Vytenis Radžiūnas, LRT.lt
Naują mechaninį rankinį laikrodį prekybos centre įsigijusi kaunietė nesitikėjo, kad, užuot mėgavusis puošniu ir naudingu daiktu, teks vieną po kito rašyti skundus dėl gedimų. Kelis šimtus litų kainavęs laikrodis davė pamoką, kaip gerai reikia išmanyti vartotojo teisių vingrybes. Tuo metu Vartotojų teisių apsaugos tarnyba pirkėjus ragina nepamiršti savo teisių ir primena pagrindines.
Pasakė, kad nemoka nešioti laikrodžio
„Birželio mėnesį Kauno prekybos centre „Akropolis“ įsikūrusioje parduotuvėje „Auksvora“ įsigijau rankinį laikrodį. Nepraėjus trims mėnesiams laikrodis sustojo, kreipėmės į parduotuvę dėl garantinio aptarnavimo. Tąkart laikrodis buvo išvalytas, atliktas jo testavimas ir mums grąžintas.
Po kurio laiko laikrodis vėl sustojo ir kreipiausi į pardavėją dėl nekokybiškos prekės. Man atsakė, kad laikrodis yra geros būklės ir aš pati nemoku jo nešioti, nes jame yra mechanizmas, kuris užsiveda nuo rankos judesio. Pardavėja pati prisuko laikrodį ir grąžino mums nešioti“, – LRT.lt tinklalapiui situaciją pasakojo kaunietė Jolita S.
Tačiau pardavėjos prisuktas laikrodis ir toliau stojo, o pirkėja, nusprendusi, kad laikrodis jau yra taisytas ir toliau juo tinkamai naudotis negali, nusprendė susigrąžinti už jį sumokėtus 349 Lt. Kaunietė nusprendė kreiptis į Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos Kauno skyrių, kuris išnagrinėjo prašymą ir pateikė atsakymą.
„Dėl laikrodžio gedimo buvo kreiptasi į sertifikuotą šveicariškų laikrodžių meistrą. Ekspertizės akte nurodoma, kad, apžiūrint laikrodį, pastebėtas sekundžių rodyklės pokrypis stiklo atžvilgiu (lietėsi) ir balanso plaukas buvo blogoje padėtyje. <...> Pagal atliktos ekspertizės išvadą, tikslios priežasties, kodėl įvyko defektai, nustatyti nepavyko. Laikrodis yra tinkamas naudoti pagal paskirtį“, – rašoma akte. Moteris nebenorėjo nešioti kelis kartus gedusio laikrodžio, todėl nusprendė kreiptis į Valstybinę ne maisto produktų inspekciją prie Ūkio ministerijos.
Įmonė norėjo dar vienos ekspertizės
Valstybinė ne maisto produktų inspekcija prie Ūkio ministerijos, gavusi kaunietės skundą, panaikino Kauno skyriaus patikrinimo akto išvadą ir pripažino kaunietės skundą pagrįstu. Inspekcija pasiūlė pardavėjui UAB „Auksvora“ tenkinti pirkėjos prašymą ir sugrąžinti pinigus už sumokėtą nekokybišką laikrodį.
Tačiau su tokiu nuosprendžiu nebesitaikstė pati UAB „Auksvora“, kuri nesutiko su inspekcijos sprendimu dėl šio laikrodžio netinkamos kokybės ir paprašė laikrodį pateikti pakartotinei ekspertizei.
Inspekcijos Vilniaus skyrius organizavo pakartotinę laikrodžio ekspertizę ir buvo pateikta išvada, kad laikrodis atitinka gamintojo techninėje dokumentacijoje nurodytus kokybės reikalavimus.
Inspekcijos nuomone, kadangi laikrodis „apskritai yra techniškai sudėtinga prekė, o laikrodžio pirmos ekspertizės akte įvardinti defektai lengvai pašalinami, šiuo atveju pašalinti nurodytus laikrodžio defektus.“ Pardavėjui buvo pasiūlyta pratęsti laikrodžio garantijos terminą tam laikotarpiui, kuriuo vartotoja laikrodžiu nesinaudojo.
Gali pratęsti garantiją 2 mėn.
Tuo metu parduotuvės „Auksvora“ vadovė Daiva Garnelienė LRT.lt tinklalapiui komentavo, kad šis rankinis laikrodis neturi garantinio broko ir jį „pirkėja, matyt, nepakankamai nešioja“.
Parduotuvės vadovė tikino, kad gali pratęsti garantiją, kol laikrodis buvo taisomas. „Tai nėra problema. Tarnyba nustatė, kad nėra gamyklinio broko, atsakymą gavo abi pusės ir manęs geranoriškais pagrindais prašo, kad pora mėnesių pratęstume garantiją. Tai mes galime padaryti ir tai nėra problema“, – tikino D. Garnelienė.
Komentaras. Audronė Kaušylienė, Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos Teisėkūros ir personalo skyriaus vedėja:
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba pažymi, kad tuo atveju, jeigu parduotas daiktas neatitinka jam keliamų kokybės reikalavimų ir pardavėjas su pirkėju šių trūkumų nebuvo aptaręs iki pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo, pirkėjas turi teisę savo pasirinkimu reikalauti iš pardavėjo: 1) pakeisti netinkamos kokybės daiktą tinkamos kokybės daiktu; 2) atitinkamai sumažinti prekės kainą; 3) per protingą terminą neatlygintinai pašalinti daikto trūkumus; 4) atlyginti daikto trūkumų pašalinimo išlaidas, jeigu pardavėjui per protingą terminą jų nepašalinus trūkumus pašalino pirkėjas pats ar trečiųjų asmenų padedamas; 5) vienašališkai nutraukti sutartį ir pareikalauti grąžinti sumokėtą kainą.
Šios vartotojo teisių gynimo priemonės suteikia teisę jam pagal savo asmeninius poreikius ir interesus pasirinkti vieną iš jų. Teisė pasirinkti vieną iš alternatyvių reikalavimų yra suteikta būtent vartotojui, o ne pardavėjui. Vartotojas dėl atsiradusių prekės trūkumų turi teisę kreiptis į pardavėją per dvejus metus nuo prekės įsigijimo dienos (net ir tuo atveju, jeigu pardavėjas nustato prekei trumpesnį nei dvejų metų garantijos terminą).
Pažymėtina, jog sutikimas prekę palikti garantiniam remontui laikytinas vartotojo pasirinkimu neatlygintinai pašalinti prekės trūkumus. Taigi, jeigu vartotojas sutiko priduoti prekę remontui, tuo pačiu metu kelti pardavėjui kito reikalavimo (pvz. grąžinti sumokėtus pinigus) dėl tų pačių prekės trūkumų jis nebegali, o suremontuotą prekę privalo atsiimti iš garantinio serviso. Atsiradus naujiems prekės trūkumams arba atsinaujinus seniesiems, vartotojas vėl turi teisę savo pasirinkimu kelti reikalavimą pardavėjui.
Tuo atveju, kai pardavėjas nesutinka tenkinti vartotojo keliamo reikalavimo arba per nustatytą terminą nepateikia vartotojui atsakymo į jo raštišką prašymą, vartotojas turi teisę kreiptis į Valstybinę ne maisto prekių produktų inspekciją prie Ūkio ministerijos, kuri, nustačiusi, jog vartotojo prašymas dėl prekės netinkamos kokybės yra pagrįstas – siūlo pardavėjui per nurodytą terminą tenkinti vartotojo reikalavimą.