Portalas tv3.lt sulaukė nusistebėjusios vilnietės klausimo, kodėl privačioje šeimos klinikoje kainoraštyje nurodytos paslaugų kainos numatytos ir prisirašiusiems pacientams.
„Juk tokias pačias paslaugas poliklinikoje suteikia nemokamai, čia irgi turėtų būti taip pat, o dabar įsigudrina nulupti dar po 5 eurus kiekvieną kartą. Kaip taip gali būti?“ – piktinosi ji.
Po užklausos kainynas pasikeitė
Iš tiesų – dar ketvirtadienį atsidarius minėtos klinikos kainyną matyti, kad tiek gyva šeimos gydytojo konsultacija, tokie tyrimai kaip elektrokardiograma, spirometrija, ausų praplovimas esą papildomai kainuoja 5 eurus.
Taip pat prie šios kainos žvaigždute nurodytas paaiškinimas: „Kaina pasirinkus įstaigos standartus. Čia pateikiamos kainos pagal įstaigos standartus, kuriais remiantis teikiamos kokybiškos sveikatos priežiūros paslaugos, užtikrinančios paciento saugą ir paslaugų teikimo operatyvumą, kompleksiškumą, efektyvų ištyrimą naudojant patikimų gamintojų įrangą, naujausios kartos preparatus, turinčius mažiausią nepageidaujamą poveikį, taikant geresnę slaugą ir skiriant ypatingą dėmesį.
Pagal LR sveikatos sistemos įstatymą (49 straipsnio 5 dalis), jei pacientai savo iniciatyva pasirenka brangiau kainuojančias paslaugas, medžiagas, procedūras, tai šių paslaugų, medžiagų, procedūrų faktinių kainų ir nemokamų paslaugų, medžiagų, procedūrų bazinių kainų skirtumą jie sumoka patys ministerijos nustatyta tvarka. Jei pacientai, turintys teisę į nemokamas asmens sveikatos priežiūros paslaugas, savo iniciatyva pasirenka papildomas paslaugas ar procedūras, šių paslaugų ar procedūrų kainą jie sumoka patys.“
Pasiteiravus klinikos, kuo remiantis galėjo atsirasti toks paslaugos mokestis, ji tik padėkojo už gautą pastebėjimą. Tačiau kitą dieną svetainėje atsirado kainyno pokyčių – nurodyta, kad minėtos paslaugos nieko nekainuoja.
Sako, kad įsivėlė techninė klaida
Perklausus, kodėl atsirado pasikeitimų – ar pasikeitė kainų politika, ar ankstesnės sumos buvo klaidingos, įstaigos atstovė teigė, kad tiesiog buvo įsivėlusi techninė klaida, o prirašytiems pacientams už minėtas paslaugas mokėti tikrai nereikia.
„Kainos buvo nurodytos, bet po to pagal visas tvarkas ir įstatymus liepėme pakeisti, bet nebuvo sureaguota, kaip greitai mes tikėjomės. Kadangi atostogų metas, turbūt buvo kiek įstrigę pakeitimų darbai. Tikrai nėra planuojama apmokestinti prisirašiusių pacientų už jokias paslaugas, kas jiems priklauso pagal visas tvarkas.
Yra tam tikri tyrimai, kurie yra mokami kaip visose kitose poliklinikoje ir klinikose. Bet šeimos gydytoja puikiai žino, kad pagal tvarkas priklauso nemokamai, tokios paslaugos kaip ausų plovimas, spirometrija nėra apmokestinama. Tai mūsų vidinė klaida, buvome ją pastebėję jau anksčiau, buvo duotas nurodymas sutvarkyti.
Kadangi mūsų apylinkė dar maža, viską keitėme, nesuskubome, o vakar po jūsų laiško pasižiūrėjome, kad niekas nėra padaryta, tad skubos tvarka susitvarkėme, kad nebūtų dezinformacijos nei pacientams, nei kažkam kitam. Jokie mokesčiai už priklausančias paslaugas nebuvo niekada imami, tai buvo kompiuterinė klaida“, – portalui tv3.lt aiškino „Innmed“ klinikos direktorės pavaduotoja Rasa Kašėtienė.
Pasak jos, mokamos paslaugos yra teikiamos privačiai besikreipiantiems pacientams, kurie nėra prisirašę prie įstaigos.
Kokios paslaugos nemokamos?
Valstybinė ligonių kasa (VLK) priminė, kad šeimos gydytojo normai priklausančios paslaugos privačioje šeimos klinikoje, sudariusioje sutartį su teritorine ligonių kasa (TLK), privalomuoju sveikatos draudimu apdraustiems žmonėms turi būti teikiamos nemokamai.
„Gydymo įstaigoms, su kuriomis TLK sudaro sutartis dėl pirminės ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo ir jų finansavimo, Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) lėšomis apmokama metinėmis bazinėmis kainomis, mokamomis už prirašytus gyventojus. Šeimos gydytojo paslaugas teikianti gydymo įstaiga prie jos prirašytiems pacientams privalo užtikrinti visapusišką nemokamą pirminę sveikatos priežiūrą, taip pat atlikti tyrimus, priskirtus šeimos gydytojo kompetencijai“, – komentavo VLK Paslaugų ekspertizės ir kontrolės skyriaus patarėja Nijolė Bijanskienė.
Išsamus sąrašas įstaigų, su kuriomis TLK yra sudariusios sutartis ir dėl kokių paslaugų, skelbiamas ligonių kasų svetainėje.
Primenama, kad šeimos gydytojai skiria tyrimus, norėdami pagrįsti diagnozę, nustatyti ligos eigą, pakoreguoti pradėtą gydymą, įvertinti jo efektyvumą.
