Artėjant rinkimams, partijos ieško naujų ginklų būsimoje kovoje. Po skandalingos Rolando Pakso rinkimų kampanijos atrodo, kad svarbiausiu gali būti ne politologų teorinės išvados, bet viešųjų ryšių agentūrų triukai. “Omni Laikas” pasidomėjo, su kokiomis viešųjų ryšių firmomis politikai rengiasi bendradarbiauti.
Liberalų demokratų partijos pirmininkas Valentinas Mazuronis sakė, kad rinkimų kampanijos organizavimą atliks partijos rinkimų štabas, o per prezidento rinkimus R. Paksui talkinusi RSV kompanija “DDB&Co. ir Katkevičius” padės štabui patarimais. “Pasirinkti būtent jie, nes reikia dirbti su tais, kuo tiki”, - “DDB&Co ir Katkevičius” pasirinkimo motyvus aiškino V. Mazuronis. Paklaustas apie pirmą kartą Seimo rinkimams besiruošiančio štabo laukiamus sunkumus, jis sakė, kad kiekvieni rinkimai yra naujas išbandymas: “Savo pajėgumą, realias galimybes kas kartą reikia įrodyti iš naujo. Pasikeitusios aplinkybės, oponentų pozicijos, jų pajėgumas, situacija valstybėje, partijos viduje - viskas kinta. Kiekvieniems rinkimams reikia ruoštis tarsi pirmą kartą, todėl, manau, kad sunkumai, pirmą ar ne pirmą kartą, yra panašūs”.
Liberalų ir centro sąjungos rinkimų štabui padės RSV agentūra “Acta Publica”. Liberalcentristų atsakingasis sekretorius Arūnas Štaras teigė, kad ši agentūra pasirinkta dėl sėkmingo darbo rinkimuose į Vilniaus miesto savivaldybės tarybą 2002 m. Jis sakė, kad rinkimų kampanijos strategija dar nepatvirtinta ir štabo vadovybė dar nepaskirta. “Rinkimų štabui numatomi dvejopi sunkumai: dėl neišvengiamo susigludinimo laikotarpio naujai susijungusioje partijoje ir dėl didelės konkurencijos mūsų centro dešinės rinkėjų segmente, - pasakojo A. Štaras. - Pranašumų kol kas nematau, bet jie atsiras, jeigu pataikysime su savo strategija ir visų partijos struktūrų veiksmais prieš rinkimus”.
Ne visi naudojasi “pijarščikų” paslaugomis
Socialdemokratas Gediminas Kirkilas “Omni Laikui” teigė, kad RSV kompanijų paslaugomis nesinaudos: “Esame pajėgūs padaryti tai savo pačių jėgomis. Dirbsime tik su reklamos kompanija”.
Pasak G. Kirkilo, kol kas vyksta derybos su kitomis partijomis, nėra galutinai aišku, su kuo pavyks bendradarbiauti, o su kuo ne. “Pagrindinė problema rinkimų kampanijoje yra klasikinė valdančiajai partijai - valdžios atsakomybė, - sakė Lietuvos socialdemokratų partijos Informacijos centro vadovas. - Tačiau tai kartu ir pliusas, viskas priklausys nuo to, kaip tai išnaudosime”. G. Kirkilas tvirtino, kad ypatingų skirtumų nuo darbo prieš praeitus rinkimus nematąs.
Naujosios sąjungos, socialdemokratų partnerių valdančiojoje koalicijoje, informacinio centro vadovė Ineta Stravinskaitė tvirtino, kad dar nežinia, ar socialliberalams padės RSV kompanija, ir teigė, kad rinkimų štabas dar nesuformuotas.
Europos Sąjungos referendumo ir Artūro Paulausko rinkimų kampanijoje dirbusi didžiausia šalies RSV agentūra “Viešųjų ryšių partneriai” nusprendė nebedirbti su politiniais užsakovais. “Manau, kad Lietuva yra per maža šalis ir ilgainiui agentūra bei jos atstovaujama partija imamos tapatinti. Tai gali pakenkti dirbant su visuomeniniais ir verslo klientais”, - sakė Mykolas Katkus, VRP direktorius.
