Kalbėdami apie juodąsias ir baltąsias viešųjų ryšių technologijas daugelis galvoja, kad jos neturi jokių ribų ir taisyklių.
„Šiauliai plius“ kabintas verslo ir viešųjų ryšių konsultantas Igoris Vasiliauskas pasaulyje stebi daug juodųjų technologijų apraiškų ir sako, kad visuomenė visada turi gebėti žvelgti giliau – pamatyti, ką slepia vienas ar kitas reiškinys ar akcija.
Priemonės ne visada būna etiškos
Jei jau tos technologijos yra juodos, vadinasi, jos skirtos kažkokiam juodam darbui. I. Vasiliauskas sako, kad taip tikrai nėra. Žinoma, prisiminę 1990-uosius daugelis pasakytų, kad jei kam nors reikėdavo apie ką nors parašyti, pakakdavo sumokėti pinigus žurnalistui, redakcijai ir straipsnis atsirasdavo. Tačiau galioja nerašyta taisyklė – medijos priemonės negali būti papirkinėjamos. Kad apie verslą ar politiką būtų rašoma, galima pasiekti legaliais keliais.
„Visi būdai yra įmanomi, jei reikia atskleisti negerus oponento darbus. Galima kreiptis į specialiąsias tarnybas, inspekcijas, kad oponentą demaskuotų, bet galima sukurti ir viešąją akciją, kad visuomenei būtų parodyta, jog oponentas yra neteisus“, – sako pašnekovas.
Kaip tai galima padaryti? Štai nusipirko žmogus brokuotą prekę, o pardavėjai atsisakė ją sutaisyti ar pakeisti kita. Klientas gali kreiptis į vartotojų teisių gynėjus arba gali atsistoti priešais parduotuvę su plakatu: „Čia kokybiškos prekės nerasi“ ar „Brokas mažiausia kaina“. Su tokiu plakatu, pritvirtintu ant automobilio, gali net važinėti po miestą ir taip atkreipti visuomenės ar žiniasklaidos dėmesį.
„Vakarų pasaulyje tokių atvejų yra. Sukeliamas susidomėjimas, žmonės nuvyksta į parduotuvę pasižiūrėti, o prekybininkams nieko kito nebelieka, tik sėsti su klientu prie derybų stalo ir skirti lėšų tam, kad visuomenei būtų paskleista žinia, jog įmonėje dirbama gerai, ja galima pasitikėti“, – pasakoja specialistas.
Tokia viešųjų ryšių akcija yra išties morali, tačiau būna ir tokių, kurios tikslui pasiekti aukoja patį svarbiausią dalyką – žmonių saugumą ir net gyvybes.
I. Vasiliauskas pasakoja apie žaliųjų judėjimo „Greenpeace“ atmainos – „Jūros ganytojų“ – rengiamas akcijas Japonijos pakrantėje žudomiems banginiams išsaugoti.
„Prie banginių medžiotojų laivo akcijos rengėjai prisišvartuoja mažu laiveliu, tada keli žmonės, rizikuodami gyvybe, į jį peršoka. Japonai juos teisėtai sulaiko, tačiau akcijos organizatoriai nufilmuoja suėmimo akciją ir praneša pasauliui, kad banginių gelbėtojai buvo paimti įkaitais. Kyla skandalas, tikslas pasiektas, bet akivaizdu, kad viena pusė elgiasi nekorektiškai. Tai jau juodieji viešieji ryšiai“, – sako I. Vasiliauskas.
Verslo dvasios pavogti neįmanoma
Viešųjų ryšių technologijos neretai naudojamos reklamai apie pradedamą verslą efektingai paskleisti arba sąžiningiems ar nesąžiningiems konkurentams įveikti. Viešųjų ryšių ekspertas pateikia realų pavyzdį. Rusijoje buvo atidarytas prabangus restoranas elito atstovams, pasiturintiems verslininkams. Jis buvo įrengtas prašmatniai, aptarnavimas ir paslaugos itin smulkiai apgalvotos. Klientai į jį plūste plūdo, tačiau gana greitai konkurentai nukopijavo verslo idėją ir įkūrė analogišką restoraną pasiturintiems žmonėms. Iš pirmojo restorano dalis klientų perėjo į antrąjį.
Verslo idėja buvo pavogta, teisiškai nieko konkurentams negalima padaryti, tačiau nubausti ir pamokyti galima visada. Ką sugalvojo pirmojo restorano savininkai? Jie užsakė viešųjų ryšių akciją.
Pasak I. Vasiliausko, į restoraną atėjo prabangiai pasidabinę jaunuoliai, užsisakė patiekalų. Tada nuėjo į tualetą, kur persirengė valkatomis. Susėdo prie stalo tarp garbių ponų ir dar susprogdino pūslytes su dvoką skleidžiančiu kvapu.
Be abejo, publika sutriko, apsauga bandė benamius išvyti. Apsaugos darbuotojas buvo išprovokuotas trenkti benamiui į veidą. Konfliktas slapčia buvo nufilmuotas ir po pasaulį žaibišku greičiu internetu ir žiniasklaidos priemonėmis pasklido informacija: „Čia mušami kitokių pažiūrų žmonės.“
Tuo akcija nesibaigė – idėją pavogusių verslininkų restorane nuolat buvo paskleidžiamas benamių kvapas, tad akivaizdu, kad klientų ėmė mažėti. Restorano savininkams tokiu būdu buvo pranešta žinia – vogti negalima.