„Į tyrimų, kuriuos gali skirti šeimos gydytojas, sąrašą įeina ir minėta spirometrija, ir elektrokardiograma (EKG). Taip pat šeimos gydytojas pagal savo kompetenciją gali išplauti sieros kamščius. Visi tyrimai, kuriuos pagal savo kompetenciją skiria šeimos gydytojas, turi būti atlikti nemokamai tiek kartų, kiek kartų jie paskirti.
Jeigu tyrimai skiriami profilaktiškai pagal ligų profilaktikos ir kontrolės tvarką, pavyzdžiui, EKG profilaktiškai suaugusiems pacientams atliekama vieną kartą per metus, vaikams – esant indikacijų. Jeigu žmogus pageidauja tyrimo, kuris neįtrauktas į šeimos gydytojo normą, turi už jį sumokėti. Daugiau apie šeimos gydytojo teikiamas paslaugas galima rasti čia“, – aiškino ligonių kasų specialistė.
Pirmiausia turi pasiūlyti nemokamą paslaugą
N. Bijanskienė taip pat priminė, kad teisės aktai numato, kad pacientui gali būti pasiūlyta brangesnė, nei ligonių kasų apmokama paslauga arba papildomos paslaugos: „Jeigu pacientui siūloma mokama arba brangesnė paslauga, jis turi būti supažindintas su mokamos paslaugos teikimo pagrindu arba jam turi būti išsamiai ir suprantamai paaiškinti brangesnės paslaugos skirtumai ir pranašumai. Savo apsisprendimą ir sutikimą mokėti už paslaugas pacientas turi patvirtinti parašu. Pacientas sumokėti turi į įstaigos kasą. Negali būti reikalaujama, kad pacientas pats nusipirktų vaistus ar priemones ir jas atsineštų į įstaigą.“
Tačiau gydymo įstaiga, sudariusi sutartį su TLK dėl konkrečios paslaugos, negali siūlyti vien tik mokamas paslaugas, t. y. pacientui pirmiausia turi pasiūlyti nemokamą paslaugą (apmokamą iš PSDF be jokio papildomo mokesčio).
„Jei sutartį su TLK sudariusiose gydymo įstaigose paprašoma sumokėti ar primokėti už gydymą, pirmiausia būtina išsiaiškinti joje, kodėl to reikalaujama.
Pacientas, manydamas, kad sveikatos priežiūros įstaigoje yra pažeistos jo teisės, pavyzdžiui, teko mokėti už paslaugas, kurios apmokamos PSDF lėšomis, pirmiausia turėtų kreiptis į įstaigos administraciją. Į pacientų skundus nagrinėjančias valstybės institucijas pacientai turi teisę kreiptis tuomet, kai yra nepatenkinti skundų nagrinėjimu minėtoje įstaigoje“, – nurodė VLK specialistė.
Primenama, kad sveikatos priežiūros įstaiga turi išnagrinėti situaciją ir raštu pateikti atsakymą per 20 darbo dienų nuo skundo gavimo įstaigoje dienos. Jeigu pacientas kreipsis į sveikatos priežiūros įstaigą ir jos atsakymo nesulauks arba įstaigos atsakymas netenkins, dėl, paciento manymu, pažeistų teisių, susijusių su PSD klausimais, galima kreiptis į VLK ar TLK, dėl paslaugų kokybės ir prieinamumo – į Valstybinę akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybą prie Sveikatos apsaugos ministerijos.
Suteikė daugiau galiu ligonių kasoms
Portalas tv3.lt primena, kad neseniai daug diskusijų apie įstaigų ne visada teisėtai imamas priemokas įplieskė nevienareikšmiškai vertintos, bet Seime jau priimtos Sveikatos draudimo įstatymo pataisos.
Sprendžiant, ar Valstybinei ligonių kasai suteikti daugiau galių kontroliuoti galimai neteisėtai naudojančias biudžeto lėšas iš siekiančias pasipinigauti iš pacientų įstaigas, skambėjo aštrūs komentarai. Kritikai aiškino, esą šiuo įstatymu nusitaikyta sužlugdyti privačias gydymo įstaigas, tuo metu pataisų šalininkai teigė, kad nieko nedarant kaip tik gresia viešosios medicinos krachas.
Pagal priimtas pataisas, VLK direktoriui įtvirtinta teisė taikyti poveikio priemones, jei gydymo įstaigos pažeidžia sudarytas sutartis ar kitus teisės aktus. Pagal šias sutartis VLK apmoka įstaigoms už pacientams suteiktas paslaugas.
Nuo kito metų liepos įsigaliosiančios pataisos leidžia VLK direktoriui sustabdyti arba nutraukti sutartis su gydymo įstaigomis, vaistinėmis, kai jos praranda licenciją, duoti rašytinį nurodymą dėl pažeidimų, įpareigoti grąžinti neteisėtai gautas privalomojo sveikatos draudimo lėšas ar mokestį už paslaugą, kuri turėjo būti suteikta nemokamai.
Taip pat numatyta, kad direktorius galės 30 kalendorinių dienų sustabdyti sutarties arba jos dalies vykdymą, jeigu gydymo įstaigos, vaistinės neįvykdys jo anksčiau duoto nurodymo, o to nepadarius iki sustabdymo termino pabaigos, VLK direktorius išvis galės tos įstaigos sutartį su VLK ar jos dalį nutraukti. Išimtis numatyta mažareikšmiams pažeidimams – tokiais atvejais poveikio priemonės nebus skiriamos.
Portalas tv3.lt primena, kad VLK neseniai nurodė aptikusi šūsnį pažeidimų tiek privačiose, tiek viešosiose gydymo įstaigose, kai iš pacientų neteisėtai imamos priemokos, paimti pinigai už nebūtas paslaugas ir kt.