Tam, kad Dakaro ralį sekti ir emocijomis kartu su draugais bei kolegomis dalintis būtų paprasčiau, naujienų portalas tv3.lt pateikia Dakaro „atmintinę”.
Ekipažas
Ekipažas yra pati svarbiausia kiekvienos komandos, dalyvaujančios Dakare, dalis. Motociklų įskaitoje ekipažą sudaro vienas pats motociklininkas, automobilių įskaitoje po ekipažo terminu slepiasi vairuotojas ir šturmanas.
Šturmanas
Šturmanas – dažnai pernelyg nuvertinama specialybė. Absoliučiai visi su automobilių sportu susiję žmonės kartoja, kad ekipažo sėkmė priklauso toli gražu ne tik nuo vairuotojo. Ekipažo pasirodymas kiekvieną kartą 50-čia procentų priklauso nuo vairuotojo ir 50-čia, nuo žmogaus, sėdinčio šalia.
Šturmanas atlieka navigavimo funkciją. Jis savuoju ir specifiniu būdu pasižymi esmines būsimo greičio ruožo dalis ir kuo anksčiau stengiasi įspėti vairuotoją apie artėjantį posūkį, kliūtį, ar bet ką kitą.
Greičio ruožas
Vaidotas Žala su Sauliumi Jurgelėnų šiemet laimėjo pirmąjį greičio ruožą. Tai reiškia, kad lietuvių ekipažas pasiekė finišą pirmoje vietoje, bet tai buvo tik 1/12 viso Dakaro. Šių metų Dakaro ralyje ekipažai varžosi 12-oje skirtingų greičio ruožų, kurių kiekvieno vidutinis ilgis siekia apie 400 km.
Būtent greičio ruože pademonstruotas laikas yra fiksuojamas kaip oficialus ir vėliau lyginamas su kitais, sumuojamas su buvusiais ir būsimais. Taip komandos kaunasi bendroje įskaitoje.
Kontrolės punktas
Kontrolės punktas dar gali būti vadinamas tarpiniu finišu. Greičio ruožas, kaip jau minėjome, siekia apie 400 km ir tai toli gražu nėra startas-finišas. Kiekvienas ekipažas, naviguodamas per tuos 400 km, turi pasiekti penkis-septynis kontrolės punktus, kuriuose užsipila kuro, atsigeria vandens ir toliau spaudžia gazo pedalą iki tolimesnio patikrinimo.
Bendra įskaita
Dažnai girdime frazes „prastas pasirodymas greičio ruože nubloškė lietuvius žemyn bendroje įskaitoje”. Taip, vienas geras pasirodymas griečio ruože šiose lenktynėse iš esmės nereiškia nieko. Dakaro ralį gali laimėti ekipažas, kiekvieną kartą greičio ruože finišavęs antroje-trečioje vietose, tačiau nedaręs rimtesnių klaidų visų 12 etapų metu.
Bendroje įskaitoje sumuojami visų greičio ruožų rezultatai. Tarkime, V. Žala su S. Jurgelėnų po pirmojo greičio bendroje įskaitoje buvo pirmi, po antrojo – penkti, po trečiojo – dešimti, o dabar ekipažo jau nebėra tarp dešimties greičiausiųjų. Tai reiškia, kad kiekviename greičio ruože pasirodymai tik blogėjo, o laiko buvo prarandama vis daugiau.
Dakaro ralyje viso yra penkios įskaitos: motociklų, keturačių, automobilių, bagių ir sunkvežimių. Kiekvienos šios įskaitos laikai yra skaičiuojami atskirai, todėl ir nugalėtojais tampama penkiais skirtingais.
Preliminarūs rezultatai
„Preliminariais rezultatais, Lietuvos istorija ką tik buvo perrašyta”, – dar šiemet tokią frazę girdėjo ne vienas autosporto gerbėjas. Kai sportininkai Dakare pasiekia greičio ruožo finišą, užfiksuotas laikas dar toli gražu negali būti vadinamas oficialiu.
Per tuos vidutiniškai maždaug 400 km ekipažai gali prisirinkti ir nuobaudų, kurios prie bendro laiko pridedamos kiek vėliau, įvertinus aplinkybes, kitų dalyvių pasirodymą, apeliacijas ir t.t.
