žemyno gyvenseną, vertybes, idealus. Tarp festivalio dalyvių – Australijos fotomeno ar fotožurnalistikos legendos – Max Pam, Rennie Ellis (1940-2003), Brad Rimmer, David Dare Parker ir eilė Europoje nežinomų ir pirmąkart savo darbus rodančių fotografų (Brendan BEIRNE, Graham MILLER, Cara BOWERMAN, Caitlin HARRISON, Mark MCPHERSON, Julian TENNANT, Emma DOWDELL, Andrew JAMIESON, Fiona MORRIS, Mark DUNDAS, Glenn LOCKITCH).
Pagrindines parodas papildys Kauno įvairių tautų kultūrų centre rodoma festivalio Kaunas Photo įkūrėjo ir direktoriaus Mindaugo Kavaliausko fotografijų paroda Australų fotografų portretai.
Trys parodos erdvės – trys australų charakteriai
Australų fotomeną bei australų temperamento spalvas pavyks geriausiai atskleisti parodas eksponuojant keliose vietose. F Galerijoje bus rodoma vieno žymiausių viduriosios kartos autorių – Brad RIMMER portretai ir peizažai iš Vakarų Australijos gilumos, kur negausūs vietiniai gyventojai neturi vaizdų į vandenyną, rytais prieš darbą neina serfinguoti, nesimėgauja didmiesčio prabanga ir tyliai skaičiuoja dienas kaitrioje saulėje. Tyla, lėtas gyvenimo ritmas – dar nepatirta ir mažai žinoma Australijos kasdienybės dalis.
Ryšių istorijos muziejuje bus rodomi darbai, įkūnijantys ir kvestionuojantys australų stereotipiškumą – lyg šioje šalyje tebūtų dviejų tipų žmonės – gilaus Outback'o vienišiai ir urbanistinė subkultūrų fiesta. Čia eksponuojamų Andrew JAMIESON darbuose apie Autbeką (Australijos valstijos) gyvenimo dokumentacijoje – alaus ištroškę fermeriai, tolimų reisų vairuotojai ir dienas skaičiuojantys seniai. Kitaip tariant – vyrų Australija.
Rytų pakrantės – Sidnėjaus ir Melburno fotografijoje - gotai, keistuoliai, kultūristai, travestitai, riedutininkai. Kovo mėnesį netikėtai mirusio dvidešimt penkių metų fotografo Mark Dundas (1972-2008) darbas Njutauno nuotraukos – tenebriška, daug sodrios juodos spalvos turinti fotografija. Fotografo alkanas žvilgsnis iš arti stebi neformalius, bet viešus tatuiruočių, šukuosenų šou, o praeivius, įsimylėjėlių poreles, geriančius kavą, rūkančius, einančius per gatvę fotografas paverčia šių miesto spektaklių žiūrovais ir dalyviais. Fotografo sužadėtinė Fiona Moris pasakoja moteriškesnę istoriją – parkingo matuoklių merginų kasdienybę ir fasadinę pusę. Kai automobilių stovėjimo prižiūrėtojų reputacija visiškai žlugo, pakrantės parkingus ėmė kuruoti pleibojiškos merginos su riedučiais. Ar joms pavyksta sugrąžinti prarastą baudų išrašančių funkcionierių garbę, pamatysime Fionos Morris darbuose.
Kai Anglijos karališkosios šeimos fotografui Brendan BEIRNE pabodo aukštuomenės gyvenimas, jis išvyko į izoliuotą tyla spengiančią Australiją. Jo darbuose dar viena ikoniškoji Žaliojo kontinento pusė serijoje - Automobilio pabaiga. Tai atokiose vietose savo kelio galą pasiekę seni, nauji ir visuomet vieniši, kartais nusiaubti automobiliai. Romantizuoti Australijos ir civilizacijos portretai slepia grėsmingas istorijas – šioje šalyje jei išvažiavai į niekur ir sugedo mašina, gali numirti nuo karščio ir vandens trūkumo.
