Muzikiniai robotai, muzikos instrumentu paverstas žmogaus kūnas, oro burbuluose griežiantis styginių kvartetas – tik keli pavyzdžiai, ko galėtų tikėtis į šių metų „Jaunos muzikos“ festivalį balandžio 20-28 d. užklydęs klausytojas. Nešiojamieji kompiuteriai, vis sudėtingesnės programos seniai tapo neatsiejamais elektroninės muzikos atributais.
Tačiau, kaip teigia olandų elektroninės muzikos studijos „Steim“ atstovai, pernelyg dažnai griebiamasi jau turimų kompiuterių ar kuriami nauji, tarsi tai būtų vienintelė ir nepakeičiama priemonė. Tad naujas žvilgsnis į elektroninės muzikos garsų šaltinius – netradicinius e-muzikos instrumentus – gali tapti intriguojančiu iššūkiu ne tik kūrėjams, bet ir šios muzikos klausytojams.
Šiuolaikinio meno centre vyksiančiame festivalyje laukia kūrėjai iš žymiausių Belgijos ir Nyderlandų elektroninės muzikos studijų su savais novatoriškais muzikos instrumentais ir specialiomis programomis. Bendradarbiaujant su „Logos“ fondu iš Belgijos į Lietuvą atkeliauja net du projektai: „Žmogus ir mašina“ (balandžio 25 d.) bei „Kompiuteriu kontroliuojamas fortepijonas“ (balandžio 26 d.). Pirmojo projekto autoriai – ansamblis
Išskirtinis dėmesys žmogaus kūno „intelektui“ – lytėjimui – tai itin pabrėžia bene vienintelis pasaulyje nepriklausomas gyvosios elektronikos centras „Steim“, įsikūręs Amsterdame. „Žmogiškas požiūris į technologijas“ puikiai atsiskleidžia šio centro kūrėjų idėjose žmogaus kūną panaudoti kaip unikalų muzikinį instrumentą. Kaip veikia žmogaus raumenų įtampą fiksuojanti ir ją garsais paverčianti sistema arba kaip Tai-či pratimus primenantys judesiai virsta pulsuojančiais elektroniniais skambesiais, bus galima ne tik išgirsti, bet ir pamatyti balandžio 27 d. koncerte „eSENSORIKA“.
Programa VeNICE (balandžio 24 d.) bus tarsi kelionė po nepatirtas garsų ir emocijų erdves su nežinoma pabaiga, į kurią pakvies „psichodelinio post-industrial“ projektas „Girnų giesmės“, paskelbtas nugalėtoju eksperimentinės muzikos kategorijoje Lietuvos alternatyviosios muzikos apdovanojimuose A.LT 2006, bei europietiškosios elektronikos žvaigždė Fennesz, žavintis gerbėjus vizionieriškais naujųjų elektroninės ir gitarinės muzikos tendencijų deriniais. Šalia kompozicijų iš paskutiniojo Fennesz’o bestselerio „Venice“ (2004) Lietuvos klausytojai gaus retą progą išgirsti daug muzikos iš naujo, dar neišleisto jo albumo.
Lietuviškoji festivalio dalis sutelkta iš esmės į du koncertus – „MULTIMEDIA.LT“ (balandžio 21 d.) ir „ELECTROLIT“ (balandžio 28 d.). Didžioji dalis šiose programose skambėsiančių kūrinių – specialūs festivalio užsakymai. Juos įgyvendinant pasitelkiami ne vien kompiuteriai, sintezatoriai ir gyvoji elektronika, derinami su įprastais akustiniais garso šaltiniais (pavyzdžiui, balsu Mariaus Baranausko kompozicijoje arba fagotais Lino Paulauskio ir Ryčio Mažulio kūriniuose), bet ir kitokie, įvairūs ir netikėti „instrumentai“ – pavyzdžiui, 5,52 kg metaliniai svareliai (Arturo Bumšteino „Svorio perkėlimas“), oro skulptūros-burbulai (Justės Janulytės ir Dovydo Klimavičiaus „Kvėpuojanti muzika“) ar net gyvosios gamtos „artistai“ (Vytauto V. Jurgučio „Zoo Zoom“).
