„Prekių paklausa tiesiogiai priklauso nuo oro sąlygų. Nors mažmeninės prekybos tinklai savo asortimentą paprastai formuoja pagal kasdienio vartojimo prekes, metų laikai pakoreguoja parduotuvių asortimentą, todėl išauga tam tikrų prekių grupių paklausa bei sezoninių prekių pardavimai,“ – teigia Lietuvos prekybos įmonių asociacijos (LPĮA) vykdantysis direktorius Laurynas Vilimas.
Sezoninių prekių bumas
Tai, jog gamtoje gyventojai praleidžia žymiai daugiau laiko, patvirtina prekybos centrų deklaruojamas kone dvigubai išaugęs kepsninių, iešmų, kepimo grotelių populiarumas. „Palyginus praeitų ir šių metų birželio mėnesio duomenis, 40 proc. augo anglies, trečdaliu – malkų, ketvirtadaliu – degiojo skysčio pardavimas“, – sako prekybos tinklo „Iki“ vykdomasis direktorius Darius Malakauskas. „Maximos“ prekybos centras taip pat skaičiuoja išaugusį grilio prekių pardavimą – pokytis, lyginant tą patį laikotarpį, sudarė net 25 procentus.
„Vasaros laikotarpiu sparčiai populiarėja plastikiniai bei popieriniai vienkartiniai indai, – aiškina L. Vilimas., – Ventiliatorius – dar viena sezoninė prekė, kurios pardavimas itin priklauso nuo orų. Kuo šiltesni orai – tuo didesni jų pardavimai fiksuojami“. Šių prietaisų pardavimas, lyginant praeitų ir šių metų birželio mėnesius, išaugo daugiau nei du kartus.
Prekybininkai fiksuoja ir pakilusias lauko žaidimų pardavimo apimtis. Vartotojai daugiausia perka tokius lauko žaidimus kaip tenisas, golfas, skraidančios lėkštės. Populiarūs ir smėlio žaislai, vėjo malūnėliai, muilo burbulai. „Įvairių lauko žaidimų pardavimo padidėjimas vėlgi neatsiejamas nuo sezoniškumo, tačiau, lyginant šių ir praėjusių metų birželio mėnesio pardavimus, prekybos įmonės ir šiame sektoriuje skaičiuoja išaugusiuosius pardavimus,“ – sako L. Vilimas.
Lyderiai – geriamasis vanduo, alus ir ledai
LPĮA direktorius L. Vilimas pažymi, kad itin karštas birželio mėnuo neišvengiamai padidino prekybos įmonių geriamojo vandens pardavimus. Lyginant 2012 m. birželį su šių metų birželio mėn., negazuoto vandens pardavimai ūgtelėjo per 30 proc., gazuoto – daugiau nei 20 proc. Apskritai gazuotų gėrimų pardavimai išaugo iki 40 procentų.
„Šiltesni orai visuomet nulemia tai, kad didėja skysčių pardavimai. Iš gėrimų populiariausias – geriamasis vanduo. Jo pardavimai kasmet vis ūgteli. Ne išimtis – ir gazuoti gėrimai“, – aiškina prekybos centro „Maxima“ komunikacijos vadovė Renata Saulytė, pridūrusi, kad ryškėja tendencija, jog žmonės perka mažiau sulčių, o dažniau renkasi gaivesnius sulčių gėrimus.
Prekybos tinklo „Iki“ vykdomasis direktorius Darius Malakauskas tvirtina, kad vaisvandenių pardavimai karštą šių metų birželį, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai, išaugo penktadaliu. Vandens parduota beveik trečdaliu daugiau, limonado, sulčių, kitų vaisvandenių – maždaug 15 proc. daugiau nei pernai metų birželį.
Anot L. Vilimo, ryškėja tendencija, kad stipriųjų alkoholinių gėrimų vasarą nuperkama mažiau. Tvyrant karštiems orams žmonės mieliau renkasi silpnesnį alų ar sidrą, alaus kokteilius.
Lyginamu laikotarpiu alaus kokteilių pardavimai šoktelėjo per 70 proc., o alaus nupirkta dešimtadaliu daugiau, ypač populiarus lengvesnis šviesus alus skardinėse.
Prekybininkų duomenimis, karšti orai lėmė ir tai, kad šių metų birželį skirtinguose tinkluose buvo parduota net 30-60 proc. daugiau ledų nei tuo pačiu metu pernai, populiarumo viršūnėje laikosi klasikiniai, vanilinio skonio. „Jau daug metų labiausiai pirkėjų pamėgti ledai – taurelėse, kurie kiekvieną vasarą tampa pirmu pirkėjų pasirinkimu“, – komentuoja Darius Malakauskas.
Lietuvos prekybos įmonių asociaciją (LPĮA) vienija beveik trisdešimt šalyje registruotų lietuvių ir užsienio kapitalo mažmeninės ir didmeninės prekybos įmonių. Asociacijos narių bendra metinė prekybos apyvarta siekia beveik 9 mlrd. litų (tai sudaro apie 10 proc. Lietuvos BVP), o bendras atstovaujamose įmonėse dirbančių darbuotojų skaičius siekia 30000.