Humoras ir autoironija – australų fotomeno vizitinė kortelė
Fujifilm fotografijos galerija – šmaikščioji australų charakterio pusė, Australų humoro tiumfas. Šioje erdvėje rodomų fotografų darbus galėtų apibendrinti Max Pam, Mike GRAY ir Caitlin Harrison darbai. Šie autoriai autorironiškai analizuoja ikonografinius simbolius, kuriais stiprinamas kartų patriotizmas. Žymiausiam Australijos fotografui Maksui Pamui, kai jis nekeliauja po Aziją ar Afriką, įdomiausi kasdienybės dalykai, kičas kurie jo darbuose yra nacionalino pasididžiavimo varomoji jėga. Jo fotografijose tokie australiško gyvenimo atributai kaip skrudinta duona pusryčiams su vegemite padažu, ekologiškai švarus muilas, saugūs ir privatumą saugantys priemiesčių namai – objektai, kurie patiems australams kelia nuobodulį.
Mike Gray darbas Macho išpažintys – ikoniškų vaikinų įvaizdžių linksniuotė. Maikas prisimena: kaip ir kiti vaikinai, augau laike, kuomet tikras vyras turėjo būti herojus: astronautas, lenktynininkas, kovotojas Vietnamo kare ir t.t. Maiko autoportretai, įmontuoti į ikoniškus vaizdus – persikūnijimai į krokodilo tramdytoją, griovėją statybvietėje, smagiai užsirūkiusį astronautą, ralio lenktynininką, automechaniką, iš sunkvežimio savo rankomis išėmusį variklį. Viso to fone – juokas pro ašaras - ant ralio mašinos reklamuojamas antidepresantas, išdidžiai rankose laikomas sunkvežimio variklis – tik žaisliukas ir t.t. Caitlin HARRISON apie australišką kaimą turi savo nuomonę – tai begalinė erdvė jaunimo siautuliui, keistenybių festivaliams. Iš jų grįžus, net ir paprasti peizažai ar interjerai grėsmingai keisti.
Kita parodos vinis – ozių gyvenesnos vizualinio poeto, vieno žymiausių australijos fotografo ir Rennie ELLIS (1940-2003) darbai. Melburno ir Sidnėjaus arklių lenktynės, australiško futbolo aistros, naktinių klubų spindesys ir gašlumas, rinkiminės akcijos – tik fonas komiškoms situacijoms ir paradoksams, kuriuos fotografas su pasimėgavimu fiksavo, lyg kurdamas šiuolaikinės australijos kasdienybės ir svajonių kroniką.
Cara BOWERMAN – portreto ir peizažo fotografė, siūlanti emblemiško Australų fenomeno – Ute – (utility truck) šventimą. Jos darbas Ute festivalis – puikus draugišku siautėjimu, masyvumu dulkančios Australijos portetas, nepriekaištinguose lemiamo momento fotografijos lakštuose. Glenn LOCKITCH – fotomenininkas taksistas mums pasakoja apie pačis įvairiausius jo naktinių pamainų keleivius nuo: prekiautojų lėktuvais iki lėbautojų iš baro į barą, kol nakties pabaigoje virš Sidnėjaus tilto pakyla saulė.
Fotografijos grando Rennie ELLIS (1940-2003) klasikinėse fotografijose – Melburno dekadencijos paradoksai, menininkų portretai, švenčių akimirkos, iš kurių peršasi aiški išvada: be humoro žvelgti į save australai negali.
Australų fotografų portretai - originalus kuratorinis prisilietimas
Festivalio Kaunas Photo vadovas Mindaugas Kavaliauskas balandžio ketvirtąją didžiausiame Australijos fotofestivalyje atidarė savo parodą Kražių portretas, savo buvimo Fremantle mieste neapribojo skaitė paskaitą Lietuvių fotografija kartų ir technologijų kaitoje bei nuolat susitikdavo su fotografais, kurių darbai suplanuoti rodymui Kauno fotofestivalyje.