Bauda
Šio žodžio labai bijo visi Dakaro dalyviai. Net ir puikus rezultatas trasoje tikrai nėra viskas, ką reikia pasiekti Dakaro ralyje. Žodis bauda dažnu atveju yra šturmano atsakomybė. Dar prieš prasidedant pačioms lenktynėms, likus savaitei ar dviem iki jų, ekipažų šturmanai turi kuo nuosekliau išanalizuoti varžybų reglamentą. Pažeidus bent vieną reglamento nurodymą, dalyviams skiriamos baudos, kurios būna arba piniginės, arba laiko. Laiko nuobaudos, natūralu, yra griežtesnės ir dalyvius veikia labiau.
Tarkime, po ketvirtojo greičio ruožo A. Junkevičius su D. Vaičiulis prie savo rezultato pamatė akis veriančius skaičius – jiems buvo skirta net 6 valandų bauda. Tiek laiko „atlošti” trasose yra neįmanoma, todėl tokio dydžio bauda nereikštų nieko kito, kaip bendros įskaitos lentelės dugną.
Baudą lietuviai gavo už neva „techninę pagalbą iš šalies”, tačiau vėliau teisėjai baudą anuliavo. Toks atvejis tik parodo, kad lenktynių dalyviai turi varžybų reglamentą išnarplioti kaip abėcėlę.
Ką dykumose reiškia pusvalandis
Nieko.
Imkime, kad vidutiniškai kiekviename greičio ruože dalyviai užtrunka 4 valandas. Ir taip 12 kartų. Net ir visiški Dakaro ralio lyderiai lenktynių finišą pasieks per minimum 36 valandas, tad akivaizdu, kad vienas-kitas dykumose prarastas pusvalandis čia reiškia labai nedaug. Žinoma, pusvalandis dažnu atveju gali išspręsti pirmos, antros ir trečios vietos klausimą, bet toliau sekantys dalyviai trasose užtrunka dar ilgiau. Galutinėje rikiuotėje vienas prarastas pusvalandis gali nereikšti arba nieko, arba vieną, blogu atveju dvi pozicijas.
Ką laimi nugalėtojai
Šlovę. Ir rėmėjus kitiems metams.
Daug kas suka galvas – kokių tikslų vedami žmonės išvažiuoja į Dakarą, moka milžiniškus pinigus, netausoja sveikatos, nutolsta nuo šeimų ir elementariai pavargsta bei rizikuoja savo saugumu. Atsakymas paprastas – nė vienas Dakaro dalyvis negauna jokių piniginių prizų, viskas, ką jie gauna iš organizatorių, tai statulėlė, sveikinanti su finišu.
Dakarą lenktynininkai šturmuoja ne dėl pinigų. Jie visų pirma nori nugalėti kovoje prieš save, o visų antra – sulaukti tarptautinio pripažinimo. Žinoma, geri rezultatai garantuoja ir daugiau televizijos dėmesio, o televizijos dėmesys glaudžiai susijęs su rėmėjais.
Kas Lietuvai – geras rezultatas
Geriausiųjų penketukas.
Vaidotas Žala ir Saulius Jurgelėnas perrašė Lietuvos autosporto istoriją. Tokio rezultato, pirmosios vietos Dakaro greičio ruože, Lietuvai pakartoti gali nepavykti dar dešimtmetį. Vis dėlto, tai tik vienas greičio ruožas, o palyginti tai būtų galima su Lietuvos ir Portugalijos futbolo rinktinių akistata, kuomet po pirmojo kėlinio rezultatas buvo 1:1, bet portugalai laimėjo 5:1. Tas pirmas kėlinys dabar jau menkai kam įdomus. Įdomus yra galutinis rezultatas.
Lietuvių ekipažai Dakarą šturmuoja su automobiliais, su kuriais tikrai galima nuveikti rimtų reikalų. V. Žalos automobilis bendrai ne kartą yra laimėjęs Dakarą, B. Vanago bolidas taip pat tikrai yra geriausiųjų dešimtuko verta transporto priemonė.
Lietuva dar niekada nebuvo Dakaro geriausiųjų dešimtuke, panašu, kad taip nutiks šiemet. Bet praėjusiais metais B. Vanagas Vilniaus Oro uoste žurnalistams iškart pirmu sakiniu pasakė, kad ir dešimtukas tikrai nėra riba.