Iš sąskaitos dingę pinigai, išgalvoti nuostoliai ir grasinimai – to iš automobilių nuomos kompanijos vienos šeimos nariai sulaukė jau po atostogų, sugrįžę atgal į Angliją.
Nesklandumai – nuo pirmo susitikimo
Jungtinėje Karalystėje gyvenanti šeima Lietuvoje lankėsi 30-rugpjūčio 6 dienomis, o kad viešnagės gimtinėje metu būtų patogiau, nutarė išsinuomoti automobilį.
Tuo šeimos galva pasirūpino iš anksto – per specialią platformą išsirinko tinkamą automobilį: pagal nurodytus kriterijus sistema rekomendavo Vilniuje registruotą bendrovę „Panek“.
Klientai sumokėjo už paslaugą 200 svarų sterlingų, atskirai pasirūpino draudimu.
Tačiau pirmosiomis viešnagės akimirkomis į automobilio nuomos kompaniją atėję klientai leidimo važiuoti negavo.
„Darbuotojas man pareiškė, kad draudimą privalau pirkti iš jų už 140 eurų, reikalavo dar 1400 depozito. Dėl šios sąlygos nesutikau, o dėl draudimo teko nusileisti – nusipirkau. Taip pat sutarėme, kad mano kreditinėje kortelėje kompanija rezervuos 100 eurų sumą tam atvejui, jeigu grąžinus automobilį jo kuro bakas nebus pilnas“, – pasakojo Anglijos lietuvis Marius, nepanoręs viešinti savo pavardės.
Negrąžino rezervuotų pinigų
Sutartu laiku – po savaitės – automobilį šeima grąžino nurodytu adresu, prieš tai pripildė degalų baką ir išvyko į Jungtinę Karalystę.
Ir tik vėliau suprato, kad automobilių nuomos kompanija rezervuotų 100 eurų negrąžino, o susisiekus pareiškė, kad to daryti neketina.
„Gavome atsakymą, kad pinigai paimti už pradegintą kilimėlį ir trūkstamą kuro kiekį bake. Mes su žmona nerūkome – tikrai negalėjome sugadinti kilimėlio. O kuro baką pripildėme.
Kai paprašėme įrodymų, atsiuntė nežinia kada darytą kilimėlio nuotrauką ir kažkokius kompiuterio parodymus, neva patvirtinančius nepilną baką. Jis buvo pilnas, mes tuo įsitikinę“, – pasakojo vyras.
Anot Mariaus, nuomos kompanijos atstovas ne tik nepateikė įrodymų, bet ir bendravo su juo labai įžūliai, liepė džiaugtis, kad paėmė tik 100 eurų – esą buvo galima priskaičiuoti beveik triskart didesnę sumą.
Save nukentėjusiais šioje situacijoje laikančios šeimos narai tikina radę ir daugiau nusiskundimų minėta automobilių nuomos kompanija, jie žada kooperuotis ir teisiniu keliu bandyti atgauti tai, kas priklauso.
Be komentarų
Ką apie tokius kaltinimus mano automobilį JK lietuviui išnuomojusi kompanija, portalui sužinoti nepavyko: bendrovės „Panek“ nurodytais kontaktais išsiuntus klausimus, jie per nurodytą terminą savo vertinimo nepateikė.
Pigiausias – nebūtinai geriausias
Panašios situacijos, į kurią pakliuvo JK lietuvių šeima, puikiai žinomos ir Lietuvos draudikų asociacijai. Jos vadovas Andrius Romanovskis, komentuodamas ne šį, o ankstesnį atvejį, sakė:
„Aš manau, kad pirmiausia reikia žiūrėti, iš ko nuomoji automobilį. Tiesą pasakius, dirbant su rimtomis kompanijomis dar neteko girdėti tokio atvejo, kad žmogus sako, kad mašina nebuvo apgadinta, o kompanija sako, kad buvo apgadinta. Pirmiausia pasiimant mašiną reikia susižymėti, kaip ta mašina atrodo. Gali būti ir tokia situacija, kad žmogus nepastebėjo pažeidimo, jo nepažymėjo ir tokią mašiną pasiėmė. Gali ir taip būti, kad to pažeidimo nebuvo pastebėjęs pats šeimininkas, ir tik vėliau jį pamatė. Tad labai svarbu prieš pasiimant automobilį jį atidžiai apžiūrėti“.
Jis pataria automobilį fotografuot ne tik prieš paimant, bet ir grąžinant nuomos kompanijai.
