Atvirame interviu vokiečių „formula1.de“ portalui legendinis „McLaren“ komandos vadybininkas Jo Ramirezas kalbėjo apie situaciją komandoje, Martino Whitmarsho atleidimą bei jo požiūrį į šiuolaikinę „Formulę-1“.
-Jūs esate geras buvusio „McLaren“ komandos vadovo Martino Whitmarsho draugas. Kodėl jis buvo priverstas pasitraukti?
-Labai gaila, bet M. Whitmarshas padarė dvi grubias klaidas. 2012 metų pabaigoje „McLaren“ turėjo vieną iš geriausių bolidų, kuris leisdavo laimėti lenktynes. 2013 m. taisyklės nesikeitė, bet jis reikalavo kurti visiškai naują bolidą, tuo įtikino technikus bei inžinierius. Tačiau bolidas išėjo nekonkurencingas. Antra jo klaida – konfliktas su Ronu Dennisu, kuris paprieštaravo naujo bolido kūrimui, bet M. Whitmarshas buvo tvirtai įsitikinęs, kad tik tai leis komandai progresuoti. Paprastai „McLaren“ puikiai vystosi bei tobulėja sezono metu, bet pernai to nebuvo. Dėl testų ribojimo buvo sunku ką nors tobulinti ir vytis lyderius. Rezultatas – komanda pirmą kartą nuo 1981 metų neiškovojo nė vieno podiumo, savininkai ir rėmėjai buvo labai nepatenkinti, todėl M.Whitmanrshas privalėjo pasitraukti.
-Komanda tai pat išsiskyrė ir su jūsų žemiečiu Sergio Perezu, į kurio vietą pakvietė talentingą jaunuolį Keviną Magnusseną. Nors paprastai „McLaren“ komanda pilotų po vieno sezono neatleidžia. Negi Sergio buvo toks blogas?
-Nors jo sezonas buvo pusėtinas, jis neblogai progresavo, bet komanda pradėjo ieškoti kažko panašaus į Lewisą Hamiltoną, piloto, kuris būtų greitesnis už Jensoną Buttoną. O S. Perezas neatitiko šių reikalavimų.
Be to, jis prastai bendravo su komanda, kartais elgėsi visai iššaukiančiai. Jis buvo labai nepopuliarus tarp inžinierių ir kitų komandos darbuotojų, O Ronas Dennisas reikalauja, kad pilotai būtų komandos dalimi ir apie ją galvotų tiek dieną, tiek ir naktį.
-Ar K. Magnussenas atitinka šiuos reikalavimus?
-Taip, jo požiūris yra gana europietiškas, tai labiau atitinka britišką komandos dvasią. S. Perezas buvo labai panašus į P. Montoją, kuris irgi ilgai neužsilaikė „McLaren“. Kiltų klausimas – kodėl Lotynų Amerikos pilotai ilgai neužsibūna šioje komandoje? Atsakymas – tai ne visai tiesa. Imkime Ayrtoną Senną, kuris daug metų važiavo už „McLaren“. Bet jo mentalitetas buvo visai kitoks. Jis buvo labai protingas ir gerai žinojo, ko iš jo nori komanda.
-A. Senna visuomet būdavo susikoncentravęs tik lenktynėms?
-Taip, jis toli gražu ne S. Perezas. Aš dažnai kritikuoju S. Perezą žiniasklaidoje, be ne kaip lenktynininką, o kaip žmogų, nemokantį integruotis į komandą. Man ne kartą dviejų komandų vadovai („McLaren“ ir „Sauber“) yra sakę, kad jei jis nepasikeis, turės atsisveikinti su „Formule-1“. Be to, Sergio dažnai skundžiasi britų spauda, tai jam irgi nepadeda. Jis ne kartą atsisakė bendrauti su anglų žurnalistais, kurie manęs klausė, ar jam su galva viskas gerai? Aukšto lygio sporte būtina mokėti dirbti su žurnalistais, nes spauda gali tiek padėti jauno piloto karjerai, tiek ir ją visiškai sužlugdyti. Šiandien nepakanka būti vien greitu lenktynininku: privalu būti protingam, gerai dirbti su komanda ir bendrauti su spauda.
-Dar vienas meksikietis Estebanas Gutierrezas kartais irgi elgiasi tarsi mokinukas?
-Taip, tai tiesa. Jis yra geras pilotas, bet turi žengti kitą žingsnį. Be to, jis neturi natūralios agresijos, kokią turi L. Hamiltonas ir F. Alonso.
-Daugelį sirgalių nuvylė šių metų variklių garsas?
-Gyvenime prie visko priprantama, bet man F-1 garso irgi labai trūksta. Jis visai nepanašus į buvusiųjų turbomotorų. Manau, kad jei būtų atsisakyta degalų taupymo ir būtų padidinti variklio sūkiai, garsas būtų visai padorus. B. Ecclestone‘as teisingai sako, kad į bilieto kainą įeina ir garsas, o šiandien boksuose mechanikai gali ramiai susikalbėti. Manau, kad šiemet iš žiūrovų atėmė vieną labai svarbią lenktynių dalį. Iš kitos pusės, sirgaliai pripras ir kitą sezoną apie variklių garsą jau nekalbės. Bet šiandien tai yra blogai, blogai yra ir su kitais reikalais.
Kodėl F-1 varžybose toks svarbus FIA vaidmuo? Prieš 40 metų ši federacija egzistavo tik popieriuje, šiandien ji – tai keli šimtai žmonių per GP lenktynes ir jų užimti du didžiausi pastatai. Pilotai moka milžiniškus pinigus už licencijas – S. Vetteliui, kaip pasaulio čempionui, šiemet ji kainavo daugiau nei 100 tūkst. eurų.
-Dažnai kritikuojamos ir milžiniškos baudos, gaunamos lenktynių įkarštyje?
-Taip, baudų yra per daug. E. Gutierrezas gavo 10 pozicijų baudą už nepritvirtintą ratą, nors jo pačio jokio nusižengimo nebuvo, už tai atsakinga komanda. Imkime Kimio Raikkoneno avariją Silverstoune. Jis išvažiavęs iš trasos, nenorėjo prarasti laiko ir greičiau sugrįžti į trasą, todėl prarado bolido kontrolę. Per šį įvykį galėjo susižaloti ne tik jis pats, bet ir F. Massa, o suomiui nebuvo pritaikytos jokios sankcijos. Aš apie tai parašiau Derekui Warwickui, kuris dažniausiai atlieka pakviestojo teisėjo funkcijas ir jis sutiko, kad K. Raikkoneną būtina nubausti. Bet Silverstoune pakviestuoju teisėju buvo Nigelas Mansellas...
Skiriant baudas nėra jokio nuoseklumo. „Ferrari“ pilotas padaro klaidą, sukelia pavojingą situaciją ir lieka nenubaustas... Tačiau jei šioje vietoje būtų, pavyzdžiui, R. Grosjeanas ar P. Maldonado, esu tikras, kad jie gautų rimtas baudas, tarkime, praleisti Vokietijos GP. Šiandien yra susimaišę akcentai – baudos ir saugumas. Per daug žmonių dalyvauja šiuos procesuose ir kiekvienas save laiko labai svarbia persona. Juk FIA turi pateisinti savo egzistavimą. B. Ecclestone‘as labai daug padarė „Formulės 1“ vystymuisi, bet jo klaida ta, kad jis leido per daug šiame sporte dalyvauti FIA.
-Labai padidėjo ir automobilių gamintojų įtaka?
-Tai tiesa, tačiau didieji koncernai labai reikalingi „Formulei-1“ – tik jie sugeba pilnai finansuoti šį čempionatą, turint galvoje tai, kokie tai dideli pinigai.
-Kai kas galvoja, kad būtina sugrąžinti buvusiąją F-1 lenktynių dvasią?
-Taip, būtina šia prasme atsibusti. Bet atminkime, kad B. Ecclestone‘as šiandien nėra toks stiprus, kaip anksčiau, jam trukdo ir teismas Vokietijoje. Manu, kad jo dienos „Formulėje-1“ jau suskaičiuotos, bet kas bus jo įpėdiniu? Norint, kad sugrįžtų senoji lenktynių dvasia, šį postą turi užimti ne politikas ir ne verslininkas, o lenktynininkas. Bernie visada buvo geras verslininkas, o iki to – neblogas pilotas, todėl jis „Formulę-1“ padarė tokią , kokią mes matome. Jo įpėdinio paieškos – labai didelė problema. Dar tuomet, kai aš buvau „McLaren“ nariu, Ronas Dennisas, Frankas Williamsas ir Kenas Tyrrellas galvojo, kas gali pakeisti B. Ecclestone‘ą. Tada jis kontroliavo absoliučiai viską, o minėti vadovai ginčijosi su juo dėl televizijų transliacijų pajamų – šiandien komandos gauna kur kas didesnę šio pyrago dalį.
-Frankas paliko savo vietą gerai apmokytai dukrai Claire, o štai Bernie praleido tokią progą?
-Taip, jam buvo būtina pagalvoti apie įpėdinį. Šiandien daugelis galvoja, kad su šiomis pareigomis gali susitvarkyti Christianas Horneris. Bet jiems reikia kartu padirbti kokios 3-4 metus, tik tuomet Ch. Horneris galėtų perimti pareigas. Tačiau aš nemanau, kad Ch. Hornerį domina šios pareigos.
-Ar galite pagalvoti, kad jau greitai iš „Formulės-1“ bus atimtas „sporto karalienės“ titulas?
-Nemanau, kad taip nutiks. Šiandien „Formulė-1“ yra labai stipri ir giliai integruota. Tai vienintelė globali lenktynių serija. Le Manas yra gražus, bet tai varžybos vienoje šalyje ir vieną kartą per metus. Tai, kas buvo padaryta B. Ecclestone‘o, yra šaunu – komandos gali dirbti su milžiniškomis globaliomis verslo kompanijos, nors yra ir negatyvių momentų.
Būtina išsaugoti F-1 patrauklumą Europoje. Aš mačiau, kiek daug žmonių atėjo į Austrijos GP etapą, malonu, kad į kalendorių sugrįžo klasikinis europietiškas etapas. Manau, kad iš to bus padarytos išvados. „Formulės-1“ vieta yra Europa, kur labai sena automobilių sporto kultūra. Azijos etapai atneša didžiulius pinigus pirmus kelis metus, o kas toliau? Ten žmonės nustoja lankyti lenktynes, o Europoje žmonių niekada nemažėja.