“DDB&Co. ir Katkevičius” direktorius Aurelijus Katkevičius “Omni Laiko” paklaustas, ar mato grėsmės, jog ilgainiui bus tapatinamas su Liberaldemokratų partija, atsakė: “Nebijome - juk, pavyzdžiui, VRP netapatinama su soclibais, lygiai taip pat nemanau, kad Rūtos Vanagaites vadovaujama "Acta Publica" tapatinama su Artūru Zuoku. O darbas su politine partija gali ir padėti, ne tik pakenkti - tai priklauso nuo to, ar visuomenėje jau vyrauja sveikas protas”.
Į klausimą, kodėl jo vadovaujama kompanija dirba būtent su liberaldemokratais, A. Katkevičius atsakė: “Mūsų kompanija su liberaldemokratais dirba seniai - nereikia pamiršti, kad prezidento rinkimų kampanija ir savivaldybių rinkimų kampanija vyko lygiagrečiai. Mes jau pernai su jais dirbome, į šį darbą buvo investuota laiko ir energijos, tad tik natūralu, kad tęsiame darbą. Mes apskritai nelinkę bėgioti nuo kliento prie kliento, nes manome, kad geras klientų problemų, aplinkos, kurioje jis veikia, pažinimas yra neįkainojamas kapitalas”.
Kieno pasirinkimai geriausi?
VRP direktorius M. Katkus neabejoja, kad visi sėkmingi rinkimų štabai privalės turėti informacijos valdymo strategijas. “Jas sudaryti galima ir išorės konsultantų padedamiems, ir savo resursais, svarbiausia - jų profesionalumas ir valia vykdyti sudarytus planus”. Vertindamas rinkimų štabus jis sakė, kad didžiausias rinkimų iššūkis bus tinkamo pozicionavimo pasirinkimas. “Keturios stiprios ir gerai finansuojamos partijos pateiks save kaip naują, agresyvią, stipraus lyderio vedamą valdančiosios partijos alternatyvą ir atmetę tradicinę politologiją taikysis į tą patį, postmodernųjį “catch-all” elektoratą. Laimės tie, kurie sugebės susieti save su labiausiai žmonėms rūpimais dalykais”, - teigė M. Katkus. Kaip stipriausius rinkimų štabus jis išskyrė tradiciškai gerai organizuotus socialdemokratus ir labai gerai šiems rinkimams pasirengusius liberalcentristus. Įspūdį jam daro ir “ant bangos” esantys bei gerus patarėjus pasamdę liberaldemokratai. Mažiau entuziastingai jis vertino neapibrėžtoje padėtyje esančius socialliberalus ir naujosios Darbo partijos galimybes. “Norint laimėti rinkimuose į Seimą reikės įdėti labai daug profesionalių žmonių darbo, daug daugiau nei prezidento rinkimuose. Partijoms gali būti sunku rasti tiek patyrusių žmonių”, - tvirtino jis.
Europos Sąjungos ryšių su visuomene švietimo ir tyrimo asociacijos narė Audronė Nugaraitė pastarąjį metą pavadintų "žvalgytuvėmis", kai stebima reakcija į padidėjusios informacijos apie vienos ar kitos partijos nario neetiškus poelgius, įvairius atsistatydinimus. “Yra sakoma, kad rinkimai į Seimą prasideda kitą diena, kai pradeda dirbti ką tik išrinktas Seimas. Vadinasi, partijos, rimtai galvojusios apie galimybę vėl laimėti rinkimus ir patekti į Seimą, tai ir pradėjo daryti prieš trejus metus. Tam turi būti parengta tyrimais pagrįsta strategija ir veiksmų planas. Gali būti, kad tokiame plane ypač didelis dėmesys bus skiriamas ketvirtiesiems metams ir pagrindiniai renginiai vyks būtent prieš pačius rinkimus”, - svarstė RSV ekspertė. Jos nuomone, vis dėlto dar nemažai rinkimuose dalyvaujančių partijų suvokia PR ne kaip nuolatinę viešąją komunikacinę veiklą, bet kaip momentinę akciją, kuria tikimasi laimėti rinkimus. “Nenorima suvokti, kad įvaizdis, kuriuo dažniausiai remiasi balsuojantis už vieną ar kitą partiją žmogus, yra kuriamas partijos nuveiktais darbais per praėjusį periodą”, - tvirtino A. Nugaraitė.