„Be abejonės, turint reikalų su mažai žinomomis ar visiškai nežinomomis įmonėmis vertėtų automobilį nusifotografuoti. Tačiau jei kiltų ginčas, tai būtų labai sudėtingas ginčas. Įmonė, kuri priėmė automobilį turėtų įrodyti, kad būtent jūs padarėte tą pažeidimą, kad būtent tas žmogus padarė žalą. Iš kur žmogui žinoti, kas buvo su ta mašina, kai jis ją paliko? Toks atvejis, kai savininkas priima mašiną neapžiūrėjęs – jis irgi smarkiai rizikuoja. Ginčą vienareikšmiškai išspręsti būtų labai sudėtinga“, – sakė asociacijos vadovas.
Dar geriau, jei su nuoma kartu įsigijamas ir draudimo polisas. Tokiu atveju nuomininko reikalai baigiasi.
„Rizika jau vien tai, kad žmogus ima pigiausią variantą. Rizika ir tai, kad automobilio nedraudžia. Jei būtų draudimas, tai nebūtų galvos skausmo. Tokiu atveju automobilio savininkas turėtų reikalus spręsti su draudiku“, – sako A. Romanovskis.
Direktorius taip pat pažymi, kad apsidraudžiant labai svarbu atkreipti dėmesį į taikomos franšizės dydį.
„Nuomos kompanijos dažnai siūlo automobilio nuomos paslaugą, į kurią įeina Kasko draudimas, tačiau tokiu atveju dažnai yra taikomas ir nemažas franšizės dydis (kartais siekiantis net 1000 eur.). Todėl esant smulkioms žaloms, jas dažniausiai tenka padengti automobilį nuomojančiam asmeniui, nes Kasko draudimas franšizės ribose esančių sumų nekompensuoja. Atsižvelgiant į tai, svarbu pasidomėti, koks franšizės dydis yra taikomas, ir rinktis paslaugą su kuo mažesne franšize arba apsidrausti papildomai, pavyzdžiui, pasirenkant išsinuomoto automobilio franšizės draudimo paslaugą“, – aiškina draudimo ekspertas.
Skundų dėl automobilių nuomos – galybė
Pasirodo, dėl panašių ginčų žmonės itin dažnai kreipiasi į vartotojų teisių gynėjus: kone kas dešimtas – dėl automobilio nuomos.
„2018 metais iš visų Europos vartotojų centro Lietuvoje gautų ir nagrinėtų skundų 8 proc. skundų buvo dėl automobilių nuomos užsienyje. Daugiausiai Lietuvos vartotojų skundų sulaukiama dėl automobilių nuomos Ispanijoje, Italijoje, Portugalijoje.
Dažniausiai vartotojai skundžiasi, kai nuomos kompanija juos apmokestina dėl jų tariamai padarytos žalos (kai grąžinamas automobilis ir užfiksuojami naujai padaryti įbrėžimai ar defektai, kurie nebuvo užfiksuoti pasiimant automobilį), galimai nepagrįstų papildomų mokesčių (administravimo mokesčių padarius kelių eismo taisyklių pažeidimus, nuskaičiavimų už kurą, į sutartį be vartotojo žinios įtrauktų papildomų paslaugų), negrąžinto užstato ir pan.“, – rašoma ANGLIJA.today atsiųstame laiške iš Europos vartotojų centro Lietuvoje.
Pasiteiravus, kaip žmogus turėtų elgtis tokioje situacijoje, visų pirma patariama ginčą spręsti taikiai.
„Pirmiausia, reikėtų, kad vartotojas kreiptųsi į nuomos kompaniją ir bandytų išspręsti problemą vietoje. Jeigu nepavyktų šio klausimo išspręsti vietoje, turėtų pateikti nuomos kompanijai pretenziją raštu (el. paštu), kurioje reikėtų išdėstyti įvykio aplinkybes ir nurodyti konkrečius reikalavimus bei sulaukti atsakymo. Jeigu nesulauktų atsakymo per protingą terminą (2-3 savaitės) arba gautas atsakymas netenkintų, tai vartotojas gali kreiptis nemokamos pagalbos ar patarimų į savo gyvenamosios vietos Europos vartotojų centrą (jeigu vartotojas ir nuomos kompanija yra skirtingose ES šalyse) arba į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (jeigu Lietuvos vartotojas skundžiasi dėl nuomos kompanijos, kuri registruota Lietuvoje)“, – teigia centro specialistai.
Jie Mariaus atvejo nekomentavo, mat situacijos vertinimui būtini dokumentai, įrodantys įvairias aplinkybes – pavyzdžiui, ar automobilis grąžintas nuomos kompanijos darbo laiku, kas pažymėta sutartyje grąžinant automobilį ir pan. Jeigu vartotojas jį grąžino su pilnu baku, tai tikriausiai turėjo įsipilti kuro degalinėje netoli grąžinimo vietos ir gali pateikti nuomos kompanijai čekius , kad tai įrodytų.