Visi žinome, kad išradimo komercializavimas yra sunkus procesas. Išradimas tarsi laukinis arklys su sparnais, skrendantis ten kur nori ir neklausantis savo šeimininko – išradėjo. Taip pat žinoma, kad sėkmingam išradimo komercializavimui reikia ne tik išradėjo pastangų, bet ir atitinkamų sričių specialistų, komersantų bei teisininkų komandos rimto darbo. Išradimą galima laikyti naujo verslo pradžia, jo branduoliu, nuo kurio viskas ir prasideda. Užpatentuotas išradimas suteikia galimybę monopolizuoti rinką, tačiau tai tik galimybė, kuria dar reikia deramai pasinaudoti.
Taigi svarbu žinoti pagrindinius aspektus, dažnai pasitaikančius išradimo komercializavimo kelyje ir sukeliančius tam tikrų keblumų išradimo kūrėjams.
I. Išradimas – dinaminis kūrinys
Išradimas dažniausiai yra ne statinis, o dinaminis reiškinys ar net gyvas organizmas. Vis dėlto patentavimo metu svarbu užfiksuoti šio gyvo, dinaminio organizmo statinį momentą. Kol išradimas nėra galutinai paruoštas, jį reikia neviešinant slapčia tobulinti. Visgi net ir tada, kai jau pateikta patento paraiška, atsiranda visokių netikėtumų, į kuriuos reikia atkreipti dėmesį ir išradimą patobulinti. Kartais dėl patobulinimų iškyla naujos technologinės problemos, kurių šalinimas gali neatpažįstamai pakeisti pirminį išradimo įgyvendinimo variantą.
Siekiant išspręsti susidariusią situaciją, išradėjas turi atlikti šiuos veiksmus: skubiai surinkti atitinkamą informaciją (nors dažnai to greitai padaryti nepavyksta); ją apdoroti (tai iš esmės yra naujas kūrybinis procesas); pritaikyti apdorotą informaciją taip, kad bet koks papildomas teigiamas elementas nepablogintų ankstesnių išradimo savybių bei funkcijų. Tobulinant bet kokį išradimą, dažniausiai siekiama kompromiso, o tai yra sunku ir kartais nepriimtina, nes išradėjas siekia, kad viskas būtų tobula. Svarbu ir tai, kad įvairūs technologiniai patobulinimai atima daug brangaus laiko. Kadangi rinka yra dinaminė, laikui bėgant išradimo aktualumas gali keistis – dažnai ne į gerąją pusę.
II. Kaina vartotojui
Turint galutinį produktą, bet tuo pačiu metu jį vis tobulinant, iškyla rinkodaros problemų. Pavyzdžiui, galutinio produkto kainos vartotojui ir jo gamybos kaštų bei rinkoje esančių konkurentų kainų suderinamumo problema. Kadangi išradimas siejamas su unikaliu produktu, nustatyti jo optimalią pardavimo kainą nėra lengva: konkurentų kainos ne visada tinka, nes jų produktai gali būti tik panašūs, o už kiek galutinis vartotojas pirktų produktą savo lėšomis yra neaišku. Taigi dažnai preliminari kaina nustatoma pagal realias investicijas arba „iš lubų“.
III. Gamybos linijos stabilumo ir patikimumo problemos bei gamybos kaštų kaita
Unikaliam daiktui – unikali gamybos linija. Jeigu produktas yra ne masinis ir šalis yra tokio dydžio kaip Lietuva, atskiros unikalaus produkto dalys gaminamos užsienyje, dažnai skirtingose vietose. Tokiomis sąlygomis paprastai dažnai nežinoma nei apie stabilumą, nei apie pajėgumus. Taip pat nėra užtikrintos, nors ir iš anksto suderintos, pakartotinio proceso garantijos (susitarimas, kad viskas bus pagaminta tiksliai taip, kaip buvo iš anksto sutarta; atkartota taip, kaip buvo pagaminta pirmo užsakymo metu). Jeigu gamybos proceso metu atsiranda nesklandumai, vėl prasideda derybos, kurių metu gali pasikeisti sąlygos bei kaina.
IV. Tiekėjų pavydo scenos
Pasitaiko, kad tiekėjai, kurie gamina atskiras produkto dalis ir nemato viso gaminio, atlieka savo darbą gerai ir laiku. Tačiau kai tam tikra gamybos grandis suvokia, koks yra galutinis produktas, labai greitai stengiasi peržiūrėti sąlygas bei padidinti kainas. Taigi būtina turėti alternatyvias gamybos linijas, o jeigu jų nėra – ieškoti.
V. Konkurencija
Jeigu prekė yra tikrai gera ir turi savo vartotojų ratą, į ją atkreipia dėmesį ir konkurentai. Nors produktas saugomas patentu, konkurentai linkę pasvarstyti, kokiu aspektu šis naujas produktas gali būti naudingas jiems. Tokiu būdu rinkoje atsiranda kopijos arba analogai.
VI. Eksportas
Kadangi Lietuva nedidelė šalis, dauguma unikalių patentuojamų produktų dažniausiai yra orientuoti į eksportą, tačiau reklamuoti šį produktą užsienyje nemažai kainuoja. Taip pat reikia žinoti kiekvienos atskiros šalies specifiką ir mokėti šalies kalbą.
Įžvalgomis apie išradimo komercializavimo problemas pasidalino mūsų klientas UAB „Kasko Group“ Jacekas Antulis, „Metida“ patentų grupės vadovas