Praeitą savaitę Šiauliuose automobilis mirtinai sužalojo į gatvę išbėgusią septynmetę. Ar tokios nelaimės kaip ši tik pavieniai atvejai, ar nuolatinio eismo dalyvių atsargos ir supratingumo trūkumas? Gyventojai dėl nelaimingų įvykių keliuose linkę kaltinti ir pėsčiuosius, ir vairuotojus.
Nedžiuginanti statistika
Nors už neatsakingą elgesį keliuose visiems eismo dalyviams gresia piniginės baudos, statistika rodo, nelaimingų atsitikimų gatvėse nemažėja.
Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato duomenimis, per pirmus septynis šių metų mėnesius Šiauliuose užregistruoti 29 eismo įvykiai, kurių metu buvo sužaloti pėstieji.
Iš viso gatvėse sužaloti 29 asmenys. Viena nelaimė – tragiška. Net 23 nelaimės įvyko pėsčiųjų perėjose.
Per tą patį 2011 metų laikotarpį įregistruoti 23 tokio pat pobūdžio eismo įvykiai, iš kurių šešiolika įvyko pėsčiųjų perėjose. Sužeisti 26 žmonės, laimei, mirčių išvengta.
Už taisyklių nesilaikymą – baudos
Šiaulių apskrities Kelių policijos biuro Administracinės veiklos ir eismo įvykių tyrimo poskyrio viršininkas Lorenas Dainauskas neslėpė, jog Lietuvoje netaikant griežtesnių priemonių išmokyti pėsčiuosius tvarkingai vaikščioti per gatvę būtų sudėtinga.
L. Dainausko teigimu, Šiauliuose kas savaitę vykdomi reidai. Jiems pasibaigus, nedrausmingiems pėstiesiems neretai tenka paploninti pinigines.
Vien per šiuos metus Šiaulių apskrities policija nustatė 225 padarytus pėsčiųjų pažeidimus. Dėl to 46 asmenims buvo skirtos piniginės baudos. Bendra nuobaudų suma siekia daugiau nei 4300 litų.
Baudos už gatvės kirtimą neleistinoje vietoje ar degant raudonam šviesoforo signalui siekia nuo 80-ies iki 140-ies litų. Tačiau prasižengiant pirmąjį kartą, minimali nuobauda gali sumažėti perpus – iki 40-ies litų.
Viltys dar neprarastos
L. Dainausko nuomone, nelaimes keliuose lemia abipusės tolerancijos trūkumas. O Vakarų valstybių vairavimo kultūringumo pavyzdys mūsų šalies eismo dalyviams – lyg koks miražas dykumoje.
Paklaustas, kaip ateityje būtų galima išvengti nelaimingų atsitikimų keliuose, L. Dainauskas teigė, jog atsargos jausmą gatvėse reikėtų diegti nuo mažens.
Susiklosčiusią situaciją, pašnekovo nuomone, galėtų pagerinti policijos vykdomos prevencinės akcijos.
Pasak L. Dainausko, moksleiviams nuolatos rengiami saugaus eismo konkursai, organizuojamos vasaros stovyklos. Taip pat vyksta reguliarūs policijos pareigūnų ir mokinių susitikimai, kuriuose kalbama apie saugų eismo dalyvių elgesį.
L. Dainauskas taip pat džiaugėsi Šiaulių apskrities VPK Kelių policijos biure duris atvėrusia Saugaus eismo klase. Nuo šių metų balandžio visiems norintiems čia skaitomos paskaitos, rengiami seminarai bei rodomi prevenciniai filmukai.
Problema – abipusė
Apie eismo dalyvių kultūrą kalbinti šiauliečiai taip pat pastebi, jog problema, dėl ko įvyksta nelaimių keliuose, yra abipusė.
Erika, studentė:
Erika (Giedriaus Baranausko nuotr.)
– Vairuotojai gana kultūringi, nors pėsčiuosius praleisti nelabai linkę. Tuo tarpu pėsčiuosius reikėtų labiau bausti. Jie dažnai vaikšto ten, kur negalima.
Mindaugas, vadybininkas:
Mindaugas (Giedriaus Baranausko nuotr.)
– Daugeliu atvejų vairuotojai pėsčiąjį per perėją draugiškai praleidžia. Tačiau dviratininkus dažniai ignoruoja.
Ilona, finansininkė:
Ilona (Giedriaus Baranausko nuotr.)
– Vairuotojai nelabai kultūringi – persirikiuojant nerodo posūkių. Bet ir pėstieji į gatvę išbėga nesisaugodami. Ir pėstieji, ir vairuotojai turėtų būti atsargesni. Deja, kultūros per vieną dieną neišmokysi.
Jonas, senjoras:
Jonas (Giedriaus Baranausko nuotr.)
– Ir tie, ir tie nemandagūs. Pėstieji patys lenda po mašina. O kiti vairuotojai specialiai priešais pėsčiųjų perėją pagreitina, kad tik nereikėtų praleisti. Bet jei pėsčiasis bėga ne per perėją, tada kaltas jis. Reiktų visiems būti atidesniems.
Adomas ŠIMKUS