Produktų kelias iki mūsų stalo – ilgas ir reikalaujantis daugybės resursų: vandens, dirvožemio, trąšų, rankų darbo, energijos išteklių ir kt. Švaistant maistą, šie ištekliai prarandami, o į aplinką patenka dideli atliekų kiekiai, įmonės patiria finansinius nuostolius. Griežtėjant aplinkosauginiams reikalavimams ir augant vartotojų sąmoningumui, verslai ieško inovatyvių sprendimų šiems iššūkiams spręsti. Vienas iš sprendimų – Norvegijos įmonės „Frivind“ sukurta technologiją, leidžianti prekybininkams tiksliau prognozuoti pardavimus, atsižvelgiant į oro sąlygas.
Pritaikė orų prognozavimą maisto švaistymo prevencijai
Norvegų įmonės inovacija leidžia mažmeninės prekybos įmonėms tiksliau prognozuoti pardavimų apimtis, atsižvelgiant į orų pokyčius, kurie veikia vartotojų elgesį. Tyrimai rodo, kad dėl oro sąlygų bendra parduotuvių apyvarta gali svyruoti net 20 procentų – kai oras yra geras, klientai linkę pirkti kitokius gaminius nei tada, kai oras yra prastas. Dėl šios priežasties kai kurios prekės būna išparduodamos, o kitos – išmetamos.
Mažmeninės prekybos tinklo „Tesco“ specialistai pastebėjo, kad oro temperatūrai perkopus 18 laipsnių, griliui skirtos mėsos pardavimai patrigubėja, o paklausa salotoms išauga net 50 proc. Norvegų kompanija „Frivind“ rado technologinį sprendimą, kuris padeda prekybininkams pasiruošti maisto paklausos svyravimas, susijusiems su orų pokyčiais – įmonė realiu laiku renka meteorologinius ir okeanografinius duomenis skirtingose pasaulio šalyse. Kompanijos sukurtas matematinis modelis sujungia orų tendencijas su istoriniais prekybos centro pardavimų duomenimis – taip nustatoma, kokį poveikį orai turėjo pardavimams iki šiol, ir apskaičiuojamos, kaip oras paveiks pardavimus ateityje.
Spręsdamos globalias problemas, įmonės pasiekia komercinės sėkmės
„Frivind“ inovacijos dėka daromos tikslesnės pardavimų prognozės leidžia parduotuvėms efektyviau planuoti prekių užsakymą bei išvengti maisto švaistymo. Todėl ši inovacija jau sulaukė nemažo susidomėjimo Europoje. Šiuo metu „Frivind“ savo technologiją parduoda ne tik maisto, bet ir drabužių, buities prekių, aksesuarų ir kitų prekių mažmeninės prekybos klientams visame pasaulyje.
„Inovacijų kūrimo kelias nėra lengvas, tačiau svarbus. Įmonės, siekiančios pritraukti naujus vartotojus, ar plėstis į užsienio rinkas, turėtų žvelgti plačiau – vartotojų įpročiai ir vertybės keičiasi, tad reikėtų galvoti apie kuriamą pridėtinę vertę vartotojui, o ne tik pelną. Tokie pavyzdžiai, kaip „Frivind“, parodo, jog įmonės, sugebančios sugalvoti ir pasiūlyti vartotojui reikalingus sprendimus, atveria sau duris į globalią rinką“, – sako Ina Sinkevičiūtė, „Norway Grants“ grupės vadovė.
Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra (MITA) įgyvendina „Norway Grants“ investicijų programą, kuri padeda mūsų šalies verslams kurti naujas gamybos technologijas ir IT sprendimus. Pasak programos vadovės, inovacijos būtinos įmonių konkurencingumui didinti, o taip pat, jos leidžia judėti link tvarios, aukštesnės pridėtinės vertės ekonomikos modelio.
„Inovacijos įmonėms gali atnešti ne tik komercinę naudą – tvarūs sprendimai mažina verslo kuriamą žalą aplinkai, efektyvina resursų naudojimą, o neretai ir padeda pereiti nuo linijinės gamybos prie žiedinės. Žalių inovacijų diegimas – svarbus strateginis tikslas, nes, kaip ES šalis narė, esame įsipareigojusi siekti klimato neutralumo. Turime galimybę perimti gerąją praktiką bei megzti ryšius su Norvegija, kuri yra šios programos partnerė, todėl verslams tai – puiki proga“, - sako I. Sinkevičiūtė.
MITA vykdo 2014–2021 m. Norvegijos finansinio mechanizmo programą „Verslo plėtra, inovacijos ir MVĮ“, kurios tikslas yra prisidėti prie didesnės pridėtinės vertės kūrimo, tvaraus ekonomikos augimo bei padidinti Lietuvos įmonių konkurencingumą žalios pramonės (įskaitant bioekonomiką) ir informacinių technologijų srityse.