Vargu, ar šis teiginys gali būti taikomas Lietuvos gyventojams, tačiau, anot „Times“, Vakaruose automobilių pramonės ateities planus koreguoja tūkstantmečio vaikų požiūris į nuosavas transporto priemones.
Automobilių pardavėjai tikisi, kad per artimiausius dešimt metų 40 proc. visų naujų automobilių nupirks Y kartos atstovai. Tokias prognozes gali pakoreguoti Y kartos tarpe plintantis požiūris, neskubėti įsigyti nuosavo automobilio.
Didžiausios pasaulyje automobilių dalijimosi kompanijos „Zipcar“ vadovas Scottas Griffithas sako, kad Y kartos jaunuoliai visai kitaip vertina galimybę įsigyti automobilį nei jų tėvai ar vyresni broliai ir seserys.
„Tūkstantmečio vaikų gyvenimo būdas yra kitoks, automobilis jų gyvenime neužima itin svarbios vietos“, - sako S. Griffithas. Anksčiau paprašius įvardinti mėgstamiausius prekės ženklus vakariečiai netrukdavo paminėti vienos ar kitos automobilio markės, tačiau Y kartos atstovai į automobilį žiūri kur kas pragmatiškiau nei ankstesnės kartos. Rinkdamiesi tarp išmaniojo telefono ir automobilio prekės ženklo, pirmenybę jie teikia telefono gamintojui. Tuo tarpu automobilis tūkstantmečio vaikams labiau asocijuojasi tik su transporto priemone, o ne įvaizdžio dalimi.
Žinoma, verta suabejoti tokiais teiginiais, nes juos gina automobilių nuomos atstovas, kuris yra suinteresuotas, kad kuo daugiau žmonių atsisakytų nuosavo automobilio. Vis dėlto statistika rodo, kad Vakaruose mažėja jaunuolių, turinčių vairuotojo pažymėjimą. Atlikus apklausas aiškėja, kad daugėja jaunimo, kuris domisi alternatyviomis transporto priemonėmis. Sukūrus tinkamą infrastruktūrą dviratis, taksi ar viešasis transportas tenkina jaunosios kartos atstovus.
Tuo tarpu X kartos atstovai, kurie baigė aukštąsias mokyklas praėjusio amžiaus dešimtojo dešimtmečio viduryje vis dar pamena, kaip ambicingi jaunieji specialistai svajojo apie savo pirmąjį trečios klasės BMW. Šiandienos studentai tokius troškimus vertina ironiškai. Jaunimo tarpe plinta tendencija neigiamai vertinti tuos, kurie būdami jauni savo svajones apriboja siekiu kuo greičiau įsigyti naują ir šaunų automobilį. Anot jų, toks požiūris gali būti priimtinas tik jų tėvams arba verslo ir finansų pasaulio atstovams, o ne madingam šiuolaikiškam jaunimui.
Y kartos tarpe turėti automobilį tampa tiesiog nemadinga. Jų vertinimu investicijos į automobilį neatsiperka.
Automobilių pramonės analitikas Nicolas Meilhanas, dirbantis Prancūzijoje, pritaria tokiam požiūriui ir teigia, kad Y kartos atstovų tarpe matyti aiškus vertybių perkainojimas. Y karta mieliau nuomotųsi automobilį. Dėl šios priežasties automobilių verslo modelis gali sulaukti tam tikrų pokyčių, kurie bus susiję su transporto nuomos plėtra.
Y karta neigiamai vertina tuos žmones, kurie savo statusą visuomenėje bando pabrėžti demonstruodami aukštos klasės automobilį. Naujoji karta rūpinasi ekologija, todėl, jų nuomone, viešasis transportas, dviratis ar kitos alternatyvios transporto priemonės simbolizuoja ne skurdą ir žemą socialinį sluoksnį, bet aukštą savimonės lygį.
Y kartos požiūris į nuosavus automobilius yra priklausomas nuo miesto, kuriame gyvenama infrastruktūros. Bostone, Vašingtone, Niujorke ir San Franciske Y karta turi kur kas daugiau galimybių savo įsitikinimus išreikšti ne tik žodžiais, bet ir veiksmais, nes šiuose miestuose yra išvystytas patogus viešasis transportas ir kuriama patraukli ekologiško transporto infrastruktūra. Tuo tarpu Denveryje, Los Andžele ar Hiustone Y kartos idealų propaguotojams tenka susitaikyti su rūsčia realybe ir važinėtis automobiliais, nes šie miestai neskuba investuoti į alternatyvų transportą.
Kaip manote ar Lietuvoje Y kartos požiūris į nuosavus automobilius gali išpopuliarėti?