Pasitelkiant viešųjų ryšių technologijas, galima ir išmaniai paskleisti žinią apie pradedamą verslą. I. Vasiliauskas pateikia pavyzdį, kaip tai organizavo viena užsienio įmonė. Ji įkūrė restoraną, kurio duris sukonstravo pačias pigiausias, tokias, kurias galima greitai pakeisti. Atsitiko taip, kad į restoraną įsirėžė sunkvežimis apelsinų. Vaisiai pabiro, sunkvežimis įstrigo. Atskubėjo įvairios tarnybos – policija, gelbėtojai. Neatsiliko ir žinia-
sklaida. Įvykis buvo nufilmuotas, parodyta atidaromo restorano iškaba. Taigi visuomenė tokiu būdu sužinojo apie atidaromą restoraną, o smalsuoliai patraukė ten, kur įsirėžė sunkvežimis.
Veiksmingos – tęstinės akcijos
I. Vasiliauskas sako, kad viešųjų ryšių technologijos naudojamos ir Lietuvoje. Be abejo, konkuruoja du didžiausi šalies dienraščiai ir dvi televizijos. Jei vieni skleidžia informaciją, pavyzdžiui, palaikančią D. Kedį, tai kiti – pastarąjį smerkiančią. „Tai patys tikrieji juodieji ryšiai. Suprantama verslo pozicija, bet gaudami skirtingą informaciją žmonės išbalansuojami – kur yra tiesa? Kita vertus, gera turėti nuomonės neturinčią visuomenę. Negalima iš žmonių daryti besmegenių. Tai politiniai ir komerciniai dalykai, neleidžiantys visuomenei turėti savo nuomonės“, – sako pašnekovas.
Viešųjų ryšių konsultantas prisimena viešųjų ryšių akciją, kai skolininkui iš paskos vaikščiojo zuikis. Akcija buvo labai veiksminga, tačiau A. Vasiliauskas sako, kad ji būtų buvusi veiksmingesnė, jei būtų tęsiama. Akcijos rengėjai galėjo numatyti, kokiose viešose vietose lankosi skolininkas, ir organizuoti, pavyzdžiui, kad į madų šou ar Vienos balių ateitų būrys žvėrių. Kol juos apsauga sugaudytų, praeitų laiko, o akcijos rengėjai parodytų, kad „čia yra tas, kuris vagia“.
„Manau, kad per artimiausius rinkimus viešųjų ryšių specialistai labiau akcentuos užsakovams kompleksinį požiūrį. Tada investicijos atsipirks“, – sako I. Vasiliauskas.
Prie juodųjų ryšių galima priskirti įvairias provokacijas, pavyzdžiui, provokuoti klerką paimti kyšį. Galima teigti, kad tai yra nemoralu, tačiau žmogus visada turi pasirinkimo teisę. Net provokuojamas sąžiningas žmogus kyšio nepaims. Jei paims, vadinasi, yra nesąžiningas ir gerai, kad buvo patikrinta, ar jis yra moralus.
„Jei yra bent mažiausia galimybė oponentui paduoti tave į teismą, nepriklausomai, koks bus rezultatas, viešųjų ryšių akcijos geriau nerengti“, – teigia pašnekovas.
Prieš Kalėdas politikai ir verslininkai ima rengti labdaros akcijas, žaisti žmonių jausmais, rašydami ar kalbėdami apie sergančius ar nuskriaustus vaikus. „Vienkartinės akcijos visuomenės požiūrio nepakeis. Jei nori padėti, turi padėti visą laiką“, – sako jis.
I. Vasiliauskas sako įžvelgęs juodąsias technologijas ir šalies automobilių versle. Anot jo, keli pasiturintys verslininkai dėl prestižo ir garbės įsigijo naujutėlaičių prabangių automobilių, tačiau vienas laisvalaikio centras įsigijo tokių pat automobilių ir ant jų užklijavo užrašus „Taksi“.
„Tai tikrų tikriausia juodoji viešųjų ryšių akcija. Ja parodyta, kad tokiu automobiliu gali važiuoti bet kas. Ką tada daro verslininkai? Jie nebeperka tokių automobilių ir, mano žiniomis, tos markės automobilių prekyba sustoja. „Kietas“ verslininkas nenori važinėti „Taksi“, – aiškina pašnekovas.
Ruoštis rinkimams – iš anksto
Ar Lietuvoje pakankamai stiprių viešųjų ryšių specialistų, kurie geba surengti tokias akcijas, pasinaudodami juodosiomis technologijomis, kad padėtų politikams tapti žinomais ir laimėti rinkimuose? I. Vasiliauskas sako, kad politiko Artūro Zuoko akcijos – pervažiavimas tanku per automobilį ar važinėjimas riedžiais – itin efektingai sukurti viešieji ryšiai. „Tai nuskambėjo itin plačiai, svarbiausia – akcijos nėra vienkartinės. A. Zuokas supranta, ką daro, jis supranta, kad banga gena bangą“, – sako pašnekovas.
A. Vasiliausko teigimu, pradėti dalyvauti rinkiminėje kovoje reikia prieš pusantrų metų. Atėjus rinkimams nebe laikas pristatyti save. Žmonės turi žinoti, kas tu, ką darai ir koks tavo „portfelis“. „Turi būti ryškus, nesvarbu, ką padarysi. Nubėgau maratoną, padėjau močiutei nukasti bulves, iškėliau vėliavą įkopęs į kalną. „Portfelis“ turi būti toks, kokiai grupei rinkėjų jis yra skirtas. Politikas turi žinoti, ką daro dabar ir ką padarys vėliau“, – sako jis.
Politikai dažnai tenori surengti smogiamąją akciją, o apie tęstinumą negalvoja. „Jie visi bėga į kūdikių namus, mokyklas ir žada pataisyti kelius. O kur jie buvo anksčiau? Reikia apgalvoti visus žingsnius. Kai nubėga dešimt politikų į kūdikių namus, bendroje informacijoje toks poelgis paskęsta“, – sako jis.
Oksana LAURUTYTĖ