Nemačiau nė vienos koalos, gyvatės, nė vieno krokodilo, ryklio, nors kone kasdien maudžiausi liūdnai pagarsėjusiame pliaže Cottesloe, kur prieš keletą metų didysis baltasis nukando koją nuo mažų dienų čia kasdien paplaukioti eidavusiam senjorui. Keletą kengūrų teko pamatyti, tik ant Quantas lėktuvų uodegų. Atradau netikėtai intensyvų miestietišką kultūrinį gyvenimą, įdomius, puikiai išsilavinusius, nuoširdžius ir draugiškus menininkus. Fotografijos įžymybės, kurių kalibras Europos ar Amerikos menininkams ne visada leistų kalbėtis su bet kuo, Australijoje - tiesiog draugiški ir šilti kolegos, gyvenantys tarp kasdienybės prieštaravimų, problemų, vilčių ir svajonių, - pasakoja fotografas. Šiuos įspūdžius apie australų kolegas Mindaugas Kavaliauskas sudėjo į parodą, kuri atsidarys Kauno įvairių tautų kultūrų centre ir papildys pačių australų darbus.
Karšta Australų fotografijos naktis: tarp sekso turizmo ir humanitarinių misijų
Australų fotografijos naktis atskleis parodoje neaptartą Australų profilį - australų keliones. Australai pavargsta nuo sefringo, futbolo, lėto ir neskubančio gyvenimo ritmo, ir išvyksta keliauti į Aziją, Europą ar Ameriką.
Vienas iš festivalyje Kaunas Photo dalyvaujančių fotografų australų potraukį kelionėms apibūdino taip: Visi tik ir kalba, kaip svarbu išvykti, pastudijuoti Anglijoje, Prancūzijoje, Amerikoje, tačiau tai tik priedanga. Tikras Australas, atvykęs į Europą studijuoti stengsis kiekvieną mielą vakarą prisisiurbti alaus ir per visą buvimo laiką pakabinti kuo daugiau prancūzaičių... Sekso turizmas į Tailandą, Vietnamą ir kitas Azijos šalis – reikšminga fotografų darbų teminė ašis, kurią papildo ironiški žvilgsniai į turizmo pramonės štampus, ikonas.
Būtų lengvabūdiška sakyti, kad erotika – vienintelis Ozių kelionių variklis. Išties, kelionių erotika atvira, neslepiama, tačiau dar labiau stebina australų pilietinis dalyvavimas fotografuojant trečiojo pasaulio karčią kasdienybę. Fotografijos iš karinių konfliktų Azijoje, Afrikoje, Artimuosiuose rytuose patvirtina, kad australai nebijo ne tik ryklių, bet ir kitų pavojų. Dažni australų fotografų ir fotografių maršrutai driekiasi į karinių veiksmų, revoliucijų regionus - Iraką, Afganistaną, Libaną ir kitus karštus taškus, arba į Bangladešą, Indiją, Kiniją, kur fotografų akiratyje – neturtas, badas, sunkios sanitarinės sąlygos.
Tačiau ir civilizuotose šalyse australų fotografai randa mūsų dvasinio skurdo ženklus. Trapumą, visuomenės susvetimėjimą ir agresyvumą tyrinėja Brendan BEIRNE, serijoje Princesė Diana, pasakodamas apie paparacių galių augimą Velso princesės gyvenime.
Australijos fotografijos naktyje būrį – 30 menininkų ves į priekį Max Pam klasikiniai erotizuoto turizmo darbai, kaip ir žymiausių Australijos fotožurnalistų David Dare Parker ir jo pasiekėjų pasakojimai iš karštų taškų, visomis prasmėmis. Karšta Australų fotografijos naktis.
Australų fotografijos naktyje rodomi šių autorių darbai:
Andrew JAMIESON, Brad RIMMER, Bohdan Warchomij, Brendan BEIRNE, David Dare PARKER, Emma DOWDELL, Fiona MORRIS, Flavia SCHUSTER, Glenn LOCKITCH, Glenn CAMPBELL, Caitlin HARRISON, Cara BOWERMAN, Claire HEALY and Sean CORDEIRO, Darren CLAYTON, Duncan BARNESS, Emmanuel ANGELICAS, Gilbert BEL-BACHIR, Graham MILLER, Jack PAM, Janelle RYAN, Julian TENNANT, Kate DICK, Kevin BALLANTINE, Mark DUDNDAS (1983-2008), Marc MC PHERSON, Max PAM, Mike GRAY, Rennie ELLIS (1940-2003), Seng MAH, Toni REDDROP.
Parodos šiuolaikinė fotografija iš Australijos ir Australų fotografų portretai veiks iki birželio 22 d.