Lietuvoje didžiulės sumos skiriamos propagandai, kuri prilygsta įrodinėjimui, kad lietui lyjant reikia išsiskleisti skėtį. Po smegenų plovimo apie euro būtinybę į pasąmonę brukamos informacijos, griaunančios tradicinę šeimos sampratą, prabilo ir Aplinkos ministerija – ji aiškins, kaip gerai gyventi šiltame būste.
Naujausias pinigų švaistymo akibrokštas – Aplinkos ministerijos sprendimas 35 milijonus litų skirti daugiabučių namų modernizavimo, jo naudos ir kitų su tuo susijusių priemonių viešinimo programai įgyvendinti.
Prieš dvi savaites prezidentė Dalia Grybauskaitė pažėrė kritikos aplinkos ministrui Gediminui Kazlauskui, prikišdama jam neveiklumą. Tarp Aplinkos ministerijos kuruojamų sričių, netenkinančių šalies vadovės, –ir buksuojanti pastatų renovacija. Taigi kad ji pagaliau pajudėtų iš mirties taško, susiruošta žmonėms plauti smegenis metant tam didžiules lėšas.
Žmonės –ne asilai
„Nemanau, kad tai pinigų išmetimas į balą, –„Vakaro žinioms" paprieštaravo aplinkos viceministras Arūnas Remigijus Zabulėnas. –Susitikimuose žmonės sako, kad trūksta informacijos, kad reikia daugiau jos apie tai pateikti."
Koks tikslas leisti milijonus bereikalingiems dalykams? Žmonės esą ir be propagandos suvokia, kad renovuoti namą yra gerai, nes bus šilčiau gyventi. „Ne renovacijos žmonės bijo, o skolų, į kurias dešimtmečiams įklimps! –neabejojo psichologas Vytautas Čepas. – Todėl tai galima vertinti tik kaip pinigų išplovimą. Programos įgyvendinimas naudingas tik tiems, kurie ją vykdys."
Už tiek milijonų, psichologo nuomone, galima 6 daugiabučius renovuoti. Visai nesvarbu, ar jie iš Lietuvos kišenės, ar europiniai. Jei skirti Lietuvai, vadinasi, jie –visų mūsų. Bet lengva ranka išmetami. „Lietuva pinigų turi sočiai, tik proto juos naudoti trūksta", –teigė psichologas.
Balta bus juoda
Kiek anksčiau Europos Komisijos atstovybė Lietuvoje 16 tūkstančių litų skyrė į Lietuvos jaunimo sąmonę įbrukti minčiai, kad tradicinės šeimos vertybės –atgyvena. Prikūrė animacinių filmukų, kurių tikslas –„teigiamai paveikti" jaunimą kitaip seksualiai orientuotų asmenų atžvilgiu. Atstovės Benignos Chijenaitės žodžiais, tai viena iš EK kampanijos „Už įvairovę. Prieš diskriminavimą" veiklos dalių, ja siekiama skatinti toleranciją seksualinėms mažumoms.
„Niekas pas mus gėjų nemuša ar kitaip neskriaudžia –jie patys susikuria baubą ir su juo kovoja. Kovai reikia ginklų. O ginklams –pinigų. Štai ir atsakymas, kodėl jiems apsimoka verkti ir skųstis tuo, ko nėra."
Bumerango efektas
Dar juokingesnis pavyzdys –brangiai kainavusi prieš kelerius metus Lietuvos banko užkurta propagandos mašina siekiant įtikinti žmones, kaip svarbu Lietuvai įsivesti eurą. Buvo leidžiami bukletai, užsakomi viešosios nuomonės tyrimai ir t. t. „Tam Lietuvos bankas skyrė 221 tūkstantį litų. Smulkmena čia, tema, neverta dėmesio", –pareiškė banko atstovas Mindaugas Milieška.
„Ar reikia įtikinėti žmogų, kad už darbą jam turi mokėti atlyginimą, o lyjant lietui išsiskleisti lietsargį, –pasišaipė psichologas. –Ir su euro reklamos kampanija – tas pats. Jį reikia įvesti arba ne, o ne plauti žmonėms smegenis apie jo naudą."
Psichologas nesupranta ir kam pustrečio milijono išmesta universitetų reitingams nustatyti. „Vienas žmogus tą galėjo atlikti už kelis tūkstančius litų", –įsitikinęs jis.
Labai esą apmaudu, kad tam, ką tikrai reikėtų paremti, Lietuvoje pinigų nesurandama arba geriausiu atveju atkišami trupiniai. O abejotinos vertės ar (dar tiksliau) niekinėms akcijoms žarstomi milijonai.
Maža to, prievarta brukamos „vertybės" dažniausiai esą duoda priešingą efektą.
„Psichologijoje yra toks terminas –bumerango efektas, –prisiminė V.Čepas. –Jis reiškia, kad kuo įžūliau, agresyviau kas nors brukama, įgauna priešingą efektą –sukelia pasipriešinimą. O kai dar ir pinigų tiek išmetama, kitaip negu absurdu to neįvardysi."
Reikia piginti renovaciją, ne ją reklamuoti
Julius VESELKA –Seimo narys:
Pasakysiu trumpai: tiek pinigų skirti daugiabučių namų renovacijos propagandai yra visiškas nukvailėjimas –kito žodžio, atleiskite, nerandu. Aplinkos ministras vien dėl to turėtų atsistatydinti. Reikia rimtai dirbti, o ne mėtyti tokias sumas renovacijos reklamai. Negana to, Aplinkos ministerijai reikia stengtis dirbti, kad pats namų renovavimas atpigtų, juk beveik visi daugiabučiai –standartiniai, kam kiekvienam namui daryti naują projektą, kuris brangiai atsieina? O kai renovacija bus pigesnė –žmonės patys jos paprašys. Ir jokių aiškinimų, įtikinėjimų, reklamos akcijų tikrai nereikės.
Tai lygiai tas pats, kai Lietuvos įvaizdžiui gerinti skyrė 60 milijonų. Baisu. Krepšininkai nuvažiavo į Turkiją, laimėjo bronzą, ir prie Lietuvos įvaizdžio šimtą kartų labiau prisidėjo. Ir, svarbiausia, už dyką! Nė lito nereikėjo išleisti. O kuo tie išmėtyti milijonai įvaizdį pagerino? Nežinau nieko apie tai.
Daugybė pavyzdžių, kai Lietuvoje pinigai barstomi visiškiems niekams. Ir tolerancijai homoseksualų atžvilgiu, ir euro įvedimo propagandai, ir panašiai. Argi reikia žmones įtikinėti –geras euras ar blogas, verta ar neverta jį įsivesti? Trumpai tariant, asmenys, priimantys tokius sprendimus, yra visiškai išprotėję.
Virginija GRIGALIŪNIENĖ