Jei rugsėjį miesto valdžia nesukrapštys pinigų viešajam transportui, autobusų bilietų kainos vėl augs. Turėtų padidėti ir baudos už važiavimą be bilieto, nes šiuo metu galiojančios senosios sankcijos jau atrodo beveik juokingai.
Vežėjams kilpą ant kaklo veržia fantastines aukštumas pasiekusios kuro kainos ir dešimtmečio rekordus šturmuojanti infliacija. Kai buvo skaičiuojamos naujosios viešojo transporto kainos, įsigaliojusios nuo balandžio 1-osios, teiginiai, kad už litrą dyzelino teks mokėti 3,6 lito, atrodė lyg fantastika. Šiuo metu už šio kuro litrą degalinėse tenka pakloti net 4,3 lito.
Negana to, Seimas papildė viešojo transporto lengvatų sąrašą. O kompensacijoms skirtų pinigų neužtekdavo net kai lengvatomis naudodavosi siauresnis keleivių ratas.
Kompleksas problemų
Viešojo susisiekimo paslaugas uostamiestyje organizuojančios VšĮ „Klaipėdos keleivinis transportas“ (KKT) direktoriaus Gintaro Neniškio teigimu, šiuo metu yra susiklosčiusi itin sudėtinga situacija ir su esamais rezervais bus galima ištempti maždaug iki rugsėjo.
„Kol kas su vežėjais atsiskaitome iki cento. Laikinai gelbsti neplanuotas keleivių srautų augimas. Paprastai, kai pakeliamos kainos porą trejetą mėnesių sumažėja važiuojančiųjų srautai, tačiau šįkart jie grįžo jau per mėnesį, ir šiuo metu yra net 0,5-1 procento augimas. Matyt, padidėjus degalų kainoms kai kurie žmonės atsisako automobilių“, - sakė G. Neniškis.
Nepaisant šių tendencijų, transportininkų padėtis yra itin sunki. Skaičiuojant naująsias kainas, anot G. Neniškio, pesimistiškiausia dyzelino kainos prognozė siekė 3,6 lito už litrą. Jau ir tada ją kai kas vadino iš fantastikos srities. Prognozuota, kad metinė infliacija sieks 7 proc., tačiau jau gegužę ji pasiekė 12 proc. lygį ir dabar yra didžiausia per 11 metų.
Papildomą naštą KKT užkrauna ir kompensacijos už vadinamųjų lengvatinių keleivių vežimą. Anot G. Neniškio, jau tvirtinant šių metų miesto biudžetą buvo aišku, kad šiam tikslui politikai skyrė 2 mln. litų mažiau nei reikia. Pirmą 2008-ųjų pusmetį KKT pritrūko 110 tūkst. litų, o antrajam pusmečiui skirtų lėšų užtek tik iki rugsėjo. Negana to, Seimas šiemet priėmė įstatymą, kuris nuo liepos 1-osios dar labiau praplėtė asmenų ratą, kuriems taikomos lengvatos važiuojant viešuoju transportu.
„Rugsėjį liks du keliai - arba prašyti, kad miesto valdžia perskirstydama biudžetą skirtų papildomų lėšų, arba peržiūrėti bilietų kainas. Galėtų keistis arba terminuotųjų, arba vienkartinių bilietų kainos“, - sakė KKT vadovas.
Baudos - nebe baudos
Viešojo transporto organizatoriai per Lietuvos nacionalinę vežėjų automobiliais asociaciją „Linava“ kreipėsi į Susisiekimo ministeriją, kad būtų padidintos ir baudos už važiavimą be bilieto.
„Dabar galioja Administracinių pažeidimų kodekso nuostata, kad už tokį nusižengimą skiriama tik bauda nuo 10 iki 20 litų. Tai iš esmės nebeatlieka jokios drausminamosios funkcijos. Pavyzdžiui, Vilniuje ruošiamasi viešojo transporto vienkartinių bilietų kainas padidinti iki 1,8 lito, o terminuotųjų - net iki 90 ar 100 litų. Iš esmės, galiojant tokioms baudoms, kurios buvo nustatytos prieš 11-12 metų, kai kam netgi apsimoka važinėti be bilieto ir periodiškai susimokėti baudas“, - sakė G. Neniškis.
Anot KKT vadovo, Susisiekimo ministerija yra parengusi Administracinių pažeidimų kodekso pataisas, numatančias, kad tokios baudos didinamos nuo 50 iki 100 litų. Jas dar turi patvirtinti Seimas, kuris iki šiol vis atidėlioja tokio sprendimo priėmimą.
Dar važiuoja pigiau
Beje, taupesni klaipėdiečiai iki šiol turi galimybę miesto autobusais važiuoti pigiau. Žinia, nuo šių metų balandžio 1-osios vienkartiniai autobusų bilietai Klaipėdoje pabrango nuo 1 iki 1,5 lito, o perkant autobuse kainuoja nebe 1,2 lito, o 2 litus. Didindami kainas miesto politikai seniesiems bilietėliams nenustatė jokio galiojimo termino.
Pasak G. Neniškio, jei skaičiuotume, kad vienas keleivis iki balandžio nusipirko po vieną pigesnį bilietėlį, tai jų buvo išpirkta dviejų savaičių laikotarpiui. Kai nuo 2006-ųjų vasarį buvo didinama važiavimo didžiaisiais autobusai kaina nuo 80 centų iki lito, tada pasinaudoję galimybe važiuoti pigiau klaipėdiečiai skaičiuojant pagal tą patį kriterijų nusipirko pigesnių bilietų savaitei.
„Visgi bendrai paėmus kontrolieriai sutinka nedaug žmonių, kurie važiuotų turėdami senąjį bilietą“, - sakė G. Neniškis.
„Gyvename labai prastai“
Leonas ŠIAULYS, bendrovės „Pajūrio autobusai“ vadovas
Dabartinės kuro kainos yra beprotiškos, o kur dar infliacija. Praktiškai nebeįmanoma ir žmonių išlaikyti, ir skirti lėšų autobusų techninei priežiūrai, transporto priemonių parko atnaujinimui. Brangsta ne tik kuras, brangsta detalės ir viskas kitkas. Iš esmės dabar reikėtų tarifus, pagal kuriuos su mumis atsiskaito „Klaipėdos keleivinis transportas“, didinti apie 25 procentus. Ši įstaiga kažką žada daryti, bet tiek, kiek jie planuoja, tikrai neužteks. Tad gyvename labai prastai.
„Brangs ir tarpmiestiniai“
Jelizaveta DAUGININKIENĖ, bendrovės „Klaipėdos autobusų parkas“ generalinė direktorė
Už miesto autobusus gaunamos pajamos šiuo metu yra apie 16 procentų mažesnės nei reikėtų, ir nepadengia mūsų išlaidų. Liepą „Klaipėdos keleivinis transportas“ turėtų indeksuoti tarifą atsižvelgiant į kuro kainų pokyčius, o rugsėjį - atsižvelgiant į infliaciją. Kažin kaip jiems tada bus su lėšomis.
Tarpmiestiniai maršrutai kol kas laikosi ant ribos. Kovą padidinome ekspresų kainas, artimiausiu metu ruošiamės didinti Jurbarko, Tauragės kryptimi važiuojančių autobusų bilietus, nes dar nesame pasiekę Kainų komisijos nustatytų maksimalių tarifų. Visgi jau ruošiame medžiagą šiai komisijai, kad ji patvirtintų naujus maksimalius tarifus ir mes turėtume rezervą.
Martynas VAINORIUS