Vienu iš lietuviškos programos bendraautorių neabejotinai galima laikyti styginių kvartetą „Chordos“, šiemet švenčiantį kūrybinės veiklos dešimtmetį. „Chordos“ koncertai, kuriuose styginių akustika patirs įvairiausias elektronines metamorfozes, „Jaunos muzikos“ festivalį ir pradės, ir užbaigs. Atidarymo vakarą (balandžio 20 d.) skambės pasaulinė XX a. klasika (Steve’o Reicho „Different Trains“ ir George’o Crumb’o „Black Angels“), o paskutinei festivalio dienai (balandžio 28 d.) rengiamos šviežiausios ir netikėčiausios lietuviškos premjeros-dedikacijos (be jau minėtos Justės Janulytės ir Dovydo Klimavičiaus kompozicijos, dedikuotos būtent „Chordos“ kvartetui, taip pat – Šarūno Nako „Also sprach Balakauskas“ ir bendras Antano Jasenkos bei Antano Kučinsko projektas „Anapus Čiurlionio“).
Festivalį ŠMC erdvėse taip pat papildys Vladimiro Tarasovo instaliacija „Pirmoji upė“ (jos atidarymas – balandžio 27 d., 18 val.), irgi specialiai kurta „Jaunos muzikos“ savaitei. O baigiamąjį vakarą pratęs įdomiausių Lietuvos klubinės elektronikos kūrėjų vėlyvas koncertas eFINE (balandžio 28 d., 22 val.), masinantis didele stilių įvairove, drąsiais eksperimentais ir užvedančiais ritmais bei užtikrintu gerų emocijų krūviu.
Festivalį rengia Lietuvos kompozitorių sąjunga
Festivalio programa
Balandžio 20 d., penktadienis, 19 val.
ELEKTROCHORDOS
Styginių kvartetas „Chordos“ ir elektronika (Lietuva)
Ezequiel Viñao – La noche de las noches
George Crumb – Black Angels
Steve Reich – Different Trains
Styginių kvartetą „Chordos“, šiemet švenčiantį kūrybinės veiklos dešimtmetį, neabejotinai galima laikyti vienu iš lietuviškos programos bendraautorių. „Jaunos muzikos“ festivalio atidarymo koncerte styginių akustika patirs įvairiausias elektronines metamorfozes atliekant pasaulinę XX a. klasiką – Steve‘o Reicho „Different Trains“ ir George‘o Crumbo „Black Angels“.
Balandžio 21 d., šeštadienis, 19 val.
MULTIMEDIA.LT
Lietuvių e muzikos premjeros
Linas Paulauskis – Die einzige Chance, mich zu erreichen
Vytautas V. Jurgutis – Zoo Zoom
Rytis Mažulis – Musica falsa
Marius Baranauskas – Vidinis balsas
Arturas Bumšteinas – Svorio perkėlimas
Didžioji dalis šioje programoje skambėsiančių kūrinių – specialūs festivalio užsakymai. Juos įgyvendinant pasitelkiami ne vien kompiuteriai, sintezatoriai ir gyvoji elektronika, derinami su įprastais akustiniais garso šaltiniais (pavyzdžiui, balsu Mariaus Baranausko kompozicijoje arba fagotais Lino Paulauskio ir Ryčio Mažulio kūriniuose), bet ir kitokie, įvairūs ir netikėti „instrumentai“ (pavyzdžiui, 5,52 kg metaliniai svareliai Arturo Bumšteino kompozicijoje „Svorio perkėlimas“ arba gyvosios gamtos „artistai“ Vytauto V. Jurgučio kompozijoje-instaliacijoje „Zoo Zoom“).
Balandžio 24 d., antradienis, 19 val.
VeNICE
Girnų giesmės (Lietuva)
Fennesz (Austrija)
Šis vakaras – tarsi kelionė po nepatirtas garsų ir emocijų erdves su nežinoma pabaiga, į kurią pakvies „psichodelinio post-industrial“ projektas „Girnų giesmės“, paskelbtas nugalėtoju eksperimentinės muzikos kategorijoje Lietuvos alternatyviosios muzikos apdovanojimuose A.LT 2006, bei europietiškosios elektronikos žvaigždė Fennesz, žavintis gerbėjus vizionieriškais naujųjų elektroninės ir gitarinės muzikos tendencijų deriniais. Šalia kompozicijų iš paskutiniojo Fennesz‘o bestselerio „Venice“ (2004) Lietuvos klausytojai gaus retą progą išgirsti daug muzikos iš naujo, dar neišleisto jo albumo.
Balandžio 25 d., trečiadienis, 19 val.
MUZIKINIAI ROBOTAI
Logos’ M&M Orchestra (Belgija)
Projektas „Žmogus ir mašina“
Godfried-Willem Raes – Paradiso
Moniek Darge, Kristof Lauwers – Litouwse Lente
Godfried-Willem Raes – Fall'95 Vilnius
Kristof Lauwers – Huhtikuu
Sebastian Bradt – Séance
Karel Goeyvaerts – Aquarius Tango
Moniek Darge, Kristof Lauwers – Horizon
Kristof Lauwers – Vib-rt-H.50
Kris De Baerdemacker – Study #23
Godfried-Willem Raes – Picradar Study
Bendradarbiaujant su Gente (Belgija) įsikūrusiu „Logos“ fondu, „Jaunos muzikos“ klausytojams pristatomas šio fondo ansamblio
Balandžio 26 d., ketvirtadienis, 19 val.
SUPER PIANO
Logos Foundation (Belgija)
Projektas „Kompiuterinis fortepijonas“
Conlon Nancarrow – Etiudas #21
Conlon Nancarrow – Etiudas #12
Jonas Jurkūnas – Evidence #2
Conlon Nancarrow – Etiudas #3a1
Conlon Nancarrow – Etiudas #3b
György Ligeti – Hungarian Rock
Godfried-Willem Raes – Totems (iš ciklo „Jumpy Variations“)
Conlon Nancarrow – Etiudas #25
Conlon Nancarrow – Etiudas #1
Conlon Nancarrow – Etiudas #36
Rytis Mažulis – Madam Koch meditacija
Conlon Nancarrow – Etiudas #41
Conlon Nancarrow – Etiudas # 10
Conlon Nancarrow – Etiudas #40a
Conlon Nancarrow – Etiudas #47
Antrojo „Logos“ fondo projekto centre – mechaninės muzikos klasika: kompiuterinis fortepijonas ir legendiniai Conlono Nancarrowo etiudai pianolai. Programoje girdėsime ir lietuviškų kompozicijų, tarp jų – Ryčio Mažulio fraktalinę meditaciją kompiuteriniam fortepijonui.
Balandžio 27 d., penktadienis, 18 val.
INSTALIACIJA
Vladimir Tarasov – Pirmoji upė
Balandžio 27 d., penktadienis, 19 val.
eSENSORIKA
STEIM (Olandija)
Žymaus elektroninių instrumentų ir eksperimentinės muzikos instituto menininkų koncertas
Takuro Mizuta Lippit (dj sniff), Keir Neuringer
Tom Tlalim, Robert van Heumen
Atau Tanaka
Išskirtinis dėmesys žmogaus kūno „intelektui“ – lytėjimui – tai itin pabrėžia bene vienintelis pasaulyje nepriklausomas gyvosios elektronikos centras STEIM, įsikūręs Amsterdame. „Žmogiškas požiūris į technologijas“ puikiai atsiskleidžia šio centro kūrėjų idėjose žmogaus kūną panaudoti kaip unikalų muzikinį instrumentą. Šiame projekte bus galima ne tik išgirsti, bet ir pamatyti, kaip veikia žmogaus raumenų įtampą fiksuojanti ir ją garsais paverčianti sistema arba kaip Tai-či pratimus primenantys judesiai virsta pulsuojančiais elektroniniais skambesiais.
Balandžio 28 d., šeštadienis, 19 val.
ELECTROLIT
Styginių kvartetas „Chordos“ ir elektronika (Lietuva)
Šarūnas Nakas – Also sprach Balakauskas
Antanas Jasenka, Antanas Kučinskas – Anapus Čiurlionio
Justė Janulytė, Dovydas Klimavičius – Kvėpuojanti muzika
Paskutinei festivalio dienai styginių kvartetas „Chordos“ parengė šviežiausias ir netikėčiausias lietuviškas premjeras-dedikacijas. Skambės „Chordos“ kvartetui dedikuota Justės Janulytės ir Dovydo Klimavičiaus kompozicija „Kvėpuojanti muzika“ oro skulptūrose-burbuluose griežiančiam styginių kvartetui, taip pat didiesiems lietuvių kompozicijos autoritetams – Osvaldui Balakauskui paskirta Šarūno Nako kompozicija „Also sprach Balakauskas“ ir M.K.Čiurlioniu kaip atspirties tašku besiremiantis bendras Antano Jasenkos bei Antano Kučinsko projektas „Anapus Čiurlionio“.
Balandžio 28 d., šeštadienis, 22 val.
eFINE
Žinomų Lietuvos klubinės elektronikos kūrėjų koncertas
IJO
Dublicate
FusedMARc
Ashoka After Sound
Mookid
Festivalio pabaigai – įdomiausi lietuviškosios elektronikos atstovai vienoje scenoje, drąsūs eksperimentai ir užvedantys ritmai, didžiulė stilių įvairovė ir užtikrintas gerų emocijų krūvis.