Per paskutinius mėnesius iki įvykstant tragiškai lėktuvo katastrofai Madride, oro linijų bendrovės „Spanair“ vadovybė buvo ne kartą perspėta, kad tęsdama skrydžius ji rizikuoja keleivių saugumu.
Kaip praneša dienraštis „The Times“, Ispanijos pilotų sąjunga „Sepla“ buvo išsiuntusi šios oro linijos bendrovei krūvą elektroninių laiškų, perspėdama, kad diena iš dienos bendrovės lėktuvai rizikuoja patirti katastrofą. Ji taip pat perspėjo, kad senesni MD80 flotilės lėktuvai (avariją patyręs lėktuvas buvo tokio tipo) nėra pakankamai sutvarkyti, todėl nėra saugūs. „Spanair“ vadovybė į raginimus nutraukti skrydžius tiesiog nereagavo.
Oro linijų bendrovės lėktuvas „Spanair flight JK 5022“, skraidinęs 172 keleivius į Las Palmas Kanarų salose, Madrido Barachas oro uoste pakilo trečiadienio pavakarę. Incidentas įvyko 14:45 vietos laiku, ties ketvirtuoju oro uosto terminalu, lėktuvui bandant antrą kartą nesėkmingai pakilti. Avarijos metu lėktuvas suskilo į dalis. Rasti 153 keleivių kūnai. Šią kraupią katastrofą išgyveno tik 19 žmonių, dalis jų - kritiškos būklės. Tarp mirusiųjų buvo 20 vaikų ir 2 kūdikiai.
Po nelaimės kilusiam gaisrui užgesinti prireikė ištisų gaisrinės pajėgų. Kaip teigia „guardian.co.uk“, kilusią ugnį malšino daugiau nei 300 gaisrininkų. Šį įvykį matęs Ispanijos žurnalistas Manuelis Moleno BBC teigė, kad oro uoste buvo girdėti smarkus trenksmas, po kurio pasklido debesys dūmų. Visą oro uostą užtvindę dūmai buvo matomi dar už 8 mylių.
Šiam 15 metų senumo lėktuvui techninė apžiūra paskutinį kartą buvo atlikta metų pradžioje – sausio mėnesį. Pilotas buvo pranešęs apie temperatūros matuoklio gedimus, bet oro linijų bendrovė „Spainar“ tvirtino, kad visi trukdžiai yra sėkmingai sutvarkyti ir leido lėktuvui pakilti antrą kartą.
Siaubingą katastrofą Madride patyrusio lėktuvo keleiviai nujautė, kad lėktuvas nėra tvarkingas, tačiau keleiviams iš jo pasišalinti nebuvo leista. Šitaip savo žmonai telefonu pranešė vienas keleivis, prieš lėktuvui bandant pakilti į orą antrą kartą, skelbė internetinis dienraštis „telegraph.co.uk”. Lėktuvui nepavykus pakilti į orą iš pirmo karto, Rubenas Santana Mateo savo žmonai mobiliuoju telefonu nusiuntė žinutę „Brangioji, su lėktuvu yra kažkas negerai“.
Sunerimusi moteris paskambino telefonu lėktuve sėdinčiam savo vyrui, ragindama jį nedelsiant išlipti iš lėktuvo. Kaip teigia autoavarijoje žuvusio keleivio žmona Maria, vyras jai pranešęs, jog piloto buvo sugrąžintas į savo vietą, nes keleiviams nebuvo leista pasišalinti iš lėktuvo. Pasak „telegraph.co.uk“ korespondento, keleivio sūnus, irgi Rubenas, taip pat sakė, jog mama skambinusi tėvui, ragindama jį tąkart neskristi, ir patvirtino, kad tėvas šeimą informavęs, jog keleiviams išlipti nebuvo leista.
Žuvusiųjų giminaičiai visą naktį iš trečiadienio į ketvirtadienį praleido identifikuodami artimųjų kūnus, praneša BBC. BBC korespondentas Madride tvirtina, kad žuvusiųjų artimieji stipriai pasipiktino antra didžiausia šalies oro skrydžių bendrove „Spanair“, dėl šios katastrofos visą kaltę suversdami jai. Kaip tvirtina internetinis dienraštis „timesonline.co.uk“,153 žuvusiųjų šeimos nariai iki šiol nesupranta, kodėl lėktuvui buvo leista pakilti.
Ispanijos ministrai sako, jog tai, kas įvyko trečiadienio pavakarę Madrido Barachas oro uoste, yra tiesiog nelaimingas atsitikimas. Ispanijos ministras pirmininkas Jose Luisas Zapatero, dėl lėktuvo avarijos nutraukęs savo atostogas, sakė, kad visa Ispanija yra sukrėsta.
Viena šią tragediją išgyvenusi keleivė Ligia Palomino internetiniam dienraščiui „timesonline.co.uk“ pasakojo, jog vos pakilęs lėktuvas siūbavo iš vienos pusės į kitą. Kas nutiko po to, ji teigė neprisimenanti.
Tuo tarpu „Iberia“ oro linijų stiuardesė tam pačiam dienraščiui pasakojo girdėjusi tada besileidžiančio „Iberia“ lėktuvo pilotą šaukiant, jog „Spanair“ lėktuvas nekyla, o iriasi žeme. Jos teigimu, „Spanair“ lėktuvas užsidegė pakilęs į orą vos 70 metrų ir leidosi žemyn „tarsi lapas“. Kairiajam lėktuvo sparnui palietus žemę ir įvykus sprogimui, lėktuvas pažiro į dalis.
Kaip pastebi „guardian.co.uk“, prieš keturias dienas iki šio incidento, tos pačios bendrovės lėktuvas, skraidinęs keleivius iš Lanzarotės, dėl neaiškių priežasčių irgi buvo privestas stabtelėti Gran Kanarijoje.
Tokios nelaimės Ispanija nematė 25 metus. Tai buvo pati rimčiausia lėktuvo katastrofa Ispanijoje nuo pat 1983 metų. Tada Kolumbijos oro linijų lėktuvo „Boeing 747“ avarija nusinešė 181 gyvybę.
Ispanijos spaudos duomenimis, tarp šį kartą žuvusiųjų keleivių būta keletas Vokietijos, Švedijos, Čilės ir Kolumbijos piliečių.