Ryšių su visuomene specialistų veikla įgauna vis didesnę reikšmę Lietuvos politiniame gyvenime, nors kol kas ji dar menkai suprantama, konstatavo šalies politologai, ryšių su visuomene bei žiniasklaidos atstovai, penktadienį (05.23) susirinkę į Atviros Lietuvos fondo surengtą diskusiją "Viešumo plotmės Lietuvoje: politinė komunikacija ir informacija".
Pasak renginyje kalbėjusio bendrovės "Viešųjų ryšių partneriai" direktoriaus Mykolo Katkaus, lūžis viešųjų ryšių srityje įvyko po prezidento rinkimų, nes iki tol šios srities specialistų paslaugomis nebuvo sistemingai naudojamasi. Specialisto nuomone, tik dabar suprasta, kad intensyvi viešųjų ryšių kompanijų veikla yra reikšmingesnė nei politologų diskusijos.
"Formuojamas įvaizdis ir ideologija yra svarbiau nei politinės programos, kurių niekas neskaito", - tvirtino M. Katkus.
Pasak jo, ryšių su visuomene specialistų konsultuojami politikai rūpinasi, ką apie juos mano eiliniai piliečiai, o ne akademikai ir apžvalgininkai. Būtent pastarieji, M. Katkaus nuomone, nusivylę praėjusių prezidento rinkimų rezultatais, "demonizavo" viešųjų ryšių ekspertų veiklą.
Tačiau "Viešųjų ryšių partnerių" direktorius pažymėjo, kad ryšių su visuomene specialistai nesistengia kontroliuoti viso informacijos srauto žiniasklaidoje. Pasak jo, tai prieštarautų viešųjų ryšių principams.
"Pagrindinis viešųjų ryšių bruožas yra siekis nukreipti informacijos srautą, tačiau ne jį valdyti. Pasitenkinama siekiu tinkamai sudėlioti akcentus", - sakė M. Katkus.
Su šia mintimi nenorėjo sutikti diskusijoje dalyvavęs Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto docentas Lauras Bielinis. Pasak politologo, vykstant rinkimų kampanijoms politikai žiniasklaidos pagalba bando pakeisti piliečių supratimą. Kas sugeba tai padaryti, padidina savo šansus laimėti.
"Valdyti situaciją reiškia valdyti masinės komunikacijos kanalus", - tvirtino L. Bielinis.
Jo įsitikinimu, įvaldę rinkimų technologijas politikai gali pakeisti piliečių požiūrį į save. Pasak politologo, svarbiausia yra būti pastebimam, plačiai žinomam.
"Jau dabar, prieš artėjančius Seimo rinkimus, galime pastebėti politikų pastangas veikti žiniasklaidą ir su ja susitapatinti" - tvirtino L. Bielinis.
Atviros Lietuvos fondo surengtame seminare pranešimą skaitęs bendrovės "DDB & Co ir Katkevičius" direktorius Aurelijus Katkevičius viešųjų ryšių specialistų darbą pavadino "taikomąja mitokūra". Pasak jo, šią veiklą galima apibūdinti kaip sąmoningą mitų kūrimą visuomenėje. Tačiau, M. Katkevičiaus nuomone, tai yra neišvengiama.
"Manipuliuojame mes visi, tačiau vieni remiasi technologijomis, o kiti nuojautomis ir talentu", - įsitikinęs ryšių su visuomene specialistas.
Seminaro prelegentų išsakytos mintys sulaukė karštos klausytojų reakcijos. Gausiai susirinkę politikai, mokslo bei žiniasklaidos atstovai gyvai aptarinėjo didėjančią viešųjų ryšių įtaką šalies politiniams procesams, svarstė, kokie galėtų būti to padariniai ateityje